Sunday, Oct 18, 2020

صفحه نخست » محکومیت گسترده آتش‌زدن دفتر حزب دموکرات کُردستان در بغداد توسط حشد شعبی

hashad.jpg• گروه‌های مسلح عراقی نمی‌خواهند از این بیش، مصطفی‌الکاظمی را بپذیرند

ایندیپندنت فارسی - احمد السهیل - در صحنه‌ای که به صورت عموم در عراق عادی به نظر می‌رسد، گروهی از حامیان جناح‌های مسلح وابسته به حشد شعبی، روز شنبه گذشته به دفتر حزب دموکرات کُردستان در بغداد حمله کرده و آن را در برابر انظار نیروهای امنیتی مسئول تأمین امنیت محل تخریب کرده و به آتش کشیدند. این رخداد به عنوان امتداد حوادث مشابه دیگری همچون حمله به دفاتر شبکه‌های تلویزیون‌های ماهواره‌ای، به ویژه آتش‌زدن کانال تلویزیونی «دجله» در ۳۱ ماه اوت گذشته و حمله به دفتر شبکه تلویزیون "MBC عراق" در بغداد در ۱۸ ماه مه گذشته به شمار می‌رود.

البته پیش از وقوع این حمله، رسانه‌های نزدیک به جناح‌های مسلح در شبکه‌های اجتماعی هواداران خود را به این اقدام انگیزه می‌دادند. شبکه تلویزیونی کُردی «روداو» اظهار داشت که عمده‌ترین گروه‌های که تهدید به سوزاندن دفتر حزب دموکرات کُردستان می‌کردند، گروه "ربع‌الله" و "احباب‌الله" بودند. ویدیوهای که منتشر شده نشان می‌دهد که عناصر وابسته به این گروه‌ها به دفتر حزب دموکرات کُردستان در بغداد یورش می‌برند، حمله کنندگان نخست دست به تخریب دفتر می‌زدند و پس از برداشتن برخی اسناد و تجهیزات، آن را به آتش می‌کشند.

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

به صورت معمول و هر بار پیش از دست زدن به حمله، شبکه‌های وابسته به حشد شعبی در "تلگرام" که به برجسته‌ترین پایگاه اطلاع‌رسانی این گروه تبدیل شده است اقدام به راه اندازی تبلیغات تحریک آمیز گسترده‌ای می‌کنند تا زمینه انجام حمله مورد نظر فراهم شود.

ناظران بدین باورند که این گروه‌ها با نام‌های"ربع الله"، "جبهه ابو جداحه" و نام‌های دیگر، تنها آدرس‌های جدیدی برای جناح‌های اصلی هستند که مسئولیت انجام حملات را بر عهده دارند و هدف از این نام‌گذاری‌ها پنهان کردن ردپای آنها است.

به‌رغم حضور نیروهای امنیتی، این گروه‌ها همواره موفق به حمله به اهداف مورد نظر می‌شوند، بدون این‌که نیروهای امنیتی مانع اقدام آنها شوند، تنها کاری که از سوی دولت پس از عقب‌نشینی مهاجمان صورت می‌گیرد، خاموش کردن آتش توسط نیروهای آتش‌نشانی است.

مهاجمان در حالی‌که به سمت دفتر حزب دموکرات کُردستان در بغداد در حرکت بودند، پرچم‌های "حشد شعبی" و تصاویر قاسم سلیمانی، فرمانده "سپاه قدس" ایران و ابومهدی مهندس، معاون سابق فرمانده "حشد شعبی" را که در اوایل سال جاری در حمله پهپادهای آمریکایی‌ کشته شدند، حمل می‌کردند. افزون بر آن، مهاجمان، پرچم اقلیم کُردستان و تصاویر رهبران کُرد مانند مسعود بارزانی، رئیس پیشین اقلیم کُردستان و هوشیار زیباری، وزیر سابق امور خارجه عراق و یکی از رهبران حزب دموکرات کُردستان را به آتش کشیدند.

نخستین اقدام مصطفی‌الکاظمی برای حذف فرماندهان افراطی از حشد شعبی
شاید اظهارات قبلی هوشیار زیباری در مورد این‌که دولت عراق بایستی منطقه سبز را از وجود شبه‌نظامیان پاکسازی کند، عمده‌ترین عاملی به شمار ‌رود که منجر به تشدید تنش در عراق شده است، طوری‌که همین امر باعث درگیری لفظی میان نمایندگان ائتلاف‌های نزدیک به حشد شعبی و نمایندگان حزب دموکرات کُردستان شده و جلسه پارلمان را لغو کرد.

پس از محکومیت شدید نیروهای امنیتی برای محافظت از دفتر حزب دموکرات کُردستان، دفتر رسانه‌ای مصطفی‌الکاظمی، نخست وزیر عراق با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای امنیتی ۱۵ تن از افراد متهم به نقض قانون را دستگیر کرده‌اند. در این بیانیه آمده است که اجلاس عالی امنیت ملی، حمله به دفتر حزب دموکرات کُردستان را از سوی گروهی از تظاهرات کنندگان که با توسل به خشونت، قانون تظاهرات مسالمت آمیز را نقض کرده و ساختمان را به آتش کشیدند، مورد بحث و بررسی قرار داده است. شورای عالی امنیت ملی ضمن نکوهش این حمله، تصمیم گرفته است برای پیگیری این حمله و ارزیابی نقش نیروهای امنیتی مسئول، تحقیقاتی را به ریاست مشاور امنیت ملی عراق آغاز کند. علاوه بر این‌که به دنبال بازداشت ۱۵ نفری که قانون را نقض کرده بودند، دولت عراق قصد دارد تمامی افرادی که در این حمله نقش داشتند را تحت پیگرد قانونی قرار ‌دهد.

آتش زدن دفتر حزب دموکرات کُردستان در بغداد واکنش‌های سیاسی گسترده‌ای به همراه داشت و اغلب هشدار می‌دادند که این اقدام، ثبات جامعه را برهم می‌زند. شمار زیادی از رهبران سیاسی از جمله برهم صالح، رئیس جمهوری عراق و نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کُردستان این اقدام را به شدت محکوم کردند.

در بیانیه‌ای که از سوی دفتر ریاست جمهوری منتشر شده، آمده است که "اقدامات خرابکارانه و آتش زدن دفاتر به نفع کشور نیست، بلکه تهدیدی برای ثبات و آرامش اجتماعی است. " در این بیانیه از دولت خواسته شده است تحقیقات فوری را در مورد این حمله و پیگرد عاملان آن را آغاز کند. در بیانیه دفتر ریاست جمهوری اشاره شده است که "همکاری و همبستگی میان ارتش، نیروهای پیشمرگه، نیروهای حشد شعبی و سایر نیروها توانست پیروزی بر تروریسم را به ارمغان آورد، بنابر این، گنجاندن استدلال‌های جانبی و رفتار‌های منفعلانه در این فداکاری‌ها و اقدام به آتش کشیدن پرچم کُردستان که اهمیت نمادین و مفهوم تاریخی در عراق دارد و به عنوان بخشی از قانون اساسی کشور شناخته می‌شود، غیر قابل پذیرش است.

از سوی دیگر، نچیروان بارزانی، رئیس اقلیم کردستان، در بیانیه‌ای اظهار داشت که "یک گروه غیرقانونی، صبح امروز دفتر حزب دموکرات کُردستان در بغداد را به آتش کشید و در جریان حمله، پرچم کُردستان و تصاویر نمادهای کُرد سوزانده شد، سپس پرچم حشد شعبی بر فراز ساختمان برافراشته شد. "

بارزانی ضمن محکوم کردن این حمله و توصیف آن به عنوان "اقدامی خرابکارانه"، خاطرنشان کرد که حمله به "دفتر حزب دموکرات کُردستان، حزبی که در سقوط دیکتاتوری در عراق نقش اساسی داشت، در واقع، حمله به تاریخ مبارزات مشترک کُردها و نیروهای عراقی برای برچیدن بساط ظلم و دیکتاتوری در کشور به شمار می‌رود. " در بیانیه افزوده اشت است که "این گونه اقدامات خرابکارانه که در مغایرت با قانون اساسی، اصول دموکراسی و حقوق بشر است، همزیستی مسالمت آمیز و امنیت اجتماعی و سیاسی کشور را عملا با تهدید روبه‌رو می‌کند. "

بارزانی از همه طرف‌ها خواست "با حفظ آرامش با این حادثه برخورد کنند. " وی از نهادهای مربوطه دولتی خواست تحقیقات فوری و تدابیر لازم برای بازداشت عاملان این حمله خرابکارانه و تسلیم آنها به مراجع قضایی را آغاز کنند.

در همین حال، حشد شعبی با انتشار بیانیه‌ای در مورد این حادثه، چنین اظهار داشت: "ما از آزادی بیان، حق اعتراض و تظاهرات مسالمت آمیز مطابق به روشی که در قانون اساسی آمده است حمایت می‌کنیم، اما استفاده از خشونت و خرابکاری را به هر شکل و شیوه رد می‌کنیم. "

از سوی دیگر، مقتدی صدر، رهبر «جریان سیاسی صدر»، با اشاره این حادثه در حساب کاربری‌اش در توییتر نوشته است: "تا چه زمانی خشونت بر روابط میان احزاب و گروه‌ها حاکم خواهد ماند؟ " وی افزوده است: "اگر شما واقعا عراقی هستید و آزادی خود و کشور را می‌خواهید، ‌ از خدا بترسید و دست به چنین اقداماتی نزنید، زیرا عراق با تهدیدها و دشواری‌های بسیاری مواجه است. "

ناظران بدین باورند که اقتدار دولت عراق به میزان توانایی آن در برخورد با چالش‌های ناشی از گروه‌های مسلح بستگی دارد و هدف از این حملات، هشدار دادن به دولت عراق است. در این میان، برخی معتقدند که آن‌چه امروز اتفاق افتاد بایستی با جدیت تمام مورد ارزیابی قرار گیرد که آیا این حمله واکنشی در برابر اظهارات هوشیار زیباری بوده است یا این‌که هدف از آن بهره‌برداری از آشفتگی اوضاع برای به چالش کشیدن دولت است؟ اما برخی دیگر عقیده دارند که گروه‌های مسلح، دیگر مصطفی‌الکاظمی را نمی‌خواهند و سعی می‌کنند با دست به زدن به چنین اقداماتی نشان دهند که دستگاه‌های امنیتی قادر به تأمین امنیت نیستند و کنترل اوضاع در سراسر کشور در دست گروه‌های مسلح است. در واقع، گروه‌های مسلح قصد دارند با دست زدن به این اقدامات، افکار عمومی را متوجه این واقعیت کنند که آنها از نهادهای دولتی قوی‌ترند، بنابر این، نقش آنها در تصمیم‌گیری‌های مهم و سرنوشت‌ساز، فراتر از نقش دولت عراق خواهد بود.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy