Friday, Apr 9, 2021

صفحه نخست » چگونه یک گروه ایرانی-امریکایی مرتبط با سلطنت طلبان و لابی اسرائیل در کنگره آمریکا لابیگری می‌کند، برایان متزگر - ترجمه محمد سهیمی

article.jpgاصل مقاله برایان متزگر به زبان انگلیسی

یک سازمان جدید در آمریکا که با سلطنت طلبان ایرانی ارتباط دارد مشغول برقراری رابطه با حزب جمهوریخواه، ملاقات‌های اینترنتی با اعضای جدید حزب در کنگره آمریکا، مخالفت شدید با دیپلماسی با ایران، و فشار بر وزارت دادگستری آمریکا برای بررسی‌ به اصطلاح "عوامل و لابیگران جمهوری اسلامی ایران" در آمریکا میباشد.

سال گذشته گروه "ایرانیان امریکایی هوادار آزادی" Iranian-Americans for Liberty یا IAFL به همراه دو گروه دیگر، "ایرانیان امریکایی هوادار قانون اساسی‌" [قانون اساسی‌ آمریکا یا سلطنتی؟] Iranian Americans for the Constitution که یک کمیته برای اقدامات سیاسی میباشد که به آنها در آمریکا PAC می‌گویند، و گروه دومی‌ به نام" ایرانیان امریکایی هوادار صلح" Iranian Americans for Peace که آنهم یک سوپر PAC میباشد تاسیس شدند. فعالیت‌های اجتماعی گروه اول، که شامل توییت، انتشار بیانیه برای رسانه ها، و یک سری وبینار با نمایندگان و کاندیداهای جمهوریخواه میباشد، هم دولت ایران و هم ایرانیان امریکایی که هوادار مذاکرات دیپلماتییک با جمهوری اسلامی میباشند را هدف خود قرار داده است.

از همه مهم تر این موضوع است که این گروه [گروه اول در بالا] رابطه نزدیک با سلطنت طلبان ایرانی دارد که هوادار سرنگونی جمهوری اسلامی و بازگشت رضا پهلوی به ایران بعنوان رهبر یک نظام مشروطه سلطنتی میباشند. این گروه همچنین روابط نزدیکی‌ با گروه "فرشگرد" [مترجم: که آنهم سلطنت طلب است] و همچنین "حزب مشروطه ایران" دارد که بر اساس [هواداری] سلطنت طلبان ایرانی مقیم جنوب کالیفرنیا میباشد.

اعضای "فرشگرد،" از جمله امیر اعتمادی و سعید قاسمی نژاد، قبلا در پروژه وزارت خارجه آمریکا [مترجم: که در بالا به آن اشاره شد] شرکت کرده بودند، پروژه‌ای که بودجه آن در سال ۲۰۱۸ تامین شد، و با FDD خیلی‌ نزدیک کار میکرد. بعد از شکایات و اعتراضات زیاد وزارت خارجه آمریکا مجبور شد پروژه را متوقف کند، چون بسیاری از منتقدین سیاست‌های آقای ترامپ را نیز هدف خود قرار داده بود.

گروه IAFL روابط نزدیکی‌ با گروهای هوادار اسرائیل در آمریکا نیز دارد، و کوشش کرده است که منابع مالی‌ خودرا پنهان کند. این گروه دائما به به گروه‌های دیگری ایرانی-امریکایی و همچنین شهروندان ایرانی-امریکایی دائما حمله نموده، و بدون نشان دادن کوچکترین شواهد و قرائن آنها را متهم می‌کند که عامل جمهوری اسلامی در آمریکا هستند.

آقای جمال عبدی، مدیر "شورای ملی‌ ایرانیان امریکایی" گفت، "این گروه‌ها بخشی از نمونه ایرانی-امریکایی پدیده Q-Anon امریکایی هستند که تعداد آنها در سالهای اخیر در دوران ریاست جمهوری آقای ترامپ بطور انفجاری زیاد شده است." خود گروه آقای عبدی هدف حملات دایمی این گروه‌های راستگرا بوده است. [مترجم: Q-Anon گروه‌هایی‌ هستند که به "تئوری توطئه" معتقدند، از جمله اینکه خانم هیلری کلینتن و یاران ایشان در زیر زمین یک پیتزا فروشی به نوجوانان تجاوز میکردند؛ انتخابات اخیر آمریکا دزدیده شد؛ صندوق‌های رای در ونزوئلا ساخته شده بود، و غیره] عبدی ادامه داد، "این گروه‌ها دست به حملات شخصی‌ میزنند، تئوری‌های انحرافی توطئه مطرح میکنند، و میکوشند مشروعیت را از ما بگیرند، فقط برای اینکه از بحث واقعی‌ جلوگیری کنند."

در حالیکه دولت آقای ترامپ میکوشد که با ایران وارد مذاکرات دیپلماتیک شود، و احتمالا به برجام بازگردد، IAFL مخالف سرسخت لغو هرگونه تحریمی است.، و به جمهوریخواهان فشار می‌‌آورد که مانع از دیپلماسی شوند. اگرچه این گروه صریحا نمی‌گوید که خواهان سرنگونی جمهوری اسلامی است، ولی‌ شدیدا فعالیت می‌کند که هیچگونه تحریمی لغو نشود.

عادل نظریان، که اغلب اداره کننده ملاقات‌های اینترنتی این گروه با دیگران [مترجم: نظیر نمایندگان جمهوریخواه در کنگره] است، در یک ملاقالت اخیر گفت، "جمهوری اسلامی دائما فریاد میزند "مرگ بر آمریکا" و "مرگ بر اسرائیل." چرا فکر می‌کنید که دولت ترامپ میکوشد تحریم‌ها را سبک تر کند، در حالیکه آنها [ایران] ما و متحدان ما را دوست ندارند؟"

مهم تر از آن این موضوع است که کوشش‌های این گروه متمرکز بر زدودن مشروعیت از کسانی است که خواهان دیپلماسی با ایران هستند -- بخصوص آنهایی که در جامعه ایرانیان آمریکا میباشند -- که آنها را بلندگوی رژیم در ایران میدانند.

هدف قرار دادن ایرانیان امریکایی دیگر [که حامی‌ دیپلماسی هستند]

در طول چندین ملاقات سایبری با نمایندگان و کاندیداهای جمهوریخواه، IAFL همیشه موضوع گروه نایاک را مطرح می‌کند -- سازمانی که حامی‌ دیپلماسی با ایران بوده و از برجام حمایت می‌کند -- و از نمایندگان میپرسد که آنها چگونه میخواهند "در برابر لابییست‌های جمهوری اسلامی بایستند و با آنها بجنگند." این گروه همچنین ویدئو‌هایی‌ تهیه کرده است که در آن بدون هیچ اساس و سندی نایاک را متهم به لابیگری برای جمهوری اسلامی و پخش پروپاگاندا ضد آمریکا می‌کند.

علاوه بر نایاک، IAFL به ایرانیان دیگری که حامی‌ دیپلماسی و برجام میباشند، از جمله خانم نگار مرتضوی، روزنامه نگار، و [دکتر] آرین طباطبایی، مشاور وزارت خارجه آمریکا، حمله کرده است و بدون هیچ سندی و شواهدی آنها را متهم کرده است که اقدامات جمهوری اسلامی را "توجیه" میکنند.

خانم باربارا اسلوین، مدیر پروژه "آینده ایران" در شورای اتلنتیک میگوید که بخشی از این خصومت به دلیل شکاف‌های ایدئولوژیک در جامعه ایرانی مقیم آمریکا است که به دلیل سیاست‌های ترامپ تشدید شد. ایشان گفت، "آنها [امثال IAFL] از ترامپ استفاده کردند. آنها دلگرم شده بودند، و از وزارت خارجه آمریکا [۱.۵ میلیون دلار] پول دریافت کرده بودند [مترجم: مقصود همان پروژه‌ای است که در مقدمه بدان اشاره شد] تا اینکه روشن شد که اینها بیشتر وقت خود را به نوشتن توییت و حمله به کسانی صرف میکردند که خواهان دیپلماسی با ایران هستند. این به هدف آنها کمک نمیکند، چون به جای اینکه با هم متحد شده و بکوشند که ایران را ازادتر و کمتر سرکوبگر کنند، تمام وقت خودرا صرف حمله به ایرانی-امریکایی‌های دیگر میکنند. تاکتیک‌های اینها آنقدر وحشتناک است که هیچکس به اینها اعتماد ندارد."

خانم اسلوین افزود که دلیل اینکه نایاک مورد حمله قرار می‌گیرد موفقیت آن در کوشش برای دیپلماسی است. ایشان گفت، "هیچ یک از گروه‌های دیگر، این گروه‌های سلطنت طلب، هیچگونه موفقیتی نداشته ا‌ند."

در ۱۵ فوریه در ملاقات اینترنتی با یوت هرل، نماینده جمهوریخواه از نیو مکزیکو در کنگره، عادل نظریان پرسید، "ما مایلیم که وزارت دادگستری فعالیت‌های خودرا برای ریشه کن کردن عوامل رژیم در آمریکا تشدید کند. شما چی‌ فکر می‌کنید؟"

خانم هرل پاسخ داد، "فکر می‌کنم که کنگره باید نامه دیگری به وزارت دادگستری بفرستد تا به آنها فشار آورد. اینجا کسانی هستند که برای دولت ایران لابی میکنند، که واقعا مخرب است." یکماه بعد هرل و هشت نماینده دیگر جمهوریخواه نامه‌ای به وزارت دادگستری آمریکا فرستادند که در آن تقاضا شده بود که ایرانیانی که ممکن است قانون لابیگری را نقض کنند بررسی‌ کند. اگرچه نامه به بازداشت کاوه افراسیابی در ماه ژانویه اشاره کرد که متهم شده است که بدون ثبت نام خود بعنوان لابیگر برای جمهوری اسلامی لابیگری میکرده است، هیچ شواهد دیگری در نامه برای ادعا‌های آن وجود نداشت. در طول آن ملاقات هرل گفت، "این زمینه دیگری است که ما -- دفتر من و IAFL باید با هم از نزدیک کار کنند تا اطمینان حاصل کنیم که وزارت دادگستری کار خود را انجام میده. من با کمال میل با راهنمایی شما کوشش خواهم کرد که واشنگتن تصمیمات درستی‌ [درباره ایران] بگیرد."

جردن هورلی، یک سخنگوی خانم هرل، تصدیق کرد که IAFL به [فرستادن] آن نامه علاقه داشتند، ولی‌ از اینکه از کجا فرستاده شده بود بی‌ اطلاع بود. دفتر خانم هرل نیز به سوالات [نگارنده] پاسخ نداد. از زمانی‌ که نامه منتشر شده است، IAFL آنرا بزرگ کرده است، و مدیر اجرائی گروه، برایان لیب میگوید که گروه او "غرق شادی است". در یک ملاقات [اینترنتی] اخیر با وبسایت "میز اخبار خارجی‌" Foreign News Desk, لیب دوباره بدون سند ادعا کرد که نایاک است که سیاست دولت آقای بایدن درباره ایران را رهبری می‌کند.

نفوذ رو به رشد سلطنت طلبان [در حزب جمهوریخواه]

سال گذشته گروه "شهروندان برای مسئولیت و اخلاقیات" در واشنگتن Citizens for Responsibility and Ethics گزارش داد که گروهی از نمایندگان جمهوریخواه کنگره با گروه فرشگرد، بعد از آنکه علی‌ سعادت-ملی‌، عضو فرشگرد و یکی‌ از شرکای سابق گلدمن سکس صد‌ها هزار دلار به حزب جمهوریخواه کمک کرد، ملاقات کرده بودند. این "سرمایه گذاری" ادامه دارد. علاوه بر خانم هرل، ۱۱ عضو جمهوریخواه دیگر کنگره که از سال ۲۰۱۸ وارد کنگره شده ا‌ند، قرار است با IAFL و همچنین "ایرانیان امریکایی طرفدار قانون اساسی‌" ملاقات کنند، و یا ملاقات کرده ا‌ند. چهار نفر آنها عضو کمیته روابط خارجی‌ کنگره آمریکا هستند، و دو نفر آنها عضو کمیته امنیت داخلی‌. دونفر دیگر با IAFL

ملاقات کرده ا‌ند، و دو نفر دیگر قرار است ملاقات کنند. همه آنها دستکم ۲۸۰۰ دلار -- حد اکثر کمک شخصی‌ به انتخاب نمایندگان -- از سعادت-ملی‌ دریافت کرده ا‌ند، و او به سوالات ما پاسخ نداد.

اگرچه ارتباط IAFL با سلطنت طلبان ممکن است [در وبسایت آنها] واضح نباشد، فعالیت‌های آنها اینرا به خوبی‌ نشان میدهد. دو عضو اصلی‌ رهبری این گروه، شروان فشندی [مترجم: که کنفرانس ضد ایران فوریه ۲۰۱۸ در لهستان را تلاشی برای نظم نوین در خاورمیانه اعلام کرد] و دانیال جعفری هر دو عضو فرشگرد هستند [مترجم: که یک گروه سلطنت طلب است]، و در عین حال در ماه اوت گذشته IAFL یک بیانیه مشترک با حزب مشروطه ایران منتشر نمود. به علاوه آرم IAFL از پرچم شیر و خورشید سلطنتی قبل از انقلاب را استفاده می‌کند.

بسیاری از ایرانیان امریکایی از دوران پهلوی در ایران خاطرات خوبی‌ دارند. عباس میلانی، مدیر مطالعات ایران در دانشگاه استنفورد و یکی‌ از بنیانگزاران "پروژه دموکراسی ایران" میگوید، "یک نوع نوستالژی برای بازگشت به آن دوران وجود دارد." یک نظر خواهی‌ در سال ۲۰۲۰ نشان میداد که ۵۳ درصد ایرانیان مقیم آمریکا خواهان حمایت آمریکا از رضا پهلوی دربرابر جمهوری اسلامی هستند، و ۳۲ درصد مخالف. میلانی میگوید فرشگرد کوششی است برای جذب جوانان ایران. اگرچه ایرانیان آزادی‌های اجتماعی بیشتری در دوران پهلوی داشتند، ولی‌ در آن دوران آزادی‌های سیاسی وجود نداشت و سکوب بیرحمانه بود. بسیاری از [فعالان سیاسی] ایرانیان توسط ساواک که شاه آنرا تاسیس کرده بود شکنجه شدند.

آقای عبدی، مدیر نایاک میگوید که سلطنت در ایران محبوبیت خودرا از دست داده است، اگرچه تلویزیون ایران اینترنشنال، که متعلق به عربستان سعودی است و از لندن پخش میشود، و تلویزیون "منو تو" "میکوشند که سلطنت در ایران را دوباره زنده کنند."

نشان دیگری که حاکی از علاقه IAFL برای دوران پهلوی است زیر سوال بردن عقیده عمومی‌ درباره کودتای امریکایی ۱۹۵۳ که دولت دموکراتیک دکتر محمد مصدق را سرنگون کرد، میباشد. اگرچه خود سازمان سیا نقش خودرا در کودتا قبول کرده است، IAFL به همراه برخی‌ از ضد ایرانی‌های سرسخت واشنگتن میکوشند که تاریخ را با این ادعا که این خود مصدق بود که کوشید کودتا کند، دوباره نویسی کنند.

وقتی‌ درباره ارتباط IAFL با فرشگرد و حزب مشروطه ایران سوال شد، یک سخنگوی این گروه از تایید آن سرباز زد و فقط گفت که گروه او "به صلح با همسایگان، حقوق بشر جهان شمول، و آزادی بیان و مذهب اعتقاد دارد." [مترجم: ظاهرا ایرانیانی که که این گروه به آنها حمله می‌کند استثنا‌های این اعتقاد هستند!]

گروه IAFL بعنوان یک سازمان غیر انتفاعی عمل می‌کند، و به همین دلیل مجبور نیست منابع مالی‌ خودرا فاش کند، ولی‌ بودجه دو گروه دیگر سیاسی ایرانیان امریکایی که دربالا به آنها اشاره شد توسط یک گروهی به نام Expelliarmus Partners, LLC که در ایالت دلاور ده ماه پیش ثبت شده تامین میشود، که دارای هیچ رد پایی‌ در اینترنت نیست]مترجم Expelliarmus که از سریال فیلم‌های هری پاتر گرفته شده، از ترکیب دو کلمه لاتین، Expello و arma بوجود آماده که به معنی "من اسلحه تو را از دست تو می‌‌گیرم" میباشد. [

خانم شیلا کرامهلز، مدیر "مرکز سیاست مسولانه" میگوید، "مدت هاست که نگرانی‌‌های زیادی وجودارند که پول از کشورها، شرکت ها، و یا مردم خارجی‌ در چنین شرکت‌هایی‌ [نظیر همین شرکت در پاراگراف بالا] پنهان شده ا‌ند." در گزارشی مرکز ایشان درباره خطر اینگونه پول‌ها و شرکت‌ها برای مداخله در روند سیاسی آمریکا هشدار داده است. ایشان می‌گویند، "برای هر کسی‌ که نگران فساد در سیاست است این چنین پولهای پنهان شده‌ای باعث نگرانی‌ عظیمی‌ است." [مترجم: به عبارت دیگر، پول این شرکت حامی‌ گروهای سیاسی ایران میتواند، بعنوان مثال، از عربستان، اسرائیل، و یا امارات بیاید.]

وقتی‌ از IAFL سوال شد که منبع مالی‌ آن گروه چیست، پاسخ داده شد، "ما نمیتوانیم شرکت [مالی‌] کسی‌ را در IAFL تایید کنیم، چون افشای این موضوع برای امنیت آنها و خانواده‌های آنها که در این ناحیه زندگی‌ میکنند میتواند عواقبی داشته باشد."

گروه IAFL همچنین ارتباطات تنگاتنگی با گروه‌های طرفدار اسرائیل در آمریکا دارد. هم IAFL و هم فرشگرد در مهمانی سالانه سال ۲۰۲۰ "سازمان صهیونیست‌های آمریکا" Zionist Organization of America که یک گروه ماورای راست طرفدار اسرائیل میباشد شرکت کردند. لیب، مدیر IAFL قبلا برای "شورای اسراییلی‌های آمریکا" Israeli-American Council و همینطور گروه HaShevet کار میکرد. ماموریت گروه دوم بر طبق اساسنامه خود این است که "رهبران نسل بعدی کلیمی در آمریکا به ارزش‌های طرفداری از اسرائیل معتقد باشند." شورای اسراییلی‌های آمریکا و سازمان صهیونیست‌های آمریکا هر دو توسط شلدون ادلسون [مترجم: میلیاردر صهیونیست که اخیرا فوت کرد و حامی‌ ترامپ بود] حمایت مالی‌ شدیدی میشوند. ادلسون به ترامپ برای سیاست شدید تر علیه ایران فشار میاورد، و سالها پیش [در سال ۲۰۰۹] پیشنهاد کرد که آمریکا ایران را بمباران هسته‌ای کند.

واضح است که ایرانیان امریکایی از حق آزادی بیان و شرکت در فرایند سیاسی برخوردار هستند. ولی‌ عدم شفافیت درباره آنهایی که به IAFL کمک مالی‌ میدهند، تلاش این گروه برای مشروعیت زدایی از ایرانیانی که به دیپلماسی معتقدند، تلاش این گروه برای پیشبرد یک سیاست تند درباره ایران، و ارتباط آن با سلطنت طلبان ایرانی [مترجم: و همچنین لابی اسرائیل] به این معنی‌ است که نفوذ در حال افزایش این گروه درمیان جمهوریخواهان زیر سوال است.

مترجم: همانطور که خوانندگان گرامی‌ ملاحظه میکنند، گروه به اصطلاح "ایرانیان امریکایی هوادار آزادی،" که حامی‌ سلطنت میباشد، می‌خواهد با لابیگری و کمک افراطی‌ترین نمایندگان کنگره آمریکا، که اغلب آنها همیشه حامی‌ جنگ در خاورمیانه و مناطق دیگر جهان بوده ا‌ند، برای مردم رنجدیده و مورد ستم ما ، که در میان دو سنگ آسیاب نظام ولایت فقیه و جنگ طلبان امریکایی و متحدان ایرانی آنها قرار دارند، "آزادی" بیاورد. تنها حاصل فعالیت این گروه و گروه‌های مشابه، اگر موفق شوند، تشدید فشار اقتصادی بر مردم ایران، و در نهایت جنگ خواهد بود، که نه تنها به خونریزی عظیمی‌ منتهی‌ خواهد شد، بلکه کشور را ویران و در نهایت تجزیه خواهد کرد. البته وقتی‌ رضا پهلوی، قبله عالم اینها، در سخنرانی و مصاحبه‌های خود در دو سال گذشته خواهان ادامه تحریم‌ها و حتی جنگ بوده، از هواداران او انتظاری بیش از این نمیتوان داشت.

به گمان این مترجم، نیروهای ایراندوست واقعی‌، چه در داخل و چه در خارج از کشور باید متحد شوند، و ضمن مخالفت تام و کامل با نظام ولایت فقیه، مخالفت خود با این چنین گروه ها، و این حقیقت که آنها برای مردم ایران سخن نمی‌‌گویند، را با صدای رسا به اطلاع جهانیان برسانند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy