Sunday, Sep 20, 2020

صفحه نخست » شبیه سازی یک مصاحبه، سیامک همدانی

article1.jpgوقتی مصاحبه رادیو فردا با محمود احمدی نژاد با عنوان وقتی همه چیز را تکذیب می‌کند؛ گفت‌ و‌ گوی اختصاصی با محمود احمدی نژاد را شنیدم به دلیل اینکه تعداد قابل توجه‌ای از کارمندان رسانه های فارسی زبان خارج از کشور که از بودجه های مناسب برخوردار هستند (مانند بی‌بی‌سی فارسی و رادیو فردا)، احتمالا به دلیل وابستگی‌های سیاسی و ایدئولوژیک خود، مایل به انجام یک مصاحبه جدی با مسئولان خط امامی ، اصلاح طلب و اعتدالی نیستند، به این فکر افتادم که طرح یک مصاحبه مشابه را با میر حسین موسوی، نخست وزیر محبوب امام و مهمترین مقام اجرائی کشور از 1360 تا 1368 را بر اساس سئوالات رادیو فردا از محمود احمدی نژاد بریزم.

من مدل مصاحبه با موسوی را در زیر می‌آورم و خوانندگان می‌توانند این طرح را برای مصاحبه با علی خامنه‌ای، اکبر هاشمی رفسنجانی، محمد خاتمی و حسن روحانی به عنوان مسئولان قوه مجریه از خرداد 1360 تغییر دهند.

من گمان می‌کنم که پاسخ‌های مسئولان جمهوری اسلامی از ابتدا تا کنون تفاوت جدی باهم نخواهند داشت و این پاسخ‌ها کما بیش همانند پاسخ‌های احمدی نژاد وقیحانه و بی شرمانه خواهد بود. از همین رو خوانندگان می‌توانند یا با مراجعه به سخنان آنان و یا با الهام از پاسخ‌های احمدی نژاد پاسخ‌های دیگر مسئولین را حدس بزنند.

**********************

مصاحبه با میر حسین موسوی:

رادیو فردا: آقای موسوی زمان نخست وزیری شما ده ها هزار نفر کشته و صدها هزار نفر بازداشت و شکنجه، تبعید و یا از کار برکنار شدند. آیا اینها هم باعث تاسف شما شد، ناراحت شدید؟

موسوی:

رادیو فردا: ولی اون موقع آقای موسوی شما نه تنها چیزی نگفتید و اعتراضی نکردید، بلکه ...

موسوی:

رادیو فردا: خوب به هر حال گذشته هم مهم است، اینطور فکر نمی کنید؟

موسوی:

رادیو فردا: آقای موسوی، آیا کاری کردید، حرفی زدید در دو دوره نخست وزیری اتان که الان ازش پشیمان هستید؟

موسوی:

رادیو فردا: شما به اون کسانی که علیه جمهوری اسلامی تظاهرات کردند، اعتراض کردند، انتقاد کردند آنها را مزدور، ضد انقلاب، منافق و ... خواندید. آیا پشیمان هستید از این حرف‌هائی که زدید؟

موسوی:

رادیو فردا: تحریف نیست آقای موسوی، اینرا شما گفتید.

موسوی:

رادیو فردا: به هر حال فکر می کنم سئوال مهمی است. آقای موسوی، آیا زندانیان سیاسی باید آزاد شوند؟ آیا باید محل دفن اعدام شدگان به بستگان آنان اعلام شود؟

موسوی:

رادیو فردا: ولی زمانی که نخست وزیر بودید اینرا اعلام نکردید، زمان شما خیلی از دانشجوها و فعالان سیاسی کشته شدند و زندان افتادند.

موسوی:

رادیو فردا: آقای موسوی، اجازه بدهید که موضوع را عوض کنیم و بپردازیم به روزنامه جمهوری اسلامی که شما برای سالیان بسیار طولانی سردبیر آن بودید. آیا شما خود را مسئول آنچه در این روزنامه منتشر می‌شد می‌دانید؟

موسوی:

رادیو فردا: نگفتم به نام شما، گفتم در روزنامه‎‌ای که شما سردبیر آن بودید؟

موسوی:

رادیو فردا: برای همکاران آمریکائی من بسیار جالب است که شما در زمان مسئولیت خود به عوض توجه به مسائل نقض حقوق بشر در ایران که بسیار هولناک بود، تنها به این مسائل در ایالات متحده توجه داشتید؟ آیا این کار برای توجیه اقدامات حکومت اسلامی نبود؟

موسوی:

رادیو فردا: آقای موسوی، در حالی که تمام رسانه‌های مستقل در ایران ممنوع بوده و هستند، دسترسی همفکران خود به رسانه‌های عمومی را چگونه توجیه می‌کنید؟

موسوی:

رادیو فردا: آقای موسوی، زمانی که نخست وزیر بودید هیچگاه با رسانه‌های فارسی زبان مستقل و یا خارج از کشور مصاحبه نکردید. چطور شد که الان تصمیم گرفتید که وقت تان را در اختیار ما بگذارید و مصاحبه بدهید به ما؟

موسوی:

رادیو فردا: آقای موسوی در دوره نخست وزیری شما دستگاه‌های نظامی و امنیتی و سیاسی بسیاری از همکاران مرا در نشریات مستقل بازداشت، شکنجه و اعدام کردند. خانواده‌هایشان را آزار دادند. بسیاری از آنان مجبور به ترک وطن شدند. فکر می کنید این سیاست درستی بود؟ چرا در همان زمان اعتراض نکردید؟

موسوی:

رادیو فردا: موافق نبودید اما اجازه می دادید که دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی و وزارت اطلاعتتان فشار بگذارند بر همکاران من؟

موسوی:

رادیو فردا: نه ادعا نیست، این حقیقت است آقای موسوی. من ادعا نمی کنم.

موسوی:

رادیو فردا: این اتفاق افتاده، آقای موسوی، اینرا همه می دانند، اسم‌ها هستش،

موسوی:

رادیو فردا: نه آقای موسوی، من ادعا نمی کنم، این واقعیت است.

موسوی:

رادیو فردا: ممنون آقای موسوی، روز خوبی داشته باشید.

سیامک همدانی

* لینک به مصاحبه رادیو فردا با محمود احمدی نژاد:

https://www.radiofarda.com/a/30844614.html





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy