Monday, Sep 14, 2020

صفحه نخست » ایران برای گرفتن ‌انتقام قاسم سلیمانی، به دنبال ترور این سفیر آمریکا بود

pendent13-1.jpgایندیپندنت فارسی - نشریه پولتیکو به نقل از گزارش‌های اطلاعاتی آمریکا و مقامات نزدیک به دولت مدعی شد که جمهوری اسلامی ایران همچنان در تلاش برای گرفتن انتقام قاسم سلیمانی است.

فرمانده سابق نیروی قدس سپاه ۱۳ دی‌ماه سال گذشته در حمله پهپادی نیروهای آمریکایی در حال خروج از فرودگاه بغداد کشته شد. سپاه پس از آن حمله‌های موشکی از پیش هماهنگ شده علیه یک پایگاه نظامی در عراق انجام داد که تلفات جانی بر جای نگذاشت. علی خامنه‌ای رهبری جمهوری اسلامی پس از مرگ سلیمانی، از «انتقام سخت» سخن گفته بود.

اکنون پولتیکو به نقل از منابع ناشناس مدعی شده که تهران همچنان به دنبال راه‌هایی برای انتقام‌گیری است. در همین زمان برخی مقامات آمریکایی به تهدید‌هایی علیه لانا مارکس اشاره کردند که سفیر ایالات‌متحده در آفریقای جنوبی است. به گفته آنها این تهدید‌ها از بهار امسال آغاز شده و در هفته‌های اخیر مشخص‌تر شده است. این گزارش حاکی از آن است که سفارت جمهوری اسلامی در آفریقای جنوبی در این طرح ترور دست داشته است.

به گفته منابع مطلع پولتیکو، ترور مارکز یکی از هدف‌ها است. او که ۶۶ سال دارد در اکتبر گذشته به عنوان سفیر آمریکا سوگند یاد کرد. او که در آفریقای جنوبی متولد شده و به برخی زبان‌های محلی آفریقایی تسلط دارد، به مدت دو دهه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا را از نزدیک می‌شناخت.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

پولتیکو در ادامه به شبکه فعالیت‌های محرمانه جمهوری اسلامی در آفریقای جنوبی اشاره کرده و می‌گوید شاید او در مقایسه با دیگر سفرای آمریکا در کشورهای اروپایی، هدف آسان‌تری برای جمهوری اسلامی به نظر رسیده باشد. مقامات رسمی آمریکا، آفریقای جنوبی و جمهوری اسلامی ایران هنوز نسبت به این گزارش واکنش نشان نداده‌اند.

به گزارش این نشریه، ایران و آفریقای جنوبی در زمینه‌های مختلفی همکاری می‌کنند. یکی از این زمینه‌ها ذخایر اورانیوم آفریقای جنوبی است که در برنامه‌های هسته‌ای ایران کاربرد دارد. همچنین برخی توافقنامه‌های امنیتی بین ایران و آفریقای جنوبی امضاء شده است.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران سابقه‌ای طولانی در ترور مخالفان در خارج از کشور دارد.

یک دهه پیش، آمریکا یک ایرانی-آمریکایی را متهم کرد که برای استخدام آدم‌کش‌ها از یک کارتل مواد مخدر با هدف ترور سفیر عربستان سعودی در آمریکا تلاش کرده است.

با این وجود در سال‌های گذشته از هدف قرار دادن مستقیم دیپلمات‌های آمریکایی پرهیز کرده است. برخی ناظران بین‌المللی می‌گویند جمهوری اسلامی با استفاده از گروه‌های نیابتی تحت فرمان خود، نیروهای آمریکایی را در دیگر کشورها هدف می‌گیرد.

مقامات تهران این اتهام‌ها را رد می‌کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy