Friday, Oct 30, 2020

صفحه نخست » رای دهندگان خجالتی؛ ایجاد شگفتی در انتخابات امریکا؟

D7A4DEC2-C5C3-40E4-B902-145B08F75082.jpegالعربیه فارسی

در حالی که چند روز بیشتر به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا باقی نمانده، حالتی از سردرگمی و تردید در میان طرفداران هر دو نامزد به چشم می‌خورد و روشن نیست که آیا ترامپ برای دومین بار برای 4 سال دیگر در کاخ سفید خواهد ماند یا این که جو بایدن، سکان‌داری را در دست خواهد گرفت و برنامه آمریکایی نوینی را آغاز خواهد کرد؟
در پی چند ماه پیشتازی‌های ناچیز نامزد حزب دموکرات در نظر سنجی‌های شماری از ایالت‌ها، برخی محافل پیروزی او را با اکثریت بیش از 330 رای انتخاباتی محتمل‌تر می‌دانند؛ ولی پرسش این است که آیا ممکن نیست که این نظرسنجی‌ها همانند 2016 و زمانی که ترامپ همه محافل داخلی و خارجی را شگفت‌زده کرد، اشتباه از آب درآیند؟
نظر سنجی‌های سه ماه در سال 2016 نشان داده بودند که هیلاری کلینتون کاملاً پیش افتاده ‌است اما جهان با گذشت یک روز از برگزاری انتخابات با مشاهده تمایل قاطع ستادهای الکترال به نفع ترامپ، در بهت و حیرت فرورفت.
تنها دو تن از سران مراکز نظر سنجی یعنی «اری کاپتین» و «رابرت کاهلی» از این پیروزی غافلگیر نشدند. کاپتین اقتصاد دادن هلندی، مدیریت مرکز مطالعات اقتصادی و اجتماعی دورنسیف وابسته به دانشگاه جنوب کالیفورنیا در نظر سنجی «یو اس سی لوس آنجلس تایمز» یک روز مانده به انتخابات، 3 امتیاز به نفع ترامپ داده بود. کاهلی که نظر سنج جمهوری‌خواه است که با گروه «تراوانگار» همکاری دارد، نظرسنجی را اجرا کرد که نشان می‌داد کلینتون در بیشتر ایالت‌های در حال نوسان یعنی پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسن، فلوریدا و کارولینای شمالی جلو افتاده‌است که عملاً نیز در همه آنها پیروز شد.

رای‌دهنده خجالتی به ترامپ

این امر غافلگیر کننده چه بسا امسال نیز تکرار شود زیرا این دو صاحب نظر بر این باورند که نظرسنجی‌ها بار دیگر شانس برنده شدن ترامپ را دست کم گرفته‌اند در حالیکه او ظاهراً برنده خواهد شد.
علت این امر این است که طرفداران ترامپ، خجالتی هستند و کسانی‌اند که از ترس مورد قضاوت قرار گرفتن، در طرح دیدگاه‌های خود، دودل هستند.
با وجود این که ایده «رای‌دهنده خجالتی» بارها از سوی طرفداران ترامپ و تشکیک‌گران دموکرات مطرح شده ولی کاپتین و کاهلی دیدگاه مشخصی در مورد علت و چگونگی ادامه حمایت این قشر از ترامپ بدون فاش‌شدن نام آنها دارند.
از دید کاهلی، آراء این قشر بار دیگر باعث ایجاد تفاوت میان ترامپ و بایدن خواهد شد و آراء مخفی زیادی به نفع ترامپ وجود دارد.
او جمعه 30 اکتبر در مصاحبه با تارنمای پولتیکو گفت: «آیا بایدن با رای دهی مردمی پیروز خواهد شد؟ این امر ممکن است و من در آن مناقشه نمی‌کنم اما بر این باورم که ترامپ به احتمال زیاد در ستادهای الکترال پیروز خواهد شد.»

کاپتین نیز در توصیف نحوه عملکرد تیم خودش در «یو اس سی» درنظر سنجی گفت: «ما از رای‌دهندگان نمی‌پرسیم که به بایدن رای می‌دهند یا ترامپ بلکه توجه ما معطوف به حوزه اجتماعی است، بدین معنا که ما این پرسش را مطرح می‌کنیم که «شما فکر می‌کنید دوستان یا همسایه شما به چه کسی رای می‌دهند؟» به نظر کاپتین، برخی نمونهئهای آماری، این روش را برای مبادله دیدگاه‌های واقعی خود بدون در معرض قضاوت قرار گرفتن، ترجیح می‌دهند.
وی افزود: «وقتی پرسش مستقیم باشد، بایدن 10 امتیاز در سطح ملی جلوتر است اما زمانی که در مورد حوزه اجتماعی پرسیدیم، بایدن تنها 5 یا 6 امتیاز آورد.»
کاپتین افزود که مردم تا حدودی در بیان این که به نفع ترامپ رای می‌دهند، دو دل هستند.
برگزار کنندگان سنتی نظر سنجی‌های سال جاری تأکید می‌کنند که درس‌های لازم را گرفته و پارامترهایی را مد نظر قرار داده‌اند که منجر به بروز خطا در نتایج این نظر سنجی‌ها در سال گذشته گردید اما کاپتین و کاهلی چندان مطمئن نیستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy