Wednesday, Aug 12, 2020

صفحه نخست » ایران چه شروطی را برای واردات «واکسن روسی کرونا» در نظر دارد؟

Corona_Russia.jpg العربیه - پس از آن‌که روسیه صبح روز گذشته، تاریخ ارائه واکسن کرونا به بازار را اول سپتامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد و مدعی شد تا کنون ۲۰ کشور جهان یک میلیارد دوز از این واکسن را پیش‌خرید کرده‌اند، رئیس «کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران»، امروز چهارشنبه اعلام کرد که نخستین شرط کشورش برای وارد کردن دارو این است که کشور فروشنده دارو، باید خود مصرف‌کننده آن باشد.

به گزارش خبرگزاری نیمه‌رسمی «ایسنا»، «محمود نجفی عرب» دومین شرط را دست‌یابی به جزییات علمی واکسن اعلام کرد تا به گفته او کشورها از درستی آن اطمینان داشته باشند.

محمود نجفی عرب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد با اشاره به احتیاط جهانی نسبت به واکسن کرونای روسیه توضیح داد: «روس‌ها هیچ توضیح علمی ارائه نکرده‌اند و جزئیاتی از مسیر تحقیقات و فرمول دستیابی به واکسن نیز عرضه نکرده‌اند. حتی ما در روز‌های گذشته تلاش کردیم با دفاتر رسمی ایران در روسیه تماس بگیریم و از جزئیات این واکسن باخبر شویم، اما هنوز حتی در خود روسیه نیز هیچ اطلاعاتی درباره واکسن منتشر نشده است».

مطالب بیشتر در سایت العربیه

به گفته رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران، نبود اطلاعات دقیق و همچنین سرعت بالای روسیه در دستیابی به این واکسن بسیار مهم باعث شده تردید‌هایی درخصوص میزان اثرگذاری آن، تبعات احتمالی آن و زمان در نظر گرفته شده برای بررسی ابعاد مختلف طرح به وجود آید و در کنار سایر کشورها، در ایران نیز این تردید‌ها وجود دارد.

واردات واکسن کرونا از روسیه

نجفی عرب با بیان اینکه وارد کردن واکسن کرونای روسیه به ایران شرط‌های مهم و جدی خواهد داشت، بیان کرد: «نخستین شرط ما که در رابطه با واردات سایر دارو‌ها نیز همواره مطرح بوده، این است که کشور فروشنده دارو باید خود مصرف‌کننده آن باشد. در رابطه با واکسن روسیه، از سویی رئیس‌جمهور این کشور گفته که دخترش جزو اولین افرادی است که این واکسن را دریافت کرده و از سوی دیگر روس‌ها گفته‌اند که فعلا قصد فروش واکسن را ندارند و اولویت نخستشان واکسینه کردن مردم این کشور است».

او ادامه داد: «وقتی دولتی حاضر به تولید واکسنی می‌شود که قصد دارد آن را به تمام مردم کشورش تزریق کند، یعنی در بخش‌هایی از کار این اطمینان نزد دولت و تیم تحقیقاتی روسیه به وجود آمده است. روس‌ها در حوزه بیوتکنولوژی اصلا ضعیف نیستند و بعید نیست با پیگیری شیوه‌هایی به فرمول قطعی رسیده باشند».

رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران با اشاره به شروط دوم و مهم ایران برای واردات این واکسن گفت: «وزارت بهداشت به عنوان متصدی اصلی تایید سلامت و اطمینان از اثرگذاری و نبود ریسک‌های بعدی، در رابطه با واکسن روسیه نیز تحقیقات خود را انجام خواهد داد و روس‌ها اگر قصد فروش واکسن خود را دارند، باید جزئیات علمی آن را منتشر کنند تا کشور‌ها از درستی آن اطمینان داشته باشند. وزارت بهداشت ما نیز قطعا برای تایید کیفیت واکسن نیاز به دسترسی به این اطلاعات خواهد داشت».

شک و تردید سازمان بهداشت جهانی

سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه ۱۱ آگوست ۲۰۲۰ درباره کارآمدی واکسن روسی کرونا تشکیک کرد و اعلام داشت که به دلیل نبود اطلاعات کافی نمی‌تواند به ارزیابی این واکسن بپردازد، زیرا که روسیه اطلاعات کافی درباره آن در اختیار سازمان قرار نداده است.

روسیه صبح روز سه‌شنبه، تاریخ ارائه واکسن کرونا به بازار را اول سپتامبر ۲۰۲۰ اعلام کرد و مدعی شد تا کنون ۲۰ کشور جهان یک میلیارد دوز از این واکسن را پیش‌خرید کرده‌اند.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه هم اعلام کرد این واکسن به یکی از دخترانش تزریق شده و او در شرایط خوبی به سر می‌برد، اما روزنامه «واشنگتن پست» به سرعت در موضوع تشکیک کرده و یادآور شد که این واکسن نیاز به آزمایش‌های نهایی دارد.

«واشنگتن پست» گفت اعلام پیروزی پوتین در مسابقه ساخت واکسن کرونا، یک اقدام پیش از موعد است.

اولگ گریدنوف، معاون وزیر بهداشت روسیه روز جمعه ۷ آگوست ۲۰۲۰ اعلام کرد واکسنی که مرکز «گمالیا» آن را توسعه داده، در روزهای آینده ثبت خواهد شد.

او در پاسخ به سوال خبرگزاری اینترفاکس درباره اینکه آیا واقعا این واکسن می‌تواند تا ۱۲ آگوست مرحله ثبت‌نام را با موفقیت پست سر بگذارد، گفت: «بلی. ما در حال تولید انبوه این واکسن هستیم.»

به گفته معاون وزیر بهداشت روسیه، گروه‌های آسیب‌پذیر، مانند کارکنان حوزه بهداشت و بزرگسالان برای دریافت این واکسن در اولویت خواهند بود.

با این حال گریدنوف گفت که کارایی این واکسن زمانی مشاهده خواهد شد که ایمنی جمعی به وجود آمده و انتقال ویروس به شکل عملی ناممکن شود، اما رسیدن به این نقطه به تعداد افرادی که واکسن را دریافت کنند و نیز گستره واکسیناسیون ارتباط دارد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy