Tuesday, Sep 8, 2020

صفحه نخست » ترکیه دیگر پناهگاهی امن برای پناهجویان ایرانی نیست

MS.jpg العربیه - اقدام ترکیه به دستگیری شهروند ایرانی مریم شریعتمداری، یکی از «دختران خیابان انقلاب» که طی اعتراض به حجاب اجباری در زمستان ۲۰۱۷ نامش مطرح شد، به موجی از نارضایتی و نگرانی در میان سازمان‌های حقوق بشری و فعالان ایرانی دامن زد تا جایی که بسیاری از فعالانی که از چنگال دستگاه‌های امنیتی ایران گریخته‌اند، می‌گویند «ترکیه پناهگاهی ناامن برای پناهندگان سیاسی» شده است.

مریم شریعتمداری، به عنوان یکی از «دختران خیابان انقلاب» که به دلیل سازماندهی تظاهرات در سال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ علیه حجاب اجباری در ایران دستگیر شد، اعلام کرد که نیروهای امنیتی ترکیه عصر دوشنبه او را در شهر دنیزلی بازداشت کردند، در حالی که اینک با خطر اخراج به ایران روبه‌رو است.

این در حالی است که مقامات آنکارا بارها پناهجویان ایرانی را به ایران اخراج کرده‌اند، به‌طوری‌که برخی از آنها توسط دستگاه‌های اطلاعاتی ایران ترور شدند و همین امر نگرانی در مورد امنیت فعالان سیاسی ثبت نام کرده در کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ترکیه را ایجاد کرده است.

خشم از دولت اردوغان

موضوع اخراج احتمالی شریعتمداری به ایران، بنا به درخواست مقامات تهران، موجی از اعتراضات را شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان برانگیخته است، این انتقادات بیشتر متوجه عملکرد دولت ترکیه در قبال پناهندگان ایرانی در این کشور است.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

در آغاز سال جاری میلادی، مقامات ترکیه سعید تمجدی (۲۸ ساله) و محمد رجبی (۲۶ ساله) از شرکت‌کنندگان در تظاهرات اعتراضی گسترده ماه نوامبر سال ۲۰۱۹، که از ایران فرار کرده بودند و سعی در برخورداری از حمایت سازمان ملل را داشتند، دستگیر کرد و در حالی که با خطر اعدام روبه‌رو بودند به ایران تحویل داد.

در ماه مه گذشته، گزارشگران بدون مرز، نگرانی خود را در مورد سرنوشت ۱۲ روزنامه‌نگار و یک شهروندروزنامه‌نگار ایرانی ساکن ترکیه ابراز داشت و با اشاره به سابقه «آدم‌ربایی و قتل پناهنجویان ایرانی» توسط رژیم ایران، نسبت به در معرض حمله قرار گرفتن آنها هشدار داد.

تضمین امنیت

روز شنبه گذشته نیز، گزارشگران بدون مرز در بیانیه‌ای از دولت ترکیه و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد خواست تا برای «تضمین امنیت» روزنامه‌نگاران و «تسهیل اقامت آنها در یک کشور امن»، با هم همکاری کنند.

در حال حاضر، اداره مهاجرت ترکیه مسئول رسیدگی به پرونده‌های پناهجویان در این کشور است، اما گزارشگران بدون مرز می‌گویند که عملکرد این اداره به طور جدی با تأخیر صورت می‌گیرد که این امر «تأثیری منفی بر وضعیت پناهجویان دارد».

براساس گزارش گزارشگران بدون مرز، ترس و اضطراب پناهجویان ایرانی در ترکیه از ابتدای گسترش اپیدمی کوید-۱۹ نسبت به کارایی خدمات مهاجرتی و برخورداری از بیمه درمانی افزایش یافته است.

گزارشگران بدون مرز در گزارش خود همچنین پرونده روزنامه‌نگاران ایرانی، از جمله پرونده «آرش شعاع شرق» را که پس از محکومیت به «انتشار اخبار دروغ» و «انتشار بدون مجوز» از ایران گریخته، مطرح کرد، مقامات ترکیه او را در خارج از خانه‌اش در شهر وان واقع در شرق ترکیه دستگیر و در ۵ فوریه ۲۰۱۸ او را تحویل ایران دادند.

قتل گرداننده سایت افشاگری «جعبه سیاه»

گزارشگران بدون مرز همچنین به کشته شدن مسعود مولوی وردنجانی، سردبیر وب‌سایت جنجالی «جعبه سیاه» و کانال معروف آن به همین نام در تلگرام اشاره کرد، که قبل از فرار از ایران برای سپاه پاسداران ایران کار می‌کرد.

مولوی، اسنادی را در مورد فساد در میان نظامیان و خانواده رهبر ایران علی خامنه‌ای، از جمله پسرش مجتبی منتشر می‌کرد، تا این‌که در نوامبر ۲۰۱۹، یک سال پس از ورود به ترکیه، در یکی از خیابان‌های استانبول به ضرب گلوله کشته شد.

خبرگزاری رویترز در یک گزارش اختصاصی به نقل از دو مقام ارشد ترکیه نوشت که افسر اطلاعاتی ایرانی مستقر در کنسولگری ایران در ترکیه، طراح ترور بوده است.

در همین حال، واشنگتن همچنین اعلام کرد که وزارت اطلاعات ایران به طور مستقیم در قتل مولوی نقش داشته است.

در آوریل ۲۰۱۷، سعید کریمیان سرمایه‌دار ایرانی و مدیر گروه ‌رسانه‌ای فارسی‌زبان «جم»، در پی شلیک افراد مسلح نقابدار در محله «ساری‌یر» استانبول ترور شد. مخالفان ایرانی می‌گویند که سرویس‌های اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران در ترور این روزنامه‌نگار مخالف رژیم که به اتهام «اشاعه فساد و مخدوش کردن چهره نظام» تحت پیگیرد بود، دست داشتند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy