Tuesday, Sep 8, 2020

صفحه نخست » استفاده از صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس تهران + دعوا در صف دلار

boors_090820.jpgگزارش‌ها از ایران حاکی از پایین آمدن شاخص‌ها در بازار بورس است. افت مستمر شاخص بورس اوراق بهادار تهران در حالی ادامه دارد که بازار ارز در ایران نیز شاهد افزایش قیمت‌هاست.

بی بی سی - صرافی ملی قیمت فروش دلار را امروز سه‌شنبه (۱۸ شهریور) ۲۲ هزار و ۷۵۰ تومان اعلام کرده که در مقایسه با قیمتهای ابتدای روز ۱۵۰ تومان افزایش داشته است؛ در بازار آزاد قیمت دلار بیش از ۲۵۳۰۰ تومان گزارش شده است.

بورس اوراق بهادار تهران امروز هم مانند روزهای گذشته شاهد افت بود؛ شاخص کل این بازار تا بعدازظهر امروز حدود ۳۷ هزار واحد افت کرد و به یک میلیون و ۵۷۰ هزار رسید.

در مرداد ماه این عدد تا دو میلیون هم بالا رفته بود.

امروز قرار بود نمادهای شستا و ایران خودرو "بدون دامنه نوسان" بازگشایی شوند که سازمان بورس اعلام کرد بازگشایی این نمادها "شفافیت بیشتری می‌طلبد" و عرضه آنها منتفی شد.

همزمان طی دو هفته اخیر قیمت خودرو در ایران افزایش یافته و قیمت برخی تولیدات داخلی تا ۲۵ میلیون تومان بالا رفته است. امروز اما به نظر می‌رسد هیجان بازار کمی فروکش کرده و قیمت خودروهای داخلی ۳ تا ۵ میلیون تومان افت کرده است. شورای قیمت گذاری می گوید قیمت ها عادلانه هستند و تقصیر را گردن دلالان می اندازد.

تلاطم در بورس باعث شده سازمان بورس به صندوق توسعه ملی هم نگاهی داشته باشد ؛صحبت از انتقال یک درصد از منابع این صندوق برای حمایت از بازار بورس شده است.

علی ربیعی، سخنگوی دولت ضمن وعده "حمایت از دارایی مردم" از انتقال یک درصد از منابع صندوق توسعه ملی برای حمایت از بورس خبر داده است.

او گفته: "از سال ۹۴ یک مجوز قانونی وجود داشت که صندوق توسعه ملی یک درصد از دارایی خود را در صندوق تثبیت بازار سپرده گذاری کند. تاکنون این موضوع ابهام داشت و اجرا نشده است."

او همچنین گفته: "اخیراً ابهام آن رفع شده و اینجا اعلام می‌کنم از اول هفته آینده این سپرده‌گذاری صورت خواهد گرفت."

پیشتر بسیاری از فعالان اقتصادی درباره مخاطرات این بازار هشدار داده بودند؛ اواسط تیر ماه ۲۵ پژوهشگر اقتصادی در ایران در این باره به دولت و بانک مرکزی نامه نوشتند.

در این نامه گفته شده بود از ابتدای سال ۹۹ و در کمتر از چهار ماه "شاخص تقریباً سه برابر شده است. ارزش بورس به تولید ناخالص ملی در حدود ۲۰۰ درصد، ارزش دلاری آن (بر اساس دلار ۲۰ هزار تومانی) معادل ۳۵۰ میلیارد دلار و نسبت تقریبی قیمت بر درآمد (p/e) کل بازار به بیش از ۳۰ واحد رسیده است."

نویسندگان این نامه وضعیت فعلی را "به شدت بحران‌خیز" توصیف کردند و گفتند"در نتیجۀ انتظارات شکل گرفته در بورس، تولید با سرمایه‌گذاری و تأمین مالیِ داخلی بیش از پیش تعطیل شده، بر نابرابری افزوده شده و بازار پول در معرض تخریب از مجرای افزایش سرعت گردش پول و تبدیل هرچه سریع‌تر شبه پول به پول قرار خواهد گرفت."

آنها البته پیشنهادهایی نظیر "افزایش نرخ سود بازار بین بانکی و سپرده‌های بانکی" ارائه کردند.

شاخص کل بورس در اولین روز کاری امسال (۵ فروردین) بیش از ۵۰۸ هزار بود که در مرداد ماه با چهار برابر رشد به دو میلیون هم رسید.

با احتساب افت اخیر ۲۵ درصد از رشد این بازار از ابتدای امسال تا به امروز از دست رفته است.

یکی از اهداف دولت برای تشویق سرمایه‌گذاری در بورس جذب بیشتر نقدینگی برای جبران کسری بودجه است که جایگزین درآمدهای نفتی از دست رفته به دلیل تحریم‌ها شده.

محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه ایران پیشتر گفته بود کمتر از ۶ درصد از درآمدهای نفتی ایران محقق شده اما "قریب به ۱۶ هزار میلیارد تومان در چهار ماه گذشته، توانسته‌ایم سهام واگذار کنیم که تا حدودی کسری عدم تحقق درآمد ناشی از فروش نفت را جبران کرده است."

از ابتدای سال و با جهش بورس بعضی از منتقدان با توصیه به احتیاط یا خودداری از ورود به این بازار گفته بودند ممکن است زیانی مشابه آنچه برای موسسات مالی اتفاق افتاد در انتظار سهامداران باشد.

این در حالی بود که مقامهای دولتی در این کشور ضمن توصیه به اخذ مشاوره، شهروندان ایرانی را تشویق به سرمایه‌گذاری در این بازار کرده‌اند.

بنابر اعلام سازمان بورس اوراق بهادار تهران، این بازار در ماه‌های گذشته از نظر جذب سهامدار جدید و افزایش نقدینگی رکوردهایی تاریخی را به ثبت رسانده و "در هر روز بیش ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه و نقدینگی جدید وارد بازار سرمایه می‌شود.

افت مستمر اخیر ماه پیش کلید خورد؛ زمانی که عرضه سهام صندوق قابل معامله پالایشگاهی لغو شد که بعدا با دستور وزارت نفت این صندوق تشکیل شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy