Sunday, Oct 11, 2020

صفحه نخست » جزئیاتی در باره «هیولا»، موشک‌ غول پیکر جدید کره شمالی

NK_1011020.jpgالعربیه - تلویزیون رسمی کره شمالی روز شنبه 10 اکتبر 2020 ویدیویی از رونمایی یک موشک بالستیک قاره پیمای جدید این کشور را پخش کرد.این موشک قاره پیما که بزرگترین نوع موشک این کشور به شمار می رود، روی یک واحد متحرک با 22 چرخ در رژه ارتش کره شمالی به نمایش گذاشته شد.

ناظران تسلیحات کره شمالی خاطر نشان کردند که ارتش کره این کشور در رژه نظامی که روز شنبه به مناسبت هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس «حزب کارگر» حاکم این کشور برگزار شد، از موشک جدیدی که بسیار بزرگتر از موشک‌های سال 2017 و سال 2018 ساخته شده است رونمایی کرد. این موشک آنچنان بزرگ است که واحد متحرک یا شاسی حامل آن دارای 22 چرخ بوده که در هر محور آن 11 چرخ قرار گرفته است.

آنکیت پاندا، یکی از اعضای برجسته انجمن دانشمندان آمریکایی، روز گذشته در توئیتی آن را بزرگترین موشکی توصیف کرد که با سوخت مایع شلیک می‌شود.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نیز این موشک را بزرگترین موشک قاره پیمای کره شمالی توصیف کرد.

به نوشته این روزنامه این بزرگترین موشکی است که کره شمالی تاکنون از آن رونمایی کرده است.

به گفته کارشناسان موشکی که روز شنبه از آن رونمایی شد از موشک Hwasong-15 یا «Mars-15»، که 3 سال پیش در یک رژه نظامی از آن رونمایی شده بود به مراتب بزرگتر و با قدرت انفجاری تخریبی بیشتری است.رونمایی از این موشک بزرگ در رژه ارتش که در فیلم ویویویی شاهد آن بودیم باعث خوشحالی دیکتاتور کره هنگام عبور از رژه نظامی نیز شده است.

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

کارشناسان می‌گویند، حجم و اندازه این موشک قاره پیما چنانچه یک توهم نباشد می‌توانیم نتیجه بگیریم که قادر است مسافت بیشتری را از موشک‌های قبلی بپیماید علاوه بر این قادر است کلاهک‌های هسته‌ای قدرتمندتری نسبت به موشک‌های «Hwasong-15» با برد 13 هزار کیلومتر را حمل کند، گرچه این موشک جدید هنوز آزمایش نشده است.

ملیسا هانام، معاون مدیر شبکه هسته‌ای موسوم به « Open Nuclear netwok» که سلاح‌های هسته ای و خطرات آن را برای جهان رصد می کند، این موشک را «هیولا» توصیف کرد و با این وصف خطر این موشک را گوشزد کرد.

کارشناسان دیگر گفتند که موشک بالستیک جدید کره شمالی به احتمال زیاد برای حمل چندین کلاهک هسته‌ای طراحی شده است ، که به آن امکان می‌دهد به اهداف بیشتری حمله و رهگیری آن را دشوارتر کند.

مارکوس گارلاوسکاس ، افسر سابق CIA که مسئولیت پرونده کره شمالی را بر عهده داشت، در باره این موشک گفت که این موشک احتمالاً با هدف از بین بردن شک و تردید در مورد توانایی پیونگ یانگ در حمله موشکی به ایالات متحده و تهدید ضمنی و آماده شدن برای آزمایش موشک بزرگتر رونمایی شده است. اما باید پرسید: «اگر طبق گفته کره شمالی موشک «هواسونگ 15» قادر به حمل یک کلاهک هسته‌ای عظیم برای زدن هر نقطه‌ای از ایالات متحده است، پس این موشک بزرگتر چه چیزی را می تواند حمل کند؟».

مایکل اِلِمن، مدیر موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک در لندن، نیز در توئیتی نوشت:« این موشک که هنوز هیچ نامی ندارد و به جز جسم غولپیکری یک موشک که روی یک شاسی با توانایی حمل 2000 تا 3500 کیلوگرم مواد منفجره قرار گرفته می بینیم، قادر است هر مکان در جهان را هدف قرار دهد و از موشک‌های قبلی قدرت بیشتری دارد. این موشک از موشک R-16 یا R-26 ICBM که به عنوان خطرناکترین موشکهای بالستیک روسی هستند، خطرناکتر است.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت، در این رژه موشک «هواسونگ 15» با طولانی‌ترین برد در مقایسه با موشک‌هایی که کره شمالی تا امروز آزمایش کرده و همچنین موشک بالستیک جدیدی که از زیر دریایی شلیک می‌شود، به نمایش درآمد.

پیونگ یانگ پیشتر چندین نسخه از این موشک‌ها را ساخته که آخرین نوع آن «پوکیسکون-3» است که در اکتبر 2017 آزمایش شد، از آن زمان تاکنون کره شمالی پرتاب هیچ موشکی را از زیر دریایی آزمایش نکرده است.

کره شمالی اولین آزمایش موشک دوربرد Hwasong-15 را در 28 نوامبر 2017 انجام داد که این موشک با ارتفاع 4475 کیلومتر در هوا شلیک شد و پس از طی کردن 950 کیلومتر در 53 دقیقه طی کرد و در فاصله 250 کیلومتری سواحل شمالی ژاپن فرود آمد.

در همان سال خبرگزاری « KCNA» سخنان رهبر کره شمالی که گفت:«من با افتخار اعلام می کنم که ما سرانجام به هدف تاریخی خود ، یعنی تبدیل شدن به یک قدرت هسته‌ای و ساختن یک نیروی موشکی قوی رسیده‌ایم».

جیمز ماتیس وزیر دفاع سابق آمریکا در آن زمان شلیک موشک‌های کره شمالی را یک تهدید جهانی توصیف کرد و دبیرکل سازمان ملل متحد آنتونیو گوترش، شلیک را نقض تحریم‌ها دانست و گفت، کره شمالی نظر و دیدگاه کل جامعه جهانی را کاملاً نادیده گرفت.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز گفت که خبر را دنبال کرده و وقتی به او اطلاع دادند موشک در هوا بود. و چین ابراز نگرانی جدی کرد و از همه طرفها خواست تا احتیاط و خویشتندار کنند. اما ژاپن ، نخست وزیر آن زمان شینزو آبه اظهار داشت که پرتاب موشک «اقدامی خشونت‌آمیز و ناپذیرفتنی» است همزمان که مون جه رئیس جمهور کره جنوبی رفتار همسایه شمالی خود را با بی پروایی توصیف کرد و گفت بنابراین چاره ای جز حفظ تحریم ها نیست».



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy