Friday, Aug 14, 2020

صفحه نخست » سفیر نفرت در بیروت؛ سرمایه‌‌گذاری جمهوری اسلامی روی درد و رنج مردم لبنان

keyhan14.jpgکیهان لندن - محمدجواد ظریف در کنفرانس خبری که پس از این دیدار برگزار شد با اشاره اینکه درباره بازسازی بیروت پس از انفجار و تأمین دارو و برق‌رسانی صحبت شد، گفت «تنها دولت جمهوری اسلامی ایران نیست که آماده کمک به لبنان پس از انفجارهای بیروت است بلکه شرکت‌های خصوصی نیز این آمادگی را دارند».

ظریف در بخشی از اظهاراتش تاکید کرد: «فقط لبنانی‌‌ها باید برای آینده خودشان تصمیم بگیرند و هیچیک از طرف‎‌های خارجی نباید از مشکلات لبنان سوء استفاده کنند و خواست خود را به این کشور تحمیل کنند».

به نظر می‌رسد این سخنان وزیر خارجه جمهوری اسلامی واکنشی باشد به صحبت‌های اخیر امانول ماکرون رئیس جمهوری فرانسه که در گفتگوی تلفنی با حسن روحانی تاکید کرده بود «هیچ طرفی حق دخالت در امور لبنان را ندارد».

به گزارش ایسنا محمدجواد ظریف در این کنفرانس گفت «لبنان همانگونه که بر دشمن صهیونیستی پیروز شد از این بحران نیز پیروزمندانه خارج خواهد شد»!

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

پیش از ظریف قرار بود اسحاق جهانگیری معاون اول حسن روحانی به بیروت سفر کند اما پس از آنکه به تهران پیام رسید حسن دیاب نخست وزیر لبنان قصد استعفا دارد این سفر لغو شد.

همچنین گزارش شده است که محمدجواد ظریف با دیاب نیز در بیروت دیدار و گفتگو کرده است.

از قرار معلوم در زمان سفر ظریف به بیروت دیوید هیل معاون وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بیروت حضور داشت. ویدئویی منتشر شده که نشان می‌دهد هیل در میان معترضان لبنانی حاضر شده است. مردم شعار می‌‌دهند: «آنها [دولت لبنان] جنایتکارند به آنها اعتماد نکنید».

یک هفته پس از وقوع دو انفجار مهیب در بیروت (سه‌شنبه ۴ اوت ۲۰۲۰) که تا کنون ۱۷۱ کشته و حدود ۷ هزار مجروح برجای گذاشته اوضاع سیاسی در این کشور بحرانی به شدت بحرانی است. همزمان با اعتراضات گسترده مردم علیه دولت لبنان و حزب‌‌الله و دخالت‌های جمهوری اسلامی در امور این کشور، حسن دیاب نخست وزیر و چند وزیر دیگر کابینه و تعدادی از نمایندگان پارلمان استعفا دادند.

اعلام رسمی وضعیت اضطراری

روز پنجشنبه سیزدهم اوت مجلس لبنان رسماً در بیروت «وضعیت اضطراری» اعلام کرد. «رادیو فرانسه» می‌نویسد «یک روز پس از انفجارهای بندر بیروت در چهارم اوت گذشته دولت لبنان با اعلام وضعیت اضطراری در بیروت اداره امور را در پایتخت به یک شورای عالی نظامی با اختیارات ویژه واگذار کرد. بسیاری از فعالان مدنی اداره امور توسط نظامیان را تهدیدی علیه آزادی‌های اساسی خواندند. یک منبع نظامی لبنان با تعدیل این نگرانی به خبرگزاری فرانسه گفته است که هدف از اعلام وضعیت اضطراری یکدست کردن عملیات نیروهای نظامی تحت هدایت ارتش است.» حالا در حالی که پیشتر کابینه‌ی حسن دیاب روز دوشنبه ۱۰ اوت استعفا داده بود، پارلمان لبنان دیروز بطور رسمی وضعیت اضطراری در این کشور اعلام کرد.

در چنین شرایطی است که موقعیت جمهوری اسلامی و حزب‌‌الله به شدت به خطر افتاده است. مردم در خیابان‌ها آشکارا حزب‌الله را «تروریست» می‌خوانند و حسن نصرالله و جمهوری اسلامی را عامل وضعیت بحرانی لبنان می‌‌‌دانند. محمدجواد ظریف که خشم و انزجار معترضان لبنان نثار او و جمهوری اسلامی است به عنوان «سفیر نفرت» بدون اینکه ارمغانی در دست داشته باشد به بیروت رفت تا رژیم ایران از غافله‌ی مسافران لبنان عقب نماند! اغلب مردم لبنان جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و حزب‌‌الله را که ساخته و دست‌نشانده‌ی رژیم ایران است، از عوامل اصلی بحران‌ در این کشور می‌‌دانند.

هادی الامین از فعالان سیاسی لبنان در توییتی خطاب به ظریف نوشته «رژیم‌تان شما را به بیروت فرستاد تا روی درماندگی ما و روی دردها و بدبختی‌های ما و دردهای مادرانی که فرزندان‌شان را از دست داده‌اند سرمایه‌گذاری کنید. شما و شبه‌نظامیانی که نماینده منافع شما در وطن ما لبنان‌اند، و سهم ما و سهم کشورمان تاریکی و برهنگی و...».

إلى محمد جواد ظریف: بعثک نظامک إلى بیروت، لتستثمر فی عجزنا، وفی أوجاعنا ومصائبنا وآلام الأمهات اللواتی فقدن أولادهن. أنتم، والمیلیشیات التی تمثل مصالحکم فی وطننا #لبنان، حصّتنا وحصّه بلادنا من الظلمه، ومجموعهَ فَجَرهٍ وعُراهَ ضمیر... وعُرْیُکم الأخلاقیُّ لا یسترُه کلّ توت العالم.

-- هادی الأمین (@Dr_HadiElAmine) August 14, 2020

در جریان اعتراضات اخیر در لبنان مردم بنری را حمل می‌کردند که روی آن نوشته بود ««کمک! ما توسط یک حکومت فاسد و شبه‌نظامیان مذهبی ایران به گروگان گرفته شدیم». انتشار عکس این بنر واکنش‌‌های زیادی به دنبال داشت.

شاهزاده رضا پهلوی در توییتی با انتشار عکس معترشانی که این بنر را حمل می‌کردند در واکنش به شرایط لبنان و منطقه نوشت «از تهران تا بیروت تا بغداد تا دمشق، یک اهریمن مسئول رنج مردم است: رژیم در ایران. آن زمان که ما در مبارزه‌مان برای آزادی پیروز شویم و کشورهای‌مان را از این اهریمن سرکوبگر باز پس بگیریم، بار دیگر از صلح و رفاه و امنیت در همسایگی‌مان لذت خواهیم برد».

۱۹ امردادماه رهبران ۳۰ کشور جهان در نشست حمایت از لبنان که ماکرون میزبان آن بود و به صورت آنلاین برگزار شد شرکت کردند و متعهد شدند که علاوه بر کمک به بازسازی بیروت میزان بدهی‌های بین‌المللی لبنان را نیز کاهش دهند.

اتحادیه اروپا متعهد شد ۳۰ میلیون یورو کمک اضطراری به لبنان اختصاص دهد اما تاکید شده این کمک با نظارت جدی از طریق سازمان ملل متحد و سازمان‌های غیردولتی فعال در امور بشردوستانه توزیع خواهد شد و در اختیار دولت این کشور قرار نمی‌گیرد.

تلاش رژیم ایران برای تقویت نیروی نظامی خود در منطقه

همزمان با سفر محمدجواد ظریف به بیروت برخی گزارش‌ها حاکی از تلاش جمهوری اسلامی برای ادامه‌ی گسترش نفوذ نظامی خود در منطقه از جمله لبنان است. «ایندیپندنت عربی» در گزارشی می‌نویسد «ایران در حال بررسی راه‌‌های محافظت از ساختار امنیتی و حضور نظامی خود در سه کشور عراق و سوریه و لبنان است و به این منظور بر توسعه تسلیحات موشکی و افزایش استفاده از پهپادها تاکید دارد و قصد دارد همکاری امنیتی و نظامی خود را با سه کشور یاد شده تقویت کرده و این کشورها را اعم از دولت حاکم و گروه‌های مسلح، تحت عناوین اقتصادی و تشکیل مرکز فرماندهی مشترک متشکل از نیروهای «محور مقاومت» به ریاست خودش، به خود مرتبط کند».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy