Tuesday, Nov 3, 2020

صفحه نخست » سرنوشت انتخابات آمریکا به نتایج این پنج ایالت بلاتکلیف وابسته است

states_110420.jpgرادیو بین المللی فرانسه - تا ساعت ٨ صبح چهارشنبه به وقت واشنگتن، سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به نتایج رأی‌گیری در پنج ایالت بسته بود: شمارش نهایی آراء در ایالات پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، نوادا و کارولینای شمالی می‌تواند کفۀ ترازو را به نفع ترامپ یا بایدن سنگین‌تر کند.

هر یک از این ایالات تعدادی "رأی‌دهنده یا انتخاب‌کنندۀ ارشد" دارد که در نهایت، رأی‌شان به حساب یکی از دو رقیب نوشته خواهد شد. پنجاه ایالت آمریکا در مجموع ۵۳٨ رای‌دهندۀ ارشد دارند. برای پیروزی در انتخابات حداقل ۲۷٠ رای ضروری است. تا این لحظه شمار آراء دموکرات‌ها ۲۳٨ و شمار آراء جمهوری‌خواهان ۲۱۳ اعلام شده است.

ایالت پنسیلوانیا که دارای ۲٠ "رأی‌دهنده ارشد" است، حساس‌ترین و تعیین‌کننده‌ترین ایالت محسوب می‌شود. طبق آخرین ارزیابی رویترز که با اتکاء به بیش از نیمی از آراء صورت گرفته، تاکنون ترامپ حدود ۵۶درصد و بایدن حدود ۴۲درصد رای آورده است. با اینهمه پیش‌بینی نتیجۀ قطعی ایالت پنسیلوانیا هنوز ممکن نیست زیرا نزدیک به نیمی از آراء خوانده نشده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

پنسیلوانیا به طور سنتی به دموکرات‌ها گرایش دارد اما در سال ۲٠۱۶، دونالد ترامپ با اختلافی اندک در این ایالت برنده شد. مقامات محلی تخمین زده‌اند که شمارش تمامی آراء روز جمعه ۶ نوامبر (پس فردا) به پایان خواهد رسید.

با توجه به شمار رأی‌هایی که تاکنون به حساب ترامپ و بایدن ریخته شده، روشن است که ۲٠ رأی پنسیلوانیا اهمیت بسیار زیادی دارد.

ایالت میشیگان دارای ۱۶ رأی است. چهار سال قبل این ایالت نیز با اختلافی کم نصیب دونالد ترامپ شد. نظرسنجی‌های متعدد طی هفته‌های گذشته، بایدن را در این ایالت برنده می‌دانست، اما این امر اینک به نظر بدیهی نمی‌آید.

ویسکانسین که دارای ۱٠ "رأی‌دهنده ارشد" است و از نظر جغرافیایی همسایۀ میشیگان به حساب می‌آید، ظاهراً تا صبح چهارشنبه بیشتر به بایدن متمایل بوده. در این ایالت تاکنون نزدیک به ٩٠درصد آراء خوانده شده و بر این اساس، جو بایدن اندکی از دونالد ترامپ پیشی گرفته است. اما این فاصله شاید تا آخر حفظ نشود.

ایالت نوادا نیز که صاحب ۶ رأی است، بیشتر به نفع جو بایدن رأی داده. اما طبق قوانین این ایالت، همۀ آراء پستی که تا شش روز دیگر (۱٠ نوامبر) به دست مقامات برسد، اعتبار دارد و باید به شمار بیاید. با اینحال، تعداد کم رأی‌دهندگان ارشد در این ایالت سبب می‌شود که نتیجۀ نهایی نوادا خیلی تعیین‌کننده نباشد، مگر اینکه اختلاف بین دو رقیب کمتر و کمتر شود، تا جایی که هر یک رأی اهمیت پیدا کند. در این وضعیت، تکلیف انتخابات ریاست جمهوری آمریکا حداقل تا شش روز دیگر روشن نخواهد شد.

و بالاخره ایالت کارولینای شمالی با ۱۵ رأی، به احتمال زیاد نصیب دونالد ترامپ خواهد شد. با اینحال در این ایالت نیز آراء پستی تا روز ۱۲ نوامبر - هشت روز دیگر - معتبر است و به همین دلیل، تحلیل‌گران آن را یکی از ایالات حساس و بلاتکلیف می‌دانند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

روزنامۀ لوموند با کنار گذاشتن کارولینای شمالی از فهرست ایالات بلاتکلیف، ۱۶ حالت مختلف را برحسب نتایج چهار ایالت باقی‌مانده در نظر گرفته است. از ۱۶ سناریوی فرض‌شده، در ٩ حالت جو بایدن برنده است و در ۶ حالت دونالد ترامپ. فقط در یک حالت، امکان تساوی دو رقیب وجود دارد (هر یک با ۲۶٩ رأی). در چنین وضعیت بعید، انتخاب نهایی رئیس جمهوری به عهدۀ مجلس نمایندگان خواهد بود...



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy