Monday, Sep 7, 2020

صفحه نخست » ادامه سقوط بورس، "مردم فعلاً سرمایه‌گذاری نکنند" ‌

boors_090720.jpgرادیو زمانه - شاخص بورس باز هم سقوط کرد و این‌بار با این سقوط کمیسیون اقتصادی مجلس رئیس سازمان بورس را احضار کرد. نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از مردم خواست فعلاً به سرمایه‌گذاری‌ در بورس ادامه ندهند.

سیدکاظم موسوی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دوشنبه ۱۷ شهریور گفت:

«حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس را به‌خاطر روند کاهشی بورس احضار کردیم که فردا سه‌شنبه ۱۸ شهریور به کمیسیون بیاید.»

موسوی ضمن ابراز امیدواری از پاسخ‌های قانع‌کننده‌ رئیس بورس به نمایندگان مجلس درباره سقوط دوباره شاخص بورس، افزود:

«مردم فعلاً به سرمایه‌گذاری‌هایی که تا الان در بورس انجام می‌دادند، ادامه ندهند.»

مطالب بیشتر در رادیو زمانه

شاخص کل بورس در معاملات دوشنبه ۱۷ شهریور، ۴۰هزار و ۵۷۰ واحد سقوط کرد و به یک ‌میلیون و ۶۰۷ هزار و ۲۱۲ واحد رسید.

بیشترین اثر سقوط در روز دوشنبه را سهام شرکت‌های فولاد مبارکه اصفهان، صنایع ملی مس ایران و صنایع پتروشیمی خلیج فارس داشتند.

پیش از این بهزاد صمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با وب‌سایت محافظه‌کار «مشرق نیوز» هشدار داده بود که اگر شاخص بورس به زیر یک میلیون و ۶۰۷ هزار به عنوان شاخص کف سقوط کرد، باید به فکر «اصلاح عمیق‌تر» بود.

شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز منفی‌ای را پشت‌سر گذاشتند.

در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ۶۱۰میلیون ورقه به‌ارزش یک هزار و ۷۵۳میلیارد تومان در ۵۸۹هزارنوبت، شاخص فرابورس (آیفکس) ۳۶۵واحد افت کرد و به ۱۶هزار و ۹۷۳واحد رسید.

بیشترین کاهش شاخص فرابورس را پتروشیمی مارون، پلیمر آریا ساسول و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیان داشتند.

برخی نشریات اقتصادی نوشتند رشد جدی عرضه‌ها در بازار روز یکشنبه موجب شد که امروز (دوشنبه) نیز شاخص بورس حرکت نزولی خود را ادامه دهد و آغاز این روند می‌تواند ارزش بازار را به شدت کاهش داده و شرکت‌ها را به ورشکستگی بکشاند.

خبرگزاری برنا روز دوشنبه نوشت:

«بازده منفی بورس دیگر استراتژی سهام‌داری را هم بی‌معنی کرده است و اکنون تنها ایده‌ای که به ذهن سرمایه‌گذاران خُرد می‌رسد، جلوگیری از ضرر بیشتر است. در نتیجه می‌توان دریافت که تعادل و برگشت بازار به دست حقوقی‌ها و نوسان‌گیران بزرگ ممکن نیست و تا زمانی که اعتماد مردم جلب نشود، روند کنونی ادامه خواهد داشت.»

«خبرآنلاین» شنبه ۱۵ شهریور در گزارشی نوشته بود:

«بالا و پایین شدن‌های یک‌ ماه اخیر بازار سرمایه و اوج‌گیری رفتار هیجانی سهام‌داران موجب شده که دولتی‌ها به‌طور مستقیم وارد عمل شده تا از زیان گروه زیادی جلوگیری کنند.»

به‌نوشته این وب‌سایت خبری، عملکرد بازار سهام در یک ماه اخیر، افت بیش از ۴۰ هزار واحدی شاخص‌کل بورس را نشان می‌دهد، تا جایی که شاخص‌ کل بورس که در نیمه مردادماه در کانال دو میلیون واحد قرار داشت روز شنبه به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد سقوط کرد.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی جمعه گذشته در اینستاگرام، به‌منظور بازارسازی در بورس پیشنهاد داد که مالکان عمده سهام، از نهادهای دولتی، عمومی غیردولتی، تا بنگاه‌های خصوصی بزرگ و حتی شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها که طی چند ماه اخیر به‌دلیل رشد قیمت سهامشان سود داشته‌اند، نقش بازارسازی را ایفا کنند و برای اطمینان دادن به سرمایه‌گذاران خرد، در جهت نقدشوندگی بازار و محافظت در برابر نوسانات اقدام کنند.

این پیشنهاد همتی برای رونق بخشیدن به بازار بورس در حالی ارائه شد که در روزهای اخیر، برخی از سرمایه‌گذاران خرد از افت‌های پی در پی در این بازار ناامیده شده و منابع خود را وارد بازارهای موازی نظیر طلا و ارز کرده‌اند و به همین دلیل نیز قیمت طلا، سکه و ارز در روزهای گذشته افزایش داشته است.

حسن قالیباف اصل، رئیس سازمان بورس هفته گذشته وعده داده بود که فرآیند جدید بازارگردانی با هدف افزایش رونق بازار و تسهیل نقدشوندگی آغاز خواهد شد و بر بازار بورس تأثیرات مثبت خود را خواهد گذاشت.

در واکنش به سقوط چند باره بازار بورس در روز دوشنبه ۱۷ شهریور، مهدی حیدری، یکی از ۲۵ کارشناس اقتصادی که در نامه‌ای به دولت و بانک مرکزی نسبت به رشد غیرمنطقی بازار بورس هشدار داده بودند، گفت:

«ذات بازار سهام افت‌وخیز و نوسان قیمتی است و انتظار رشد بدون توقف از این بازار، به‌جا نیست.»

حیدری دلیل اصلی سقوط اخیر بازار بورس را «رشد نامتوازن قبلی و اشباع خرید توسط خریداران» دانست و افزود:

«بازدهی بالای بورس به معنای بازدهی بالا برای همه سرمایه‌گذاران نیست و متأسفانه برخی از هموطنان در اوج قیمتی به این بازار وارد شده و متضرر شده‌اند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy