Tuesday, Mar 30, 2021

صفحه نخست » موج تازه گرانی ارز در ایران

dollar_032921.jpgیورونیوز - همزمان با ادامه تقویت دلار در بازارهای جهانی، نرخ رسمی آن در بازار ایران با وجود تضعیف در مقابل یورو به بالاترین حد در ۸۲ روز گذشته رسید تا بهای آزاد آن نیز به اوج قیمتی ۴۰ روز گذشته برسد.

همزمان با ادامه صعود نرخ بازده اوراق قرضه خزانه‌داری ایالات متحده تا ۱.۷۱۴ درصد، نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل ارزهای عمده بیشتر تقویت شد؛ به طوری که هر یورو روز سه‌شنبه در برابر ۱.۱۷۴۵ دلار مبادله شد که پایین‌ترین نرخ از هفته نخستین نوامبر گذشته تا کنون بود. رخدادی که به باور کارشناسان بیش از همه متاثر از بهبود چشم‌انداز اقتصاد آمریکا در پی سرعت گرفتن واکسیناسیون عمومی در برابر بیماری کووید-۱۹ و عملیاتی شدن محرک اقتصادی ۱.۹ تریلیون دلاری دولت جو بایدن است.

اما بانک مرکزی ایران روز سه‌شنبه نرخ برابری هر یورو در مقابل دلار آمریکا را از ۱.۱۶ به ۱.۱۷ افزایش داد. تضعیف نرخ رسمی دلار در بازار رسمی ایران با ادامه صعود قیمت‌ آن در سال نو خورشیدی همراه بود؛ چنان که بهای رسمی فروش هر دلار با ۲۰ افزایش به ۲۵ هزار و ۲۵۰ تومان رسید که بالاترین سطح از ۱۸ دی ماه گذشته تا کنون محسوب می‌شود.

👈مطالب بیشتر در سایت یورونیوز

با ادامه صعود نرخ رسمی دلار که طی چهار روزی کاری سال ۱۴۰۰ به هزار و ۲۹۰ تومان رسیده، بهای فروش آن در داد و ستدهای روز سه‌شنبه بازار آزاد تهران ابتدا تا آستانه ۲۶ هزار تومان بالا رفت ولی سپس تا ۲۵ هزار و ۸۵۰ تومان پایین آمد ولی در مجموع روند صعودی خود طی دو هفته گذشته را حفظ کرد و به اوج خود از پایان بهمن ماه گذشته رسید.

هر یورو نیز روز سه‌شنبه در بازار آزاد کمتر از ۱۰۰ تومان گران‌تر شد و در مقابل ۳۰ هزار و ۳۶۰ تومان مبادله شد که حدود ۶۶۰ تومان بالاتر از نرخ رسمی عرضه شده توسط صرافی‌های تحت مدیریت بانک مرکزی ایران بود.

رادیو فردا هم نوشت، ارزش پول ملی ایران پارسال به شدت سقوط کرد و حتی در میانه پاییز هر دلار آمریکا تا ۳۲ هزار تومان خرید‌وفروش شد که دو برابر نرخ ابتدای سال ۹۹ بود، اما طی هفته‌های گذشته، خصوصا با امید به رفع تحریم‌ها در دولت جدید آمریکا، نرخ دلار فروکش کرده بود.

در اوایل بهمن پارسال نرخ هر دلار آمریکا حتی تا ۲۱ هزار تومان کاهش یافت ولی از آن زمان این نرخ با افت‌وخیزهایی به حدود ۲۵ هزار تومان در اواخر پارسال رسید.

بانک مرکزی ایران روز دوشنبه مدعی شد که «فعالیت و تلاش‌های سفته‌بازان برای افزایش نرخ ارز» باعث افزایش نرخ دلار شده است اما برخی رسانه‌های ایران امید اندک فعالان اقتصادی به رفع تحریم‌ها را عامل افزایش نرخ ارز عنوان کرده‌اند.

از سوی دیگر هیچ چشم‌اندازی برای آزاد شدن دارایی‌های ایران در کشورهایی چون کره جنوبی، عراق و ژاپن وجود ندارد، ضمن این‌که درآمدهای نفتی ایران به‌دلیل تحریم‌های آمریکا به پایین‌ترین میزان طی دهه‌های گذشته رسیده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

بر اساس ارزیابی صندوق بین‌المللی پول، ذخایر ارزی قابل دسترس برای جمهوری اسلامی در سال گذشته به حدود ۹ میلیارد دلار کاهش یافت؛ به عبارتی حدود ۹۰ درصد از ذخایر ارزی ایران به خاطر تحریم‌های آمریکا در خارج مسدود شده است.

دولت برای سومین سال متوالی در سال ۹۹ یک سوم بودجه خود را با استقراض تامین کرده است. علاوه بر این، آن‌طور که آقای همتی روز یکشنبه اعلام کرد «در سال ۹۸ و ۹۹ بخش‌هایی از بودجه دولت از طریق درآمد‌های تسعیر صندوق توسعه ملی تأمین شد که به زبان ساده‌تر به معنای چاپ پول است».

چاپ پول که باعث افزایش نقدینگی می‌شود، مهمترین عامل تورم و افت ارزش پول ملی است.

بر اساس آمارهای بانک مرکزی، نقدینگی در کشور طی سه سال گذشته از زیر ۱۹۰۰ تریلیون تومان به بالای ۳۳۰۰ تریلیون تومان رسیده است که به معنی رشد ۷۴ درصدی نقدینگی است.

آخرین گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که نرخ تورم پارسال به ۳۶.۴ درصد رسیده است. این رقم حتی از پیش‌بینی صندوق بین‌المللی نیز فراتر رفته است. این نهاد بین‌المللی پاییز پارسال پیش‌بینی کرده بود تورم سال ۹۹ حدود ۳۰.۵ درصد باشد.

رشد متوالی نرخ ارز از روز شنبه در حالی است که ایران و چین همان روز سند ۲۵ ساله همکاری امضا کردند؛ سندی که به امیدی برای جمهوری اسلامی برای شکستن تحریم‌های آمریکا تبدیل شده است. با این حال به نظر می‌رسد که بازار توجه چندانی به این سند همکاری نشان نداده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy