Tuesday, Sep 8, 2020

صفحه نخست » بازگشت بیش از نیم‌ میلیون مهاجر افغان از ایران طی ۹ ماه

Afghan.jpg العربیه - سازمان بین‌المللی مهاجرت، چهارشنبه ۹ سپتامبر با نشر اعلامیه‌ای نوشت، طی ۹ ماه سال جاری میلادی ۵۰۲هزار و ۲۶۳ مهاجر افغان از ایران به افغانستان بازگشتند.

در این اعلامیه آمده، این مهاجرین از تاریخ اول ژانویه الی ۵ سپتامبر امسال از ایران بازگشتند به‌طوری‌که روند بازگشت مهاجرین افغان از ایران در مقایسه به هفته گذشته ۱۰ درصد کاهش یافته است.

براساس این اعلامیه، این مهاجرین افغان از طریق مرزهای نیمروز و اسلام قلعه وارد افغانستان شدند و سازمان بین‌المللی مهاجرت در جریان هفته گذشته با صدها تن از مهاجرین بدون اسناد کمک‌های بشردوستانه کرد.

مطالب بیشتر در سایت العربیه

در این اعلامیه به بازگشت افغان‌ها از پاکستان نیز اشاره شده و آمده است، طی ۹ ماه سال جاری سه هزار و ۷۸۲ مهاجر افغان از پاکستان بازگشت کرده‌اند.

گفتنی است که بازگشت هزاران مهاجر افغان از ایران به افغانستان در شرایطی صورت می‌گیرد که در سال جاری دو حادثه مرتبط به مهاجرین افغان در ایران رخ داد که پس از گذشت یک‌ونیم ماه از حادثه به رودخانه انداختن مهاجرین افغان توسط نیروهای ایرانی، حادثه دیگری که تیراندازی نیروهای انتظامی ایران به خودرو (موتر) حامل پناهجویان افغان در شهر یزد بود رخ داد که در این تیراندازی موتر یادشده حریق شده و در نتیجه سه افغان بر اثر جراحات و سوختگی جان باختند و شماری نیز زخم برداشتند.

هیأت افغانستان به تاریخ ۲۱ ژوئن امسال به ریاست محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه این کشور در سفری دو روزه وارد تهران شد با مقام‌های ارشد ایرانی از جمله محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مورد مسایل مختلف دو کشور از جمله «حوادث ناگوار اخیر» علیه مهاجرین افغان صحبت کرد.

وزارت امور خارجه افغانستان به تاریخ ۲۲ ژوئن امسال اعلام کرد، هیأت کابل در سفری دو روز به تهران در زمینه‌های مصونیت اتباع افغان پی‌گیری جدی حوادث اخیر مرتبط به جان‌باختن افغان در ایران و راه‌های جلوگیری از تکرار این حوادث، به توافقاتی دست یافتند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy