Wednesday, Dec 23, 2020

صفحه نخست » قاسم سلیمانی فرمان قتل علی عبدالله صالح رئیس‌جمهوری پیشین یمن را صادر کرده بود

soleimani_122320.jpgالعربیه - آرش عزیزی نویسنده کتاب «فرمانده سایه: سلیمانی، جاه‌طلبی جهانی ایالات متحده و ایران» در گفتگو با مرکز کارنگی خاورمیانه به نقل از نزدیکان قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه ایران، گفت که او فرمان قتل علی عبدالله صالح رئیس‌جمهوری فقید یمن را صادر کرد.

در این مصاحبه از آرش عزیزی پرسیده شد که «از کجا می‌دانید سلیمانی فرمان قتل علی عبدالله صالح رئیس‌جمهوری سابق یمن را صادر کرده؟»

او در پاسخ گفت: «دو نفر از نیروهای سپاه قدس به طور جداگانه به من گفتند که آنها نگران سیاست ایران در قبال یمن هستند. علاوه بر این، منبعی در کادر رهبری حوثی‌ها به من گفت که این درخواست سلیمانی بوده و گروه انصارالله نیز با آن موافقت کرد ... باتوجه‌ به موثق بودن اطلاعات و همچنین با آنچه من در مورد سلیمانی و روش تصمیم‌گیری وی می‌دانم، این اطلاعات کاملاً با هم سازگار است.»

👈مطالب بیشتر در سایت العربیه

این نویسنده ایرانی در ادامه گفت: « وقتی صحبت از یمن می‌شود، مشارکت ایران چیزی فراتر از یک بازوی حمایتی است. این موضوع دو مؤلفه اساسی دارد: تلاش برای کمک به حوثی‌ها در زمینه‌های نظامی پیچیده‌تر؛ و تلاش برای ایجاد بنیان ایدئولوژیک قوی‌تری برای آنها.»

به گفته این نویسنده اما نیروهای سپاه قدس در یمن و کسانی که او با آنها صحبت کرده رویکرد کاملاً متفاوتی نسبت به یمنی‌ها داشتند، زیرا تحولات یمن را یک خیزش قبیله‌ای و نه اسلامی می‌دانستند.» او افزود «فکر نمی‌کنم ایران منابع کافی برای افزایش نفوذ خود در یمن اختصاص داده باشد.»

محمد المسوری، وکیل علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهوری فقید یمن روز پنج‌شنبه 21 دسامبر 2017 هم تاکید کرده بود که سپاه پاسداران ایران، علی عبدالله صالح را ترور کرد.

وکیل علی عبدالله صالح در آن زمان وعده داد به زودی اطلاعات و داده‌های کامل درباره ورود نیروهای سپاه پاسداران ایران به یمن و همکاری آنها با شبه‌نظامیان حوثی برای ترور رئیس‌جمهوری فقید یمن و عارف زوکا دبیرکل حزب کنگره ملی این کشور را منتشر کند.

پیش از آرش عزیزی، محمد المسوری سومین شخصی بود که تاکید کرده بود که عملیات ترور رئیس‌جمهوری فقید یمن در 4 دسامبر 2017 را در پی دعوت او به قیام مردمی علیه حوثی‌ها، ایرانی‌ها انجام دادند. پیش از او احمد بن دغر، نخست‌وزیر دولت قانونی یمن و توفیق صالح، برادرزاده علی عبدالله صالح نیز بر این موضوع تاکید کرده بودند.

علی‌عبدالله صالح روز شنبه 2 دسامبر 2017 نیروهای مسلح را به نافرمانی از دستورات شبه‌نظامیان حوثی دعوت کرد.

در پی درگیری‌های خونین نیروهای حزب کنگره مردمی وابسته به علی عبدالله صالح و شبه‌نظامیان حوثی در صنعاء پایتخت اشغال شده یمن، رئیس‌جمهوری مخلوع این کشور از نظامیان خواست تا از دستورات حوثی‌ها سرپیچی کنند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy