Monday, Jul 13, 2020

صفحه نخست » جایزه «آزادی مطبوعات» برای روزنامه‌نگاری که از فساد و سرکوب در ایران می‌نویسد

award_071420.jpgصدای آمریکا - محمد مساعد، روزنامه‌نگار ایرانی، توسط کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران به عنوان یکی از برندگان جایزه «آزادی مطبوعات» سال ۲۰۲۰ انتخاب شد.

کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران (CPJ) روز دوشنبه ۲۳ تیر اعلام کرد محمد مساعد از ایران به همراه سه روزنامه‌نگار از بنگلادش، نیجریه، و روسیه برنده جایزه امسال «آزادی مطبوعات» شده است.

این نهاد بین‌المللی مستقر در نیویورک محمد مساعد را روزنامه‌نگاری معرفی کرده که در زمینه فساد و مسائل کارگری برای چندین رسانه کار کرده است. او پس از اعلام قطعی اینترنت در هنگام اعتراضات مردمی آبان ۹۸ بازداشت شد و پس از آزادی یک بار دیگر به دلیل انتقاد از عملکرد نامناسب حکومت ایران در قبال ویروس کرونا بازداشت شد و اکانت توییترش را هم از دست داد.

👈مطالب بیشتر در سایت صدای آمریکا

صدای آمریکا پیش از این در آذر ماه ۱۳۹۸ از بازداشت او به دلیل دو توییت خبر داده بود.

او در توییت اول نوشته بود: «در نبود اینترنت، کلانشهرها تبدیل به هزاران دهکده کوچک متراکم شده‌اند. وقتی ابزارهای ارتباطی قطع می‌شوند افق دید چند متر می‌شود و دیگر فرقی نمی‌کند چند کیلومتر فاصله داری یا چند هزار کیلومتر. به کفتارهای خوش‌رقص مجهز به اینترنت وزیر جوان شادباش بگویید.»

دومین توییت او به زبان انگلیسی بود و با استقبال بسیار زیادی مواجه شد. محمد مساعد نوشته بود: «تق تق سلام جهان آزاد... من ۴۲ پروکسی استفاده کردم تا این را بنویسم. میلیون‌ها ایرانی اینترنت ندارند. صدای ما را می‌شنوید؟»

قطع اینترنت توسط جمهوری اسلامی برای جلوگیری از سرکوب و کشتار خونین اعتراضات بارها با اعتراض مقامات ایالات متحده مواجه شد.

محمد مساعد که بر اثر فشارهای امنیتی اکنون با رسانه‌ای در ایران همکاری نمی‌کند همچنان به آگاهی رسانی در شبکه‌های اجتماعی مشغول است که در ادامه دو نمونه از توییت‌های او را می‌بینید:



یشتر نیز وزارت خارجه آمریکا مطالبی را با عنوان «۴۰سال وعده‌های عمل نشده» جمهوری اسلامی در توئیتر فارسی خود منتشر کرده و از فساد، نبودن آزادی بیان، نبودن عدالت، و وعده‌های عمل نشده اقتصادی از سوی مقامات جمهوری اسلامی نوشته بود.

وزارت خارجه آمریکا در این توئیت‌ها نوشته بود که «چهل سال پیش، آیت الله خمینی وعده آزادی بیان و آزادی مطبوعات را داد. امروز، ایران یکی از سرکوب شده ترین فضاهای رسانه‌ای را دارد. رژیم حاکم تنها چهل سال شکست به بار آورده است.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy