Sunday, Aug 23, 2020

صفحه نخست » هدف رافائل گروسی در سفر به ایران چیست؟

keyhan23.jpgکیهان لندن - کاظم غریب‌آبادی نماینده دائم جمهوری اسلامی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوم شهریور در صفحه اینستاگرامش درباره سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران نوشت: «اعتماد ایران به آژانس در ماه‌های اخیر صدمه دیده است. ضروری است که سفر مدیرکل به ایران، موجب اعتمادسازی شود».

غریب‌آبادی امروز، یکشنبه ۲ شهریور، مدعی شده که سفر گروسی به تهران «ارتباطی با مکانیسم به اصطلاح ماشه ندارد و خواست آمریکا هم نیست و در چارچوب دعوت طرف ایرانی صورت می‌پذیرد».

وی همچنین نوشت «اجازه نخواهیم داد دیگران روابط آژانس و ایران را به ویژه در شرایط حساس فعلی مدیریت کنند. مهم است این اطمینان در تهران داده شود که آژانس بر مبنای سه اصل بی‌طرفی، استقلال و حرفه‌ای‌گری حرکت خواهد کرد و در مسائل پادمانی نیز فراتر از اصول استاندارد و ارزیابی‌ها و داده‌های مستقل خود عمل نخواهد کرد. تنها در این صورت است که سوء تفاهمات می‌تواند رفع شده و همکاری‌ها تداوم یابد».

تاکید روی »استاندارد مسائل پادمانی» می‌تواند به این معنی باشد که جمهوری اسلامی همچنان اجازه نخواهد داد از سایت‌های مشکوک بازدید به عمل آید.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد دوشنبه ۲۴ اوت (چهارم شهریور) به تهران سفر می‌کند تا ضمن دیدار با مقامات جمهوری اسلامی درباره «مسائل پادمانی» گفتگو کند. او تاکید کرد «من به ایجاد یک کانال مستقیم گفتگوی مفید و مبتنی بر همکاری امیدوارم. این موضوع ضروریست».

آنچه گروسی در پی آن است و درباره آن در چارچوب «پادمان»‌ها پرسش دارد مربوط به بازدید در مورد آثار مواد رادیواکتیو در دو سایت اعلام نشده اتمی است که تهران در مورد آنها پاسخگو نیست و ماه‌هاست اجازه دسترسی بازرسان آژانس به این سایت‌های مشکوک را نمی‌دهد.

اواخر خرداد ماه «شورای حکام» آژانس بین‌المللی اتمی قطعنامه توبیخی انگلیس، فرانسه و آلمان علیه جمهوری اسلامی ایران درباره عدم همکاری با تحقیقات آژانس را تأیید کرد.

آلمان، فرانسه و انگلیس از آژانس به خاطر حرفه‌ای بودن گزارش و بی‌طرفی در اجرای تعهدات برای مقابله با گسترش تسلیحات کشتار جمعی قدردانی کردند و از جمهوری اسلامی ایران خواستند با بازرسان همکاری کند. جمهوری اسلامی اما مدعی است که گزارش‌ آژانس در مورد فعالیت‌های اتمی‌ در ایران تحت تاثیر فشارهای اسرائیل و آمریکا تنظیم شده است!

محمد صالح جوکار نماینده یزد در مجلس شورای اسلامی و از سرداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با اشاره به ممتنع بودن اروپایی‌ها نسبت به پیشنهاد آمریکا در شورای امنیت مبنی بر فعال کردن «مکانیسم ماشه» علیه رژیم ایران گفته «اروپایی‌ها در این جلسه رأی مخالف نداده‌اند و رأی‌شان ممتنع بوده که این رفتار آنها جای تأمل دارد».

او هشدار داده کشورهای «اتحادیه اروپا در بیانیه اخیر خود [در شورای حکام] مواردی را متوجه ایران کرده‌اند که نشان می‌دهد آنها طرف ایران نیستند».

در مجموع سفر گروسی به تهران برای جمهوری اسلامی خبر خوبی نیست زیرا او اساساً مثل یوکیا آمانو و محمد البرادعی رؤسای پیشین آژانس به جمهوری اسلامی دست‌کم تا کنون با چشم‌پوشی از نکات مبهم به حکومت ایران ارفاق نکرده و به فعالیت‌‌های مشکوک آن حساسیت نشان می‌دهد.

در شرایطی که جمهوری اسلامی از ورود بازرسان آژانس به دو سایت مشکوک ممانعت می‌کند و با نقض برجام دست به ازدیاد غلظت و ذخایر اورانیوم از حد مجاز زده است، البرادعی همچنان انتقاداتش را نه به سمت تهران بلکه علیه واشنگتن ابراز می‌کند! او در توییتی نوشته «تقابل بی‌سابقه میان آمریکا و بقیه جهان در شورای امنیت بر سر حق داشتن یا نداشتن آن طبق برجام بسیار خطرناک است. با وجود مواضع سیاسی درباره ایران، باید به اجرای قانون پایبند بود و اعتبار شورای امنیت باید حفظ شود».

در اواسط اسفند ۱۳۹۸ یک دیپلمات عضو آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به رافائل گروسی از آرژانتین که در ماه اکتبر با حمایت آمریکا و برزیل به عنوان مدیر این آژانس انتخاب شد، گفت «پیام کلی این است: یک کلانتر جدید در شهر است».

گروسی پیش از این هشدار داده بود «اگر جمهوری اسلامی ایران به بازرسان آژانس اجازه دسترسی به تأسیسات مشکوک را ندهد «بد خواهد شد».

اینکه غریب‌آبادی می‌گوید «اعتماد ایران به آژانس در ماه‌های اخیر صدمه دیده است. ضروری است که سفر مدیرکل به ایران، موجب اعتمادسازی شود» درواقع فرار رو به جلوست زیرا این جمهوری اسلامی است که اکنون بیش از هر زمان دیگری متهم به تلاش برای دستیابی به بمب‌اتمی است و اجازه‌ی دسترسی به بازرسان آژانس برای بازدید از سایت‌های مشکوک را نمی‌دهد وگرنه آژانس و بازرسان‌اش کاری جز انجام وظایفی که در چارچوب مسئولیت جهانی آنهاست نمی‌کنند!





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy