Saturday, Sep 26, 2020

صفحه نخست » راه حل اقتصادی حسن روحانی: جمهوری اسلامی کاری نکرده! آمریکا را لعن و نفرین کنید

keyhan26-1.jpgکیهان لندن - قیمت ارز و طلا از نخستین دقایق آغاز به کار بازار در صبح شنبه ۵ مهر ۹۹ با افزایش چشمگیری روبرو شد و قیمت هر دلار آمریکا به آستانه ۳۰ هزار تومان نزدیک شد. همزمان حسن روحانی رئیس قوه مجریه جمهوری اسلامی، ریشه مشکلات اقتصادی ایران را «واشنگتن دی‌سی» اعلام کرده است!

انون صرافان صبح شنبه پنجم مهرماه نرخ انواع ارز در بازار را اعلام کرد که بر این اساس قیمت دلار در نخستین ساعت آغاز به کار بازار ارز امروز ۲۹۱۰۰ اعلام شد. با اینهمه قیمت دلار با سرعت افزایش یافت و تا ساعت ۱۲ روز شنبه در بازار آزاد به ۲۹۵۵۰ رسید.

بامداد امروز در صرافی‌های مجاز بانکی هم نرخ فروش دلار ۲۸۵۹۹ و خرید آن ۲۸۳۸۳ تومان است؛ همچنین نرخ فروش یورو ۳۳۱۷۹ و خرید آن از فروشنده ۳۲۹۶۷ تومان اعلام شد. در سامانه نیما هم دلار ۲۳۵۵۳ و یورو ۲۹۲۹۴ تومان قیمت خورد.

قیمت دیگر ارزها نیز در بازار ایران افزایش یافته. هر یورو ۳۴۳۲۰ تومان، هر پوند بریتانیا ۳۶۵۱۰ تومان، هر درهم امارات ۸۰۰۰ تومان، هر یوآن چین ۴۴۰۸ تومان و هر لیر ترکیه ۳۸۸۰ تومان معامله شد.

با افزایش شدید قیمت ارز در هفته‌های اخیر، بانک مرکزی ایران روز پنجشنبه سوم مهرماه در بخشنامه‌ای به صرافی‌ها، خرید و فروش ارز (اسکناس و حواله) را صرفاً در چارچوب مقررات اعلامی بانک مرکزی و توسط صرافی‌های مجاز دانست.

👈مطالب بیشتر در کیهان لندن

در این بخشنامه آمده: «ایجاد جوّ روانی نامطلوب و التهاب در بازار ارز جرم محسوب می‌شود و بر اساس مصوبه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران، هرگونه خرید و فروش ارز می‌بایست در بانک‌ها و صرافی‌های مجاز و در چارچوب مقررات اعلامی بانک مرکزی انجام شود.»



قیمت فروش دلار در ابتدای امسال حدود ۱۶ هزار تومان بود که حالا تا آستانه ۳۰ هزار تومان هم پیش رفته است.

همزمان در بازار طلا نیز قیمت‌ها همسو با ارز افزایشی است. قیمت هر سکه طلا ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و قیمت هر نیم‌سکه ۷.۵ میلیون تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۵۳ هزار و ۶۰۰ تومان اعلام شده است.

در چنین شرایطی، حسن روحانی در نشست روز شنبه، پنجم مهرماه، ستاد ملی با کُرونا «واشنگتن دی‌سی» را عامل گرانی در بازارهای ایران اعلام کرد و گفت: «مردم اگر لعن و نفرین دارند برای گرانی اجناس، آدرسش آمریکاست، جمهوری اسلامی کاری نکرده است!»

حسن روحانی دوباره دروغ‌های مربوط به تحریم غذا و دارو را تکرار کرد و گفت: «آمریکایی‌ها اخیرا هم گفتند ده‌ها میلیارد به ایران لطمه زدند در این سه سال گذشته ۱۵۰ میلیارد دلار به ایران ضربه زده‌اند. با تحریم غلط و غیرقانونی و بیجا و ضدانسانی و عملیات تروریستی، جلوی دارو و درمان و مواد غذایی را گرفتند آنها آدم‌هایی هستند که هیچوقت ما در تاریخ کاخ سفید را با این توحش ندیده بودیم بزرگترین توحش را انجام دادند!»

رئیس دولت تدبیروامید همچنین گفت که دولت دونالد ترامپ سبب مخالفت صندوق بین‌المللی پول با درخواست وام ۵ میلیارد دلاری جمهوری اسلامی شده است: «ما هیچوقت کاخ سفید را با این توحش ندیده‌ایم. به دشمنی بر ملت ایران افتخار می‌کنند. آقایی که اسمش وزیر خارجه است ولی وزیر جنایات است با افتخار می‌گوید که ما هفتاد میلیارد جلوی منابع ایران را گرفتیم نگذاشتیم در اختیار ایران قرار گیرد به دشمنی با ملت ایران و ضربه به ایران افتخار می‌کنیم، ۵ میلیارد دلار از صندوق IMF می‌خواستیم بگیریم که آمریکا نگذاشت. اگر گرفته بودیم صرف دارو و درمان می‌شد.»

روحانی همچنین افزود که «یک عده‌ای به خاطر منافع غلط گروهی و باندی به مردم آدرس غلط ندهند. آدرس غلط به مردم ندهید، ریشه مشکلات، «واشنگتن دی‌سی» است. مردم باید در این سال‌ها خیلی راحت‌تر زندگی می‌کردند. حدود ۱۸۵ کشور در جهان از ما حمایت می‌کنند. ما لعن و نفرین و کینه خود را به آدرس صحیح و درست بفرستیم. این مشکلات از کاخ نشین کاخ سفید است. منشا تمام مشکلات مردم از صهیونیسم، ارتجاع و از تند‌های آمریکا است. تردید ندارم روزی آمریکا در مقابل ملت ایران زانو خواهد زد.»

روحانی در حالی گفته عده‌ای «آدرس غلط» ندهند که خودش در فروردین‌ماه سال ۹۲ و پیش از انتخابات ریاست جمهوری گفته بود: «شرم نمی‌کنید که هر روز دست در جیب مردم می کنید، نمی‎توان تمام ناکارآمدی‌ها را پای تحریم نوشت!»

دولت روحانی در دو سال نخست اولین دولت تدبیروامید خود، ناتوانی تیم اقتصادی‌اش در ساماندهی به اقتصاد کشور را گردن دولت محمود احمدی‌نژاد می‌انداخت اما با خروج دونالد ترامپ از برجام و بازگشت تحریم‌های اقتصادی، در تمام موضع‌گیری‌های خود مرتب علت همه مشکلات اقتصادی را آمریکا معرفی‌ می‌کند.

او همچنین امروز در حالی از مردم خواسته برای همه گرانی‌ها و کمبودها و مشکلات کشور، آمریکا را نفرین‌ کنند که نگفته آیا با «لعن و نفرین» مشکلی از جیب و سفره خالی مردم ایران حل خواهد شد؟!

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی و مسئول نخست ساماندهی بازار ارز نیز در توضیح علت گرانی ارز گفته است: «عدم تعادلی که از ابتدای سال در بین عرضه و تقاضا به خاطر کرونا در بخش حواله تجاری ایجاد شد، به علت تعلل برخی صادرکنندگان برای عرضه ارز و تداوم روند تقاضا در ماه‌های گذشته به‌خصوص به خاطر توجیه قیمت برخی کالاهای وارداتی تشدید شد.»

او افزوده است: «از سوی دیگر جوّ سیاسی- تبلیغاتی ناشی از اقدام آمریکا در اعلام عملیاتی شدن مکانیزم ماشه فضای لازم را برای جهش قیمت ارز در هفته‌های اخیر به ‌وجود آورد. همانطور که قبلا گفتم، بانک مرکزی تمام تلاش خود را برای ایجاد تعادل در بازار حواله تجاری و کنترل نرخ آن به کار خواهد بست.»

همتی همچنین از برنامه‌هایی برای بازار ارز خبر داده و گفته که «بر پایه اقدامات انجام گرفته به‌ ویژه در خصوص دسترسی به برخی از منابع ارزی مان در خارج از کشور ، برنامه هایی برای بازار ثانویه داریم که به‌تدریج عملیاتی خواهیم کرد.»

همتی ماه‌های گذشته که قیمت ارز با سرعتی قابل توجه در مدار صعود حرکت می‌کرد، همواره مدعی داشتن «تلاش» و «برنامه‌هایی» برای کنترل نرخ ارز بود اما حالا در شرایطی که قیمت ارز در شش ماه گذشته تقریبا دو برابر شده، هیچ اثر و نشانه‌ای از اجرای این برنامه‌ها دیده نمی‌شود!





Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy