Wednesday, Apr 7, 2021

صفحه نخست » یازده نفر از عاملان ترور یما سیاوش بازداشت شدند

siavash_040421.jpgرادیو بین المللی فرانسه - امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری افغانستان امروز چهارشنبه هفتم آوریل برابر با ۱۸ حمل/فروردین اعلام کرد که ۱۱ نفر از عاملان ترور سیاوش بازداشت شدند.

چهار ماه پس از ترور مرموز یما سیاوش، مجری سرشناس تلویزیون افغانستان، امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهوری این کشور روز چهارشنبه هفتم آوریل با انتشار یک پست فیسبوکی از بازداشت ۱۱ نفر از عاملان این حادثه تروریستی خبر داد.

در پست فیسبوکی امرالله صالح آمده است: «بخش مطبوعات و روابط عامه معاونیت نخست ریاست جمهوری آماده است تا زمینه دسترسی نهاد های مدنی، جامعه مطبوعات و رسانه ی، نهاد های دادخواه، موسسات دفاع از حقوق بشر و همه نهاد های علاقمند اجتماعی را به دوسیه های مرتبط به دستگیری یازده نفر تروریست که در جمع دیگر جنایات ترور یما سیاوش را معترف اند و به عهده گرفته اند برابر سازد.»

امرالله صالح همچنین با انتشار دو پست توییتری خبر بازداشت ۱۱ تن در ارتباط با پرونده ترور یما سیاوش را تایید کرد.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

sahneh.jpgصحنه محل ترور

***

معاون اول رئیس جمهوری افغانستان ضمن یادآوری درخواست خانواده یما سیاوش مبنی بر روشن شدن چگونگی ترور وی نوشته است: «خانواده شهید یماسیاوش خواهان جهانی شدن این جنایت هولناک شده بود. اکنون ثبوت لازمه در اختیار شان قرار دارد و ما آماده استیم در امر دادخواهی با این خانواده دردمند و تمام خانواده های دردمند که آرزوی دعوای حق العبد دارند شانه بدهیم و یاری رسانیم.»

خانواده یما سیاوش پیش از این دو بار به شورای امنیت سازمان ملل متحد شکایت کرده و از این سازمان بین المللی خواسته بودند که این رویداد تروریستی را به صورت جدی و بی‌طرفانه پیگیری کند. خانواده وی همچنین در نامه سرگشاده که به ریاست جمهوری افغانستان و چندین نهاد دیگر فرستاده بود، خواستار تحقیق در مورد این پرونده شده بود.

علاوه بر درخواست خانواده یما سیاوش، جمعی روزنامه نگاران، فعالان مدنی و فرهنگیان از ولایت های کابل، بامیان، هلمند، فاریاب و چندین ولایت دیگر افغانستان از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته بودند که در مورد ترور این مجری مطرح تحقیق کند.

خبر بازداشت ۱۱ تن در رابطه با ترور یما سیاوش در حالی منتشر می شود که ترورهای هدفمند روزنامه نگاران و فعالان نهادهای مدنی و همچنین انفجار مین‌های مغناطیسی در کلان شهرهای افغانستان بویژه کابل، طی ماه‌های اخیر به گونه چشمگیر افزایش یافته است.

هر چند دولت افغانستان گروه طالبان را مسئول تشدید این ناامنی‌ها و ترورهای هدفمند می‌خواند اما این گروه دست داشتن در اکثریت این رویدادهای تروریستی از جمله قتل روزنامه نگاران را همواره رد کرده است.

ترور یما سیاوش

یما سیاوش حوالی ساعت ۷:۴۵ صبح روز شنبه هفتم نوامبر سال ۲۰۲۱ برابر با ۱۷ عقرب/آبان سال ۱۳۹۹ در منطقه‌ی مکروریان چهارم، ناحیه‌ی نهم شهر کابل در نتیجه‌ی انفجار یک مین مقناطیسی در خودرو دولتی مربوط به بانک مرکزی افغانستان ترور شد. وی تنها چند هفته پس از آغاز به کار به عنوان مشاور امور روابط عمومی این بانک، به صورت مرموزی کشته شد. علاوه بر یما سیاوش، احمدالله انس، معاون ریاست دفتر بانک مرکزی و امین‌الله رضایی راننده‌ی آن‌ها نیز در این حادثه تروریستی باختند. مسئولیت این رویداد تروریستی را تاکنون فرد یا گروهی به عهده نگرفته است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy