Thursday, Jul 23, 2020

صفحه نخست » چگونه افشاگری های کریمی قدوسی، ارزیابی اسرائیل در مورد انفجار نطنز را تقویت می کند

isr_072320.jpgرادیو اسرائیل - سخنان کریمی قدوسی نماینده مجلس که گفته است احتمال دارد انفجار نطنز نتیجه یک "رخنه حراستی و حفاظتی" بوده، وی ظی سخنانی گفته است احتمال دارد انفجار نطنز نتیجه یک حراستی بوده، با واکنش وزارت خارجه روبرو شد که ادعا کرد حدس و گمان ها در مورد بمب گذاری در تاسیسات نطنز و یا دخالت عوامل خارجی در اجرای این خرابکاری، همگی نادرست است.

جواد کریمی قدوسی عضو ارشد کمیسیون امنیت و امور خارجی مجلس که اخیرا همراه شماری دیگر از نمایندگان، از تاسیسات نطنز و فردو دیدن کردند، گفته بود که "علت حادثه در سایت هسته ای نطنز، رخنه در مسائل حراستی و حفاظتی بوده است".

این سخنان، ارزیابی های ماه گذشته "رادیو پیام اسرائیل" را تقویت می کند که به نقل از منابع اطلاعاتی نوشته بود که این انفجار برنامه ریزی شده بود و توسط شماری از کارمندان داخل سایت و یا مقاطعه کارانی که وسایل اولیه را به سایت حمل می کرده اند صورت گرفته است.

در همان روزهایی که شدیدا شایع شده بود که بمباران هوایی و یا حمله موشکی صورت گرفته، رادیو پیام اسرائیل این احتمال را با ارائه دلایل کارشناسی رد کرد و از وقوع یک انفجار داخلی سخن گفت.

در گزارش رادیو پیام اسرائیل، دو احتمال مطرح شده بود. احتمال نخست آن است که کارمندان و یا کارگرانی که لوله های ساخته شده سانتریفیوژها را به داخل کارگاه حمل می کرده اند تا وسائل فنی پیشرفته به روی آن ها نصب گردد و به یک سانتریفیوژ فعال مبدل شود، در یکی از آن ها ده ها کیلوگرم مواد انفجاری بسیار پیشرفته با ساعت شمار نصب کرده و آن را به شیوه ای میزان کرده بودند که در ساعات شب به کار افتد و موجب یک انفجار بزرگ شود، بی آن که به جان افراد آسیبی وارد شود.

امکان دومی که در گزارش رادیو پیام اسرائیل از قول کارشناسان مطرح گردید، کاشتن یک بدافزار در کامپیوتر های داخلی کارگاه بوده که سرعت چرخش سانتریفیوژها را تنظیم می کنند.

سانتریفیوژهای نسل جدید با سرعتی مافوق صوت می چرخند و به هم زدن سیستم کامپیوتری ممکن است سرعت آن را به ده و حتی صد برابر برساند و موجب انفجار شود.

جواد کریمی قدوسی که سالیان دراز است در مجلس به امور امنیتی می پردازد، درباره آن چه که "رخنه اطلاعاتی یا حراستی" نامید سخنان مشروح بیان نکرد. ولی واژه هایی که به کار برد، این دو احتمال را تقویت می کند.

این نماینده، بخش دیگری از گزارش رادیو پیام اسرائیل را نیز تایید کرد که اگر خرابکاری از طریق پرتاب بمب بوده، سقف کارگاه نیز ویران می شد. او گفت: «برخورد شیئی از خارج از این مجموعۀ به آن جا قابل قبول نیست. او گفت که اگر چنین می بود، قطعات آن شیئی در محل انفجار پیدا می شد.

چند روز پس از انتشار گزارش رادیو پیام اسرائیل در مورد بمبی که به داخل کارگاه قاچاق شده بود، روزنامه نیویورک تایمز از قول یکی از فرماندهان سپاه پاسداران که از او نام نبرد، نوشت: «انفجار یک بمب بزرگ موجب وارد آمدن خسارت سنگین به آن مکان شده است.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه، در واکنش به افشاگری کریمی قدوسی و گزارش های رادیو پیام اسرائیل و رسانه های دیگر، امروز (پنجشنبه) گفت: «ادعاها درباره خرابکاری و حملات سایبری علیه کشور ها توسط برخی دولت ها و رژیم ها درست نیست



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy