Tuesday, Sep 8, 2020

صفحه نخست » رهبران بغداد شبه نظامیان وابسته به حکومت ایران را عامل بی ثباتی عراق می‌دانند

alkazemi.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - ناصر اعتمادی - به گزارش خبرگزاری فرانسه تمام امیدهای دولت عراق برای اصلاح و بازسازی اقتصادی این کشور به علت خشونت‌های گروه‌های شبه نظامی نزدیک به جمهوری اسلامی ایران نقش بر آب شده است. مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، بعد از روی کار آمدن وعده داده بود که علیه گروه‌های شبه نظامی و فساد خواهد جنگید و اصلاحات ضروری در کشور را به اجرا خواهد گذاشت.

اما، هر زمان که او تلاش هایی برای تحقق این وعده‌ها انجام داده، خشونت گروه‌های شبه نظامی مورد حمایت ایران نیز افزایش یافته است. خبرگزاری فرانسه به نقل از یک مقام ارشد دولت بغداد نوشته است: "این گروه‌ها هر زمان که درمی یابند دولت به منافع اقتصادی و نظامی آنها نزدیک می‌شود، بر شدت خشونت‌های خود می‌افزایند. "

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

یک مقام دیگر دولت عراق به خبرگزاری فرانسه گفته است: "ما دائماً در حال نبرد با حوادث هستیم و نمی‌توانیم بر راهبرد عمومی خود متمرکز شویم. "

در سوم سپتامبر گذشته برای اولین بار مقر شرکت امنیتی "جی ۴ اس" در بغداد هدف حمله قرار گرفت. یک مقام اطلاعاتی به خبرگزاری فرانسه گفته است که این حمله توسط یک پهپاد صورت گرفت. اگر چه هیچ گروهی رسماً مسئولیت این حمله را برعهده نگرفت، اما، شبه نظامیان وابسته به حکومت اسلامی ایران شرکت آمریکایی-انگلیسی را به تبانی در قتل قاسم سلیمانی در بغداد متهم کردند.

چند روز پیش از این حمله در نتیجۀ انفجار یک بمب دست ساز در مسیر یک کاروان کمک‌های جهانی غذایی در موصل یک کارمند سازمان ملل زخمی شد. در پی این انفجار یک گروه که خود را عضو "مقاومت اسلامی" خواند با انتشار بیانیه‌ای مسئولیت این انفجار را بر عهده گرفت و سازمان ملل را متهم کرد که از کاروان‌های کمک رسانی خود جهت انتقال مأموران اطلاعاتی آمریکا استفاده می‌کند. این گروه در بیانیۀ خود خطاب به سازمان ملل نوشت: "خودروهای شما در خیابان‌های عراق خواهند سوخت. "

"مقاومت اسلامی" اصطلاحی است که حکومت ایران برای نامیدن شبه نظامیان بنیادگرای همسو با خود ابداع کرده است. یک مقام اطلاعاتی دولت عراق به خبرگزاری فرانسه گفته است که پنج مورد از این گروه‌های شبه نظامی بنیادگرا از جمله "کتائب حزب الله" و "عصائب اهل الحق" و دیگر گروه‌های مشابه عاملان بی ثباتی عراق و در عین حال عضو حشدالشعبی هستند. یعنی: ائتلافی از گروه‌های شبه نظامی متحد حکومت ایران که عضو دولت عراق بوده و خواستار خروج نیروهای آمریکایی از عراق هستند. همین گروه‌ها هستند که وعدۀ مصطفی کاظمی را برای خلع سلاح کردن گروه‌های مسلح برنتافته و تهدیدی علیه خود می‌دانند.

مقامات عراقی می‌گویند که این گروه‌ها از طریق شبکه‌های مجازی بی هیچ نگرانی‌ای کاروان‌های نظامی را پیش از انجام عملیات صریحاً تهدید می‌کنند و رسانه‌های عراقی منتقد جمهوری اسلامی ایران را هدف قرار می‌دهند. برای نمونه هفتۀ گذشته همین گروه‌ها پس از اعلام تهدیدهای خود از طریق شبکۀ "تلگرام" ساختمان تلویزیون "دجله" را به آتش کشیدند.

سخنگوی نخست وزیر عراق گفته است که دولت این کشور در پی رویارویی مستقیم با این گروه‌ها نیست، بلکه تنها می‌کوشد در چارچوب مبارزه با فساد و با حمله به گذرگاه‌های مرزی آنها منابع مالی آنها را بخشکاند. یک مقام دولتی عراق در تابستان گذشته به خبرگزاری فرانسه گفته بود که چنین اقدام هایی بی خطر نیست، زیرا، در واکنش گروه‌های شبه نظامی همسو با دولت ایران به تهدید مقامات و خانواده‌های آنان، تحریک قبائل و قتل افراد روی می‌آورند. برای نمونه، در نتیجۀ همین تهدیدها و حملات وزیر مالیه عراق، علی علاوی، از ارایۀ گزارش خود دربارۀ اصلاحات اقتصادی به مجلس عراق صرف نظر کرد.

هفتۀ گذشته مصطفی کاظمی، نخست وزیر عراق، در نشست شورای مبارزه با فساد به واحدهای ویژۀ نیروهای مبارزه با تروریسم اجازه داد تا آن دسته از مقامات ارشد را که تاکنون مصون از تعقیب و نگرانی بودند دستگیر کنند. تلاش‌های این واحدها برای جمع آوری سلاح‌های غیرقانونی در بصره و بغداد تاکنون موفقیت زیادی در پی نداشته است. برغم تهدید دائمی گروه‌های شبه نظامی طرفدار ایران علیه ثبات عراق، رئیس جمهوری آمریکا قصد دارد نیروهای بیشتری را از عراق خارج کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy