Tuesday, Nov 3, 2020

صفحه نخست » "رأی آمریکایی‌ها ارزش ریال را تعیین می‌کند"

dollar_110320.jpgبی‌تا بختياری - رادیو فردا

همزمان با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، تب انتخابات و گزارش نظرسنجی‌ها و گمانه‌زنی‌ درباره رئیس‌جمهور آینده آمریکا در شبکه‌های اجتماعی فارسی‌زبان هم به طور کم‌سابقه‌ای بالا رفته و برخی کاربران باکنایه نوشته‌اند که رأی آمریکایی‌ها، ارزش پول و محاسبات آینده ایرانیان را تعیین می‌کند.

رهبر جمهوری اسلامی و مقام‌های ارشد حکومت مدعی‌اند که در ایران کسی به نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا چشم ندوخته و اساساً این انتخابات برای ایران اهمیت چندانی ندارد.

از سوی دیگر، با آنکه مخالفان دولت روحانی می‌گویند او در انتظار پیروزی بایدن برای زنده‌کردن توافق برجام به عنوان تنها «دستاورد» ۷ سال ریاست جمهوری خود است، اما حتی رئیس‌جمهوری ایران نیز دست‌کم در تریبون‌های رسمی زیر بار این موضوع نمی‌رود.

این انکار در حالی صورت می‌گیرد که مشاهده شبکه‌های اجتماعی و تحولات اقتصادی نشان می‌دهد انتخابات آمریکا هیچ‌گاه به این اندازه در زندگی روزمره و محاسبات اقتصادی مردم ایران مؤثر قلمداد نشده است.

علاوه بر شبکه‌های اجتماعی، تحلیل‌های گسترده و چند نظرسنجی هم در این باره در داخل کشور منتشر شده است، از جمله نظرسنجی ایسپا که گزارش داده «بیشتر شهروندان ایرانی مطلع از انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا پیش‌بینی می‌کنند دونالد ترامپ پیروز خواهد شد.»

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

این در حالی است که بر اساس این نظرسنجی، «۲۷.۴ درصد [شرکت‌کنندگان] متمایل به انتخاب بایدن و ۱۴.۵ درصد متمایل به انتخاب ترامپ بوده‌اند.»

در شبکه‌های اجتماعی، روز سه‌شنبه ۱۳ آبان، پس از اظهارات امروز علی خامنه‌ای درباره اهمیت نداشتن پیروزی بایدن و ترامپ برای ایران، کاربری به نام رهگذر به‌کنایه نوشته است: «برا ما فرقی نمیکنه چه کسی فرمانده نظامی ما رو میکشه، پول ما رو قطع میکنه، جلوی صادرات نفتمون رو میگیره، دستمون رو از کشورهای منطقه قطع میکنه، رابطه اسرائیل رو با اعراب اطرافمون بهتر میکنه و... من یک کودن هستم.»

کاربر دیگری به نام حسن هم نوشته «به عنوان یک ایرانی» هرگز تا این اندازه منتظر نتیجه انتخابات در آمریکا نبوده. میثم هم پیروزی بایدن یا ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری را برای ایران «واقعا مهم» دانسته و نوشته اهمیت این موضوع را می‌توان «از بازار ارز و بورس» فهمید.

کاربران زیادی در شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند مقصر اصلی «گستاخی» جمهوری اسلامی در سرکوب‌های داخلی و دخالت‌های منطقه‌ای، دولت باراک اوباما است و دولت ترامپ نه‌تنها به ایران در منطقه فشار قابل توجهی وارد کرده بلکه موجب افزایش اعتراضات داخلی شده که از نظر آن‌ها سرانجام منجر به پیروزی مردم مقابل حاکمیت خواهد شد.

کاربری در این زمینه نوشته «بایدن بیاد، ممکنه یکم از فشارها روی رژیم کم شه، ولی مردم باور نمیکنن ج.ا این کم شدن فشارها رو بفرسته سمت مردم.»

تعدادی از کاربران هم نسبت به تاثیر نتیجه انتخابات آمریکا به طور کلی ابراز تردید کرده و نوشته‌اند جمهوری اسلامی کماکان به افزایش فشارها بر مردم ادامه خواهد داد و زندگی و جوانی و فرصت‌هایی که از دست رفت، با پیروزی این یا آن کاندیدا در آمریکا بازنخواهد گشت.

از جمله مهدی ملک نوشته «آقای قاضی، ما عمر و جوونی و زندگی‌مون رو باختیم، دیگه حالا بایدن یا ترامپ چه فرقی به حالمون داره؟ مگه از سیاهی رنگی‌ بالاتر هست؟!»

کوروش هم معتقد است که ایرانی‌ها همون «مرغ عزا و عروسی» هستند و تا خود ما «جلوی استبداد مقاومت نکنیم. شرایط تغییر نخواهد کرد.»

کاربر دیگری اما به نام سعید معتقد است که جمهوری اسلامی، طوری «گرونی رو به مردم پیش‌خور» کرده که با انتخاب ترامپ و بایدن هم هیچ اتفاقی در بازار ایران نخواهد افتاد.

یک کاربر توئیتر به نام «دنیای وارونه» هم با توجه به انقلاب ۵۷ به بهانه «کوتاه کردن دست آمریکا از مملکت» نوشته حالا کار جمهوری اسلامی به جایی رسیده که «همه‌شون در حال تحلیل انتخابات آمریکا هستن که ببینن اوضاع مملکت‌مون چی میشه.»

این در حالی است که برخی هواداران حاکمیت برخلاف آن‌هایی که از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس ایران، اظهار خوشحالی کرده‌اند، ابراز امیدواری کرده‌اند که ترامپ در انتخابات شکست بخورد، اما همزمان از بایدن هم ابراز ناامیدی کرده‌اند.

از جمله محمدرضا عادلی دونالد ترامپ را «مجرم اصلی» کشته‌شدن سلیمانی معرفی کرده و همزمان، بایدن را هم «شریک جرم» او دانسته است.

شمار دیگری از جمله نسیم هم آرزو کرده‌اند که نتیجه انتخابات آمریکا منجر به «جنگ داخلی» در این آمریکا شود و رقبای انتخاباتی «بزنن همو نابود کنن امریکا بشه مثل سوریه و لیبی و... بفهمن تو بقیه کشورها چیکار کردن، یکم دلمون خنک شه.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy