Sunday, Nov 8, 2020

صفحه نخست » کارشناسان اسرائیلی: سازش احتمالی بایدن با ادامه برنامه های اتمی رژیم ایران، موجب درگیری نظامی خواهد شد

bidenIran_110920.jpgرادیو اسرائیل - شماری از آشنایان امور امنیتی در اسرائیل هشدار می دهند که اگر جو بایدن در مسیر سازش با حکومت ایران، به گذشت هایی دست بزند که رژیم بتواند به برنامه های اتمی خود ادامه دهد و به ساخت نخستین بمب هسته ای دست یابد، بروز جنگ در منطقه به امر اجتناب ناپذیری مبدل خواهد شد.

در بیان این نگرانی های احتمالی اسرائیل، آشنایان امور یادآوری می کنند که نخست وزیر اسرائیل، وزیر دفاع و وزیر امور خارجه، در شمار نخستین شخصیت های بین المللی نبودند که پیروزی احتمالی جو بایدن را به او شادباش گفتند و آن ها ساعاتی پس از رهبران اروپایی به ارسال تبریک پرداختند. شاید علت آن باشد که هنوز نتایج رسمی و نهایی مشخص نشده بود. ولی تردیدی نیست که نگرانی ها و تردیدها نیز نسبت به عملکرد دولت آینده آمریکا، آگاهانه و یا ناخودآگاه، در این رفتار تاثیر داشته است.

وزیر آبادی سازی اسرائیل، که در گذشته رئیس کمیسیون امنیت و روابط خارجی در پارلمان اسرائیل بود، شاید نخستین فردی بود که در یک گفتگوی رسانه ای این احتمال را مطرح ساخت که ممکن است سیاست سازش در امور موشکی و اتمی با رژیم ایران، موجب درگیری نظامی در منطقه شود.

این سخنان، گرچه در ارتباط با پیروزی بایدن بیان گردید، ولی امر تازه ای در سیاست خارجی و دفاعی اسرائیل نیست. زیرا رهبران این کشور همیشه گفته اند که اگر تلاش جهانی برای خنثی کردن برنامه های اتمی رژیم ایران به نتیجه نرسد، و اسرائیل در صحنه منطقه ای و جهانی، در این زمینه تنها بماند، خود ناچار به اقدام خواهد شد.

تحلیلگران اسرائیلی بعید می دانند که جو بایدن، به عنوان یکی از پرتجربه ترین سیاستمداران آمریکایی، با همه نرمش سیاسی که از مشخصات رفتاری اوست، آنقدر نسبت به حکومت ایران گذشت کند که امنیت اسرائیل به خطر افتد. ولی فراموش نباید کرد که در دوران اوباما، بنیامین نتانیاهو ناچار شد به کنگره آمریکا برود و در برابر اعضای مجلس نمایندگان و سناتورهای آمریکا، علیه این سیاست رئیس جمهوری آنان سخن بگوید و توضیح دهد که چرا برجام یک توافق بد و خطرناک بوده است.

درستی این ارزیابی نخست وزیر اسرائیل، اکنون بر همگان آشکار است. زیرا علیرغم برجام، رژیم ایران به برپایی تاسیسات و تجهیزات جدید اتمی ادامه می دهد و خود را برای روزی آماده می سازد که دوران تعهدات برجامی پایان یابد.

علی اکبر صالحی اعلام کرد که تاسیسات جدید مونتاژ سانتریفیوژها به زیر زمین انتقال خواهد یافت و تاسیسات غنی سازی در نطزن نیز در عمق پنجاه متری زمین قرار دارد و تاسیسات فردو نیز زیر کوه ساخته شده است. ولی اگر اسرائیل موجودیت خود را در خطر ببیند، هیچیک از این دشوارها، مانع انجام حمله نظامی نخواهد شد.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy