Tuesday, Nov 3, 2020

صفحه نخست » صدراعظم اتریش: حمله تروریستی وین؛ نبرد بین "بربریت و تمدن" است

austria_110320.jpgصدراعظم اتریش حمله‌های تروریستی در مرکز شهر وین را اقدام تروریستی و مقابله با آن را "نبرد میان تمدن و بربریت" خواند. گفته می‌شود مهاجمی که کشته شده یک اسلام‌گرای ۲۰ ساله و هوادار گروه تروریستی "داعش" بوده است.

صدراعظم اتریش حمله‌های تروریستی در مرکز شهر وین را اقدام تروریستی و مقابله با آن را "نبرد میان تمدن و بربریت" خواند. گفته می‌شود مهاجمی که کشته شده یک اسلام‌گرای ۲۰ ساله و هوادار گروه تروریستی "داعش" بوده است.

صدراعظم اتریش روز سه‌شنبه سوم نوامبر (۱۳ آبان) در یک سخنرانی تلویزیونی تاکید کرد که حمله‌های تروریستی شب گذشته در مرکز شهر وین به شکل آشکاری انگیزه اسلام‌گرایانه داشته است.

سباستین کورتس می‌گوید این حمله‌ها از سر نفرت انجام شده: "نفرت نسبت به ارزش‌های بنیادی ما، نفرت از شیوه زندگی ما و نفرت از دموکراسی".

به گزارش خبرگزاری رویترز او افزود در حمله‌هایی که دوشنبه شب رخ داد چهار شهروند، از جمله یک زن و یک مرد سالمند، یک رهگذر و یک زن گارسون رستوران از فاصله نزدیک و به طرز بی‌رحمانه‌ای هدف گلوله قرار گرفتند.

حمله‌های مسلحانه شب گذشته در شش نقطه رخ داد که همه در نزدیکی کنیسه مرکزی شهر وین قرار دارند. به گفته کورتس در این حمله‌ها یک مامور پلیس و ۱۴ نفر دیگر مجروح شده‌اند که حالی برخی از آنها وخیم گزارش شده است.

نبرد میان تمدن و بربریت

حادثه شب گذشته شدیدترین حمله تروریستی در اتریش در ده‌های اخیر به شمار می‌رود. صدراعظم اتریش در نطق تلویزیونی خود گفت: «ما در مقابل تروریست‌ها عقب نخواهیم نشست و با تمام قدرت از خود دفاع می‌کنیم.»

سباستین کورتس در عین حال تاکید کرده که مسئله نبرد میان مسیحیان و مسلمانان یا اتریشی‌ها و مهاجران نیست. او افزود این نبردی میان تمدن و بربریت است و با "قاطعیت تمام" پیش خواهد رفت.

مرکل: ترور اسلام‌گرایانه دشمن مشترک ماست

در واکنش به حملات مسلحانه در مرکز شهر وین سیاستمداران آلمانی از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم و هایکو ماس وزیر خارجه، ضمن ابراز همدردی با مردم اتریش این اقدام تروریستی را به شدت محکوم کردند.

صدراعظم آلمان ضمن ابراز همدردی با قربانیان ترور در شهر وین، پایتخت اتریش، این اقدام تروریستی را محکوم کرد و گفت مردم آلمان در چنین روزی در کنار دوستان اتریشی خود هستند.

آنگلا مرکل روز سه شنبه سوم نوامبر (۱۳ آبان) با انتشار پیامی تأکید کرد: «ترور اسلام‌گرایانه دشمن مشترک همه ماست.»

هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان نیز در توییتر هشدار داد که خطر اسلام‌گرایی را باید جدی گرفت و در سطح بین‌المللی با این پدیده مبارزه کرد. ماس نوشت: «نفرت‌پراکنی نباید جایی در میان ما داشته باشد و جوامع ما را از هم جدا کند.»

به گزارش خبرگزاری رویترز ماس گفته که او واکنش‌های کشورهای اسلامی نسبت به حملات وین و همچنین حمله نیس در فرانسه را به دقت نظاره می‌کند. ماس همچنین خبر داده است که او با همتایان خود در پاکستان و ابوظبی تماس گرفته و درباره کاهش تنش‌ها تبادل ‌نظر کرده‌ است.

ماس تاکید کرده اروپا از ارزش‌های خود از جمله آزادی بیان عقب‌نشینی نخواهد کرد.

حمله تروریستی در وین + اخبار تکمیلی

110220C_top.jpg

خبر تکمیلی: خبرگزاری دی‌پی‌ای آلمان، گزارش داد که «شمار کشته‌شدگان حمله‌های تروریستی روز دوشنبه در وین به ۴ نفر» افزایش یافته است و در این حملات ۱۴ نفر نیز مجروح شده‌اند

وزارت کشور اتریش: مهاجم کشته شده حملات وین هوادار داعش و تبعه مقدونیه شمالی بود

یورونیوز - وزیر کشور اتریش بامداد سه‌شنبه سوم نوامبر (۱۳ آبان) اعلام کرد مهاجم عامل حملات مرگبار شب گذشته در وین یکی از هواداران دولت اسلامی (داعش) بوده است.

کارل نهامر، وزیر کشور اتریش، در کنفرانسی خبری با اعلام این مطلب گفت: «ما عصر روز گذشته شاهد حمله‌ای از جانب دستکم یک تروریست‌ اسلام‌گرا بودیم.»

ساعاتی بعد وزیر کشور اتریش با ارائه نتایج تحقیقات درباره این حمله اعلام کرد فرد مهاجم ۲۰ ساله بوده و همزمان اقامت کشور مقدونیه (مقدونیه شمالی) و اتریش را داشته است. وی در سال ۲۰۱۹ و به دلیل تلاش برای رفتن به سوریه از سوی دادگاهی در اتریش محکوم شده بود.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

سرویس‌های اطلاعاتی اروپایی می‌گویند در سال‌های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۶، حدود ۱۵۰ شهروند مقدونیه شمالی برای جنگ به عراق و سوریه رفته اند. در سال‌های اوج جنگ داخلی سوریه ویدیوهایی از قتل وحشیانه سربازان ارتش سوریه از سوی مجاهدان بالکان و به‌ویژه آلبانیایی و کوزووتبار در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های عرب‌زبان منتشر می‌شد.

در حمله شب گذشته یک کنیسه و چند رستوران هدف قرار گرفتند. وزارت کشور اتریش اعلام کرده است پنج شهروند در جریان این حملات جان خود را از دست داده اند. این در حالی است که به گفته مقامات بیمارستانی ۱۴ مجروح نیز در بیمارستان‌های پایتخت پذیرش شده‌اند.

سباستین کورتز، صدراعظم اتریش، با «منزجرکننده» خواندن حادثه روز گذشته گفت پلیس علیه عاملان این حمله تروریستی دست به اقدام خواهد زد.

در همین حال خبر می‌رسد که ماموران پلیس در سحرگاه روز سه‌شنبه چندین خانه را تفتیش و شماری از افراد را بازداشت کرده‌اند. بنابه به اعلام مقامات وزارت کشور خانه فرد مهاجم نیز تفتیش شده است. پلیس هم‌اکنون دستکم چهار مظنون را در بازداشت دارد.

با توجه به هماهنگ بودن و سازماندهی این حملات، به نظر می‌رسد دیگر مهاجمان هم خط فکری و سیاسی یکسانی با همقطار مقتول خود داشته اند.

همزمان روزنامه بیلد آلمان عکسی از حساب شخصی اینستاگرام فرد مهاجم منتشر کرده است که نشان می‌دهد وی ساعاتی قبل از حمله با ردیفی از فشنگ شعار دولت اسلامی (داعش) را نوشته است.

مایکل لودویگ شهردار وین گفت مهاجم برای حمله خودش را آماده کرده بوده است و علاوه بر دو سلاح گرم، یک قمه نیز به همراه داشته است.

وی درباره این شایعه که مهاجم کشته شده جلیقه انفجاری بر تن داشته است گفت به نظر می‌رسد جلیقه تقلبی بوده است و کارشناسان در حال بررسی مواد به کار رفته در آن هستند.

مقامات کشورهای مختلف نیز به حادثه دیشب واکنش نشان داده‌اند. امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، که کشورش در روزهای اخیر قربانی چند حمله تروریستی بوده است با اعلام همبستگی با مردم اتریش در حساب توییتر خود نوشت: «این اروپای ماست. دشمنان ما باید بدانند با چه کسی طرف‌ هستند. ما تسلیم نخواهیم شد. »

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا نیز با ابراز همدردی با قربانیان حادثه دیشب گفت ایالات متحده در جنگ علیه تروریست‌های اسلام‌گرای افراطی در کنار کشورهای اروپایی از جمله اتریش و فرانسه ایستاده است.

***

رادیو بین المللی فرانسه - در پی چند تهاجم‌ همزمان در نقاط مختلف وین پایتخت اتریش، پلیس این کشور اعلام کرد که حداقل یک تن کشته و شماری زخمی شده‌اند. یکی از این حملات در نزدیک یکی از مهمترین کنیسه‌های واقع در مرکز شهر صورت گرفت، اما بگفتۀ اسکار دویچ، رئیس جامعۀ یهودیان وین، هنوز معلوم نیست که هدف حمله کنیسه بوده باشد. پلیس اتریش اعلام کرد که عملیات گسترده‌ای در این منطقه در جریان است. بگزارش وزارت کشور اتریش یکی از دو مهاجم بر اثر شلیک پلیس از پای درآمده است. وزیر کشور اعلام کرد که این حمله ظاهراً یک «تهاجم تروریستی» بوده است و توسط چند تن مسلح به تفنگ به اجرا گذاشته شده است.

بگفتۀ یک شاهد عینی، یکی از دو مهاجم با در دست داشتن یک اسلحۀ خودکار در حال تیراندازی پا به فرار گذاشته است.

به گزارش رویترز، در جریان حمله‌های تروریستی دوشنبه در پایتخت اتریش، دو نفر، از جمله یک غیرنظامی و یکی از مهاجمان، کشته شدند. بر اساس این گزارش یک نفر از مهاجمان همچنان متواری است.

وزارت کشور اتریش اعلام کرد مهاجمان حداقل چند نفر بوده‌اند. به گفته پلیس وین، یکی از مهاجمان به دست پلیس کشته شده است.

در نخستین تصاویر به دست آمده از این رویداد، حضور سنگین نیروهای مسلح پلیس در خیابان‌های وین به چشم می‌خورد. به نظر می‌رسد افرادی در چند جای مختلف از جمله در یک رستوران تیر خورده‌اند.

terror1.jpgحمله «تروریستی» به ۶ نقطه

یورونیوز - به گزارش رسانه‌های محلی اتریش در حوالی ساعت ۱۰ شامگاه دوشنبه صدای شلیک حدود ۱۰۰ تیر در نزدیکی هتل هیلتون وین در منطقه یک این شهر شنیده شده است.

محل سومی که حمله به آنجا کشیده شد، یک رستوران ژاپنی در مرکز شهر و در نزدیکی هتل هیلتون است. وزارت کشور اتریش ابتدا از گروگانگیری در این رستوران خبر داد، اما پس از آن این خبر را تکذیب کرد.

terror2.jpgوزارت کشور اتریش به دلیل شدت حملات و تیراندازی‌ها در وین از احتمال یک «حمله تروریستی هماهنگ شده» خبر می‌دهد. هنوز هویت مهاجمان و انگیزه آنها از حمله مشخص نیست.

مقررات منع رفت و آمد شبانه به دلیل تشدید شیوع ویروس کرونا قرار است از شامگاه سه‌شنبه در اتریش آغاز شود.

***

رادیو فردا - بر اساس گزارش رسانه‌های اتریش تیراندازی‌ها در حوالی میدان «شوودن‌پلاتز» رخ داده است.

در این حال احتمال وجود نوعی ارتباط میان رویداد دوشنبه شب وین با حملات اخیر فرانسه مطرح شده است. از این رو تماس تلفنی امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه، با سباستین کورتز، صدراعظم اتریش، توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

آقای مکرون در این تماس تلفنی بر حمایت کامل فرانسه از اتریش تاکید کرد.

پیش از این سباستین کورتز نیز در جریان رویدادهای خشونت‌بار سه هفته اخیر در شهرهای مختلف فرانسه، با آن کشور ابراز همبستگی کرده بود.‎

در برخی گزارش‌ها از کشته شدن هفت نفر سخن رفته است، اما پلیس هنوز اطلاعیه رسمی دراین‌باره منتشر نکرده است.‎

***

وزیر کشور اتریش هشدار داد چندین مظنون‌ که در حمله دوشنبه در وین شرکت داشته‌اند «به شدت مسلح و خطرناک» هستند و هنوز متواری‌اند. او افزود در حال حاضر چندین واحد پلیس در حال جست‌وجو هستند و تاکید کرد عملیات پلیس به وین محدود نمی‌شود.

پلیس اتریش در توییتی به زبان فارسی از مردم خواست در خانه بمانند، در مکان‌های عمومی حاضر نشوند، از حمل‌ونقل عمومی استفاده نکنند و عکس یا فیلمی به اشتراک نگذارند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy