Friday, Aug 14, 2020

صفحه نخست » پخش "اعترافات" مسعود مصاحب از تلویزیون جمهوری اسلامی ایران

Masaheb.jpg دویچه وله - تلویزیون دولتی ایران بریده‌هایی از مصاحبه با مسعود مصاحب پخش کرد و او را به انتقال اخبار و اطلاعات مربوط به "فناوری پهپادی و موشکی و اتمی ایران" به سازمان اطلاعات آلمان (BND) متهم نمود. او به ۱۰ سال حبس محکوم شده است.

تلویزیون جمهوری اسلامی ایران شامگاه پنجشنبه، ۲۳ مرداد (۱۳ اوت) مصاحبه بریده‌بریده‌ای با مسعود مصاحب پخش کرد که در آن بخش عمده "اتهامات" و "اعترافات" از زبان گوینده بیان شد. در این "گزارش" گوینده از زبان مسعود مصاحب به انتقال اخبار و اطلاعات مربوط به "فناوری پهپادی و موشکی و اتمی ایران" به سازمان اطلاعات آلمان (BND) "اعتراف" می‌کند.

مسعود مصاحب به عنوان مترجم در سفر هیات‌های دیپلماتیک اتریشی به ایران، شرکت داشته است. در گفت‌وگوها با او روشن نیست که او چگونه توانسته به این اطلاعات گسترده دسترسی داشته باشد.

با توجه به اشاره به دویچه وله در ابتدای گزارش "اعترافات" مصاحب، به نظر می‌رسد که این "گزارش" تلاشی است برای رد انتقادها و ابهاماتی که در باره نحوه بازجویی و محاکمه مصاحب در رسانه‌های مختلف اتریش و آلمان و از جمله در دویچه وله مطرح شده است و به هیچ کدام هم از سوی جمهوری اسلامی پاسخی داده نشده است. این که خود مصاحب هم در ابتدای "گزارش" از دست‌اندرکاران این اعتراف تلویزیونی ستایش می‌کند نمی‌تواند نشانه‌ای بر داوطلبانه‌بودن این "اعتراف" تلقی شود.

مطالب بیشتر در سایت دویچه وله

مصاحب در انتها متهم شد که به خود اتریش هم "خیانت" کرده و "اطلاعاتی محرمانه" از این کشور به دستگاه اطلاعاتی آلمان BND داده است.

روز دوشنبه گذشته غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه تایید کرد که مسعود مصاحب به "جرم جاسوسی برای سازمان‌های اطلاعاتی آلمان و اسرائیل به ۱۰سال زندان قطعی" محکوم شده است. در فیلم پخش‌شده از تلویزیون جمهوری اسلامی ولی اتهام مصاحب صرفا "ارتباط با سازمان اطلاعاتی آلمان" عنوان شد.

مسعود مصاحب روز چهارشنبه ۳۱ اردیبهشت سال جاری در دادگاهی به اتهام یادشده به ۱۰ سال زندان محکوم شد، اما به نوشته روزنامه اتریشی "استاندارد" مدارک و شواهد دال بر اتهام او نه در اختیار وکیل مدافع او قرار گرفته و نه حتی در اختیار دادستان. روزنامه استاندارد نوشته است: «گویا همین کافی است که "مدارک" در کشوی قاضی باشد، او به اختیار خودش تصمیم می‌گیرد».

به گزارش استاندارد، مسعود مصاحب ۷۳ ساله است و از بیماری‌های گوناگون رنج می‌برد. او دکترای مهندسی مکانیک دارد و ژانویه سال گذشته میلادی و زمانی که به همراه هیأتی از شرکت "مد آسترون" به ایران سفر کرده بود دستگیر شد. "مد آسترون" مرکزی است در شمال اتریش برای درمان و پژوهش با مولکول‌های یون (یون‌تراپی) که پروژه‌ای نیز در این زمینه در تهران دارد.

پخش "اعترافات" زندانیان از تلویزیون جمهوری اسلامی پیوسته مورد انتقاد گروه‌های مدافع حقوق بشر بوده است، به خصوص که بسیاری از این زندانیان بعد از آزاد شدن از فشارهایی که بر آنها برای اقرارگیری اجباری اعمال شده شکایت کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy