Saturday, Apr 3, 2021

صفحه نخست » هفت مورد مرگ پس از تزریق واکسن آسترازنکا در بریتانیا

EB8BF4EE-9AC9-4F6E-83A3-435E3537B3C9.jpegبی بی سی فارسی

آژانس نظارت بر دارو و تولیدات بهداشتی در بریتانیا تایید کرده که هفت نفر پس از دریافت واکسن آکسفورد-آسترازنکا در نتیجه نوع غیرمعمولی از لخته‌شدن شدن خون در این کشور جان باخته‌اند.
تا ۲۴ مارس سال جاری ( کمتر از دو هفته پیش) از میان ۱۸ میلیون نفری که این نوع واکسن کرونا را در بریتانیا دریافت کردند، در مجموع تنها ۳۰ نفر به لخته‌شدن خون دچار شدند.
هنوز مشخص نیست که این فقط اتفاقی بوده یا یک عارضه جانبی واقعی واکسن است.
با این حال آژانس نظارت بر دارو و تولیدات بهداشتی می‌گوید تاکنون فواید و کارکرد این واکسن بیشتر از خطر آن بوده است.

اما این نگرانی باعث شده کشورهایی از جمله آلمان، فرانسه، هلند و کانادا استفاده از این واکسن را تنها به افراد با سن بالاتر محدود کنند.
اطلاعات منتشر شده از سوی این آژانس، شناسایی ۲۲ مورد ترومبوز سینوس وریدی مغزی (CVST) در میان دریافت‌کنندگان این واکسن را نشان می‌دهد که نوعی از لخته‌شدن خون در مغز است. این موارد با سطح پایین پلاکت در بدن که به تشکیل لخته خون کمک می‌کند، همراه بود.
در هشت نفر دیگر هم سایر موارد لخته‌شدن خون با سطح پایین پلاکت خون در بدن مشاهده شده است.

چرا ارتباط واکسن با لخته شدن خون قطعی نیست؟
دو موضوع شک و تردیدهایی را در این زمینه ایجاد کرده است. اول ماهیت غیرمعمول این لخته‌ها، از جمله سطح پایین پلاکت و آنتی‌بادی های نادر در خون که با سایر اختلالات لخته‌شدن ارتباط دارند.
پروفسور دیوید ورینگ، از انستیتوی عصب شناسی دانشگاه یو‌سی‌ال می‌گوید به این دلیل ممکن است واکسن تنها یک عامل سببی لخته‌شدن خون در این موارد غیرمعمول و نادر باشد.
او اضافه می‌کند:"ولی ما هنوز این را نمی‌دانیم، بنابراین فوراً به تحقیقات بیشتری نیاز داریم."
مسئله دیگر تفاوت بین واکسن های آکسفورد-آسترازنکا و فایزر است.
در بریتانیا، دو مورد لخته‌شدن خون در میان بیش از ۱۰ میلیون نفر پس از دریافت واکسن فایزر شناسایی شده است، اما در خون این افراد مقادیر پایین پلاکت مشاهده نشده است.
با این حال، هنوز در مورد میزان شایع بودن این لخته‌ها به طور طبیعی و بدون ربط داشتن به واکسن آمار مشخصی وجود ندارد.
این لخته‌ شدن‌ها، بنابر تخمین‌ها دو مورد در هر یک میلیون نفر در سال تا تقریباً ۱۶ مورد در هر یک میلیون نفر در حالت طبیعی دیده شده است.
ارتباط بین ویروس کرونا با لخته‌شدن غیرمعمول خون ممکن است باعث شیوع بیشتر آن شده است.
اخیرا آلمان از شناسایی سی مورد لختگی خون و ۹ مورد مرگ در میان ۲.۷ میلیون نفری که این واکسن دریافت کرده‌اند خبر داد که بیشتر موارد در میان جوان‌ها یا زنان میانسال گزارش شده است.
دانشمندان و تایید کنندگان ایمنی داروها در سراسر جهان در تلاش هستند تا دریابند که آیا این واکسن است که در واقع باعث این سکته‌های مغزی شده و تا چه حد خطر بروز احتمالا جدی است و این چه معنایی برای برنامه واکسیناسیون برای مقابله با کووید۱۹ دارد.
آژانس دارویی اروپا که اطلاعات مربوط به ایمنی را بررسی کرده، می‌گوید: "این اثبات نشده، اما ممکن است."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy