Monday, Nov 30, 2020

صفحه نخست » «رامش» درگذشت

Ramesh.jpg کیهان لندن - «رامش» خواننده مشهور و قدیمی بر اثر سکته قلبی در سن ۷۴ سالگی در خارج از ایران درگذشت.

آذر محبی تهرانی مشهور به «رامش» خواننده شناخته‌شده‌ی قدیمی امروز دوشنبه ۱۰ آذرماه ۱۳۹۹ بر اثر سکته قلبی در سن ۷۴ سالگی درگذشت.

مرتضی برجسته خواننده سرشناس در اینستاگرام خود خبر درگذشت رامش را منتشر کرده است. او نوشت: «متاسفانه رامش صدا مخملی موسیقی ایران بعد از سال‌ها گوشه‌گیری امروز با این جهان خاکی به علت ایست قلبی وداع گفت.»

«رامش» در ۲۲ آبان‌ماه ۱۳۲۵ در تهران به دنیا آمد. او با برنامه «گل‌ها» وارد عرصه خوانندگی شد و فعالیت هنری خود را با آهنگسازی پرویز مقصدی ادامه داد و تا پیش از انقلاب بیش از ۶۰۰ ترانه در موسیقی ایرانی و موسیقی شرق و غرب اجرا کرد. صدای «رامش» به راستی مخملین بود و تا به امروز بی‌نظیر مانده است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

او درباره اجرای ترانه‌هایی که در ایران به «جاز» معروف شده گفته بود: «در خواندن ترانه‌های جاز یک نوع آرامش و نشاط حس می‌کنم.»

آلبوم «آدمک»، «تهرون»، «دریا دریا»، «تهمت»، «داغ داغ»، «جهان سوم» و «معشوق همینجاست» از مشهورترین آثار این خواننده هستند و ترانه‌هایی نظیر «زائر»، «رودخونه‌ها»، «لب دریا»، «دیگه بسه دل من»، «اسیر»، «بی تو کسی را ندارم» از محبوب‌ترین ترانه‌های وی میان مردم به شمار می‌روند.

«رامش» در برنامه‌های مختلف تلویزیونی مانند چشمک (گوگوش شو)، رنگارنگ، میخک نقره‌ای (شوی فریدون فرخزاد) و... اجراهای بسیار داشته است. گفته می‌شود «رامش» و گوگوش در تعدد شرکت در شوهای تلویزیونی در رقابت بودند. شوهایی که در حال حاضر نایاب‌اند.

در سال‌های پس از انقلاب، فعالیت هنری رامش بسیار کم شد و پس از آلبوم «معشوق همینجاست» و همکاری با داریوش اقبالی و فرامز اصلانی، هیچ اثر دیگری منتشر نکرد.

مرتضی برجسته در پُست اینستاگرام خود نوشته که رامش «بعد از شورش ۵۷ به خارج از ایران مهاجرت کرد و بعد از مدتی ساکن لس‌آنجلس شد. یک آلبوم مستقل و یک آلبوم مشترک به بازار داد. متاسفانه در اولین کنسرتش که به اتفاق داریوش در شراین ادیتوریوم محل برگزاری جوایز اسکار بود، به خاطر اختلافی که داریوش با کنسرت‌گذار پیدا کرد، داریوش از حضور در صحنه کنسرت خودداری کرد و این ضربه بزرگی بود به احساس رامش، البته رامش آن شب برنامه خود را اجرا کرد و از اون زمان به بعد گوشه‌گیر شد و در هیچ کجا ظاهر نشد، و حتی جواب تلفن دوستانش رو هم نمی‌داد. من بارها سعی کردم با او تماس بگیرم که موفق نشدم. صدای رامش یکی از صداهای بی‌نظیر در موسیقی ایران بود و نامش در تاریخ موسیقی ایران جزو صدرنشینان همیشه جاوید هست. یادش گرامی. هنرمند واقعی هرگز نخواهد مرد.»

این خواننده مشهور درباره کم‌کاری‌اش و فاصله‌گرفتن از دنیای موسیقی در سال ۱۳۹۴ گفته بود: «نخواندن من ابتدا اعتراض بود به صدای قدغن زنان در ایران، صدای قدغن خوانندگان زن در سرزمینم، که حتی اجازه خواندن و فریاد درون خود را به گوش‌ها رساندن هم نداشتند. بعد کم کم این اعتراض یک عادت شد و با من سال‌ها ماند. حالا به نخواندن عادت دارم، ولی اگر روزی دوباره به ایران بازگشتیم، از ته دل برای همه مردم می‌خوانم.»

عکس‌های اندکی از «رامش» پس از انقلاب در فضای مجازی منتشر شده است. وی در شبکه‌های اجتماعی نیز حضور نداشت.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy