Tuesday, Sep 8, 2020

صفحه نخست » تکذیب شناسایی و مرگ دانش‌آموزان مبتلا به کُرونا!

MC.jpg کیهان لندن - در سومین روز بازگشایی مدارس وزارت آموزش و پرورش مرگ و شناسایی دو دانش‌آموز مشکوک به کُرونا در مدرسه را که ویدئوی آن در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود تکذیب کرد. همچنین دستورالعمل برگزاری کلاس‌های درس با مقرراتی چون کلا‌س‌های ۳۵ دقیقه و رعایت فاصله یک ‌و نیم متری به مدارس ابلاغ شده است.

در حالی ‌که محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش پیشتر گفته بود، مدارس حضوری برگزار می‌شود و دیروز با یک چرخش گفت که حضور در کلاس‌های درس اجباری نیست، اما امروز صبح دوباره نظرش را تغییر داده و گفته است: «جایگزین آموزش‌های حضوری وجود ندارد زیرا کودکان با حرکت در فضای مدرسه ظرفیت‌های ذهنی‌شان افزایش می‌یابد!»

وزیر اصل آموزش را «حضوری» خوانده و ادعا کرده که «میزان نگرانی اولیا از دوری دانش‌آموزان از مدرسه کمتر از نگرانی از ویروس کُرونا نیست.»

به گفته‌ی حاجی‌میرزایی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با حضور ۱۴ میلیون و ۷۰۰ هزار دانش‌آموز از پانزدهم شهریورماه شروع شده است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

وی اصول سال تحصیلی جدید را سال «سلامت دانش‌آموزان، محروم نشدن دانش‌آموزان از تحصیل و برطرف کردن نگرانی والدین« توصیف و تأکید کرد که بیش از ۹۷درصد شبکه‌های تلویزیونی در سراسر کشور اقدام به آموزش می‌کنند.

از سوی دیگر، زهرا مظفر مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش به شبکه «خبر» صداوسیمای جمهوری اسلامی گفت که دستورالعمل‌های بهداشتی به مدارس کشور ابلاغ شده است.

براساس این ابلاغیه، «مدارس باید در صورتی که آمار دانش‌آموزان بالاست، گروه‌بندی کنند.» همچنین در کلاس‌های درس باید فاصله‌ی فیزیکی بین دانش‌آموزان یک متر و نیم باشد و آموزگاران و شاگردان باید ماسک بزنند.

به گفته‌ی مظفر، مدت زمان کلاس‌ درس به ۳۵ دقیقه کاهش یافته و باید در فاصله‌ی هر درس و زنگ تفریح، کلاس ضدعفونی شود.

این درحالیست که عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش تهران از ممنوعیت زنگ تفریح در مدارس خبر داده بود!

او گفته بود «در زمان فعالیت مدارس زنگ تفریح به معنای گذشته حذف شده است و دانش‌آموزان توسط معلم در کلاس رصد می‌شوند ضمن آنکه استفاده از ماسک هم الزامی است.»

در طول سه روز اخیر، تصاویر و ویدئوهایی از عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس و حتی مرگ یک دانش‌آموز و همچنین شناسایی یک دانش‌آموز مشکوک به کُرونا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشتند که یک دانش‌آموز مشکوک به کُرونا در یک مدرسه دخترانه شهر کنگان شناسایی شده است.

هادی صادق رئیس فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ شهرستان کنگان ضمن رد این موضوع گفت: «این‌ عکس مربوط به شهرستان کنگان نیست و ارتباطی به مدارس این شهرستان ندارد.»

مسعود ثقفی سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با انتشار ویدئویی مبنی بر مرگ یک دانش‌آموز در مدرسه بر اثر کُرونا گفته است: «چنین چیزی صحت ندارد. مدرسه و منطقه مشخص است و اتفاقی در این مدرسه رخ نداده است.»

با اینهمه نظارت دقیق بر عملکرد مدارس و اجرای پروتکل‌ها وجود ندارد و مظفر مدیرکل ارزیابی وزارتخانه آموزش و پرورش می‌گوید از بین والدین «ناظر افتخاری» مسئول نظارت بر اجرای پروتکل‌هاست!

وی کمبود موادضدعفونی‌کننده و گندزدا در مدارس را تکذیب کرده ولی گفته که مردم می‌توانند به عنوان «خیرات» مواد ضدعفونی‌کننده در اختیار مدارس قرار دهند! وی همچنین گفته مدیران مدارس اجازه‌ی اخذ وجه برای تأمین این مواد را از والدین ندارند.

در بازار آشفته‌ی بازگشایی مدارس و تداوم وضعیت نگران‌کننده و پر مخاطره برای دانش‌آموزان و والدین، زهرا شیخی مبارکه سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفته که حاضر نیست بچه‌اش را به مدرسه بفرستد.

وی گفته است: «من خودم بچه مدرسه‌ای دارم. خیلی از همکاران من که هیچکدام جرات نکردند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند. من خودم هم نفرستادم. چون بچه‌اند و درکی از رعایت درست پروتکل‌ها ندارند.»

در حالی ‌که پیشتر عنوان شد که برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش امضا جمع می‌شود، حالا سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفته است که «این چیزی نیست که در کمیسیون مطرح شده باشد. مجلس می‌خواهد از ظرفیت نظارتی خود به درستی استفاده کند و می‌خواهیم کمک کنیم و قصدمان این نیست که اتفاق بدی را رقم بزنیم. ما دوست داریم بچه‌ها اذیت نشوند.»

در سومین روز بازگشایی مدارس، دکتر مسعود مردانی عضو کمیته کشوری مقابله با کُرونا اعلام کرد که «بازگشایی مدارس خطر انتقال کُرونا را تشدید می‌کند» و باید «خیلی با احتیاط رفتار کنیم.»

مسعود مردانی معیارهای بازگشایی مدارس را آمادگی سیستم اینترنت، آمادگی سیستم اولیاء و مربیان، آمادگی مدرسه، ضدعفونی کردن مدارس، رعایت نکات بهداشتی فردی و اجتماعی دانست.

وی گفت «در جایی که باید مدارس را باز کنیم باید موارد ابتلای جدید به کُرونا کمتر از ۱۰ نفر در ۱۰۰ هزار جمعیت آن منطقه باشد. مثلاً اگر قرار است مدارس شمیران را باز کنیم باید ببینیم چند مورد جدید ابتلا در یک هفته اخیر بوده، اگر بیشتر باشد نباید باز کرد. دوم اینکه وقتی جواب تست‌های حلقی می‌رسد باید آنقدر درصدش کم شده باشد که کمتر از پنج درصد موارد انجام شده باشد. سوم اینکه موارد مراجعه‌کننده به کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها که با علامت شدید مراجعه می‌کنند باید در هفته کمتر از پنج درصد باشد، این می‌شود وضعیت مناسب برای بازگشایی، از روی این موارد مناطق را به سه دسته تقسیم کردند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy