Thursday, Apr 8, 2021

صفحه نخست » پیمان کوروش، طرح دو مشاور ترامپ برای «صلح میان مردم ایران و اسرائیل»

iranisr_040821.jpgایندیپندنت فارسی - اتحادیه ملی برای دمکراسی در ایران، مستقر در شهر واشنگتن، روز چهارشنبه هفتم آوریل (۱۸ فروردین) میزگردی ویدئویی را با حضور لن خودورکوفسکی و ویکتوریا کوتس، دو تن از کارکنان سابق دولت دونالد ترامپ، رییس‌جمهور پیشین آمریکا، درباره آینده خاورمیانه و ایران برگزار کرد.

آقای خودورکوفسکی و خانم کوتس، با الهام از پیمان ابراهیم که اسرائیل و چند کشور عرب در سال ۲۰۲۰ برای عادی‌سازی مناسبات خود امضا کردند، پیشنهاد «پیمان کورش» را برای همبستگی و صلح میان مردم ایران و اسرائیل و با حمایت آمریکا و کشورهای منطقه، ارائه کرده‌اند و می‌گویند در این میان، مردم با هم در جنگ نیستند، و تنها کسی که جنگ دارد حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است.

در این گفت‌وگوی ویدئویی، لن خودورکوفسکی گفت: «تاکید حکومت ایران و حامیان و مدافعانش بر این که یا برجام و یا جنگ، بحثی بی‌معنی است. او گفت که جمهوری اسلامی ایران، به عنوان یک حکومت غیرعادی، ۴۲ سال است که با همسایگان و ایالات متحده آمریکا، با مردم خود و در مجموع با عقلانیت در جنگ است.»

مطالب بیشتر در سایت ایندیپندنت فارسی

خودورکوفکسی مذاکراتی را که در حال حاضر میان نمایندگان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا در وین برگزار می‌شود، به «والس وینی»‌ توصیف کرد و گفت: «این رقصی که قرار است ما را به قراردادی برگرداند، هیچ معنایی ندارد.» زیرا، به گفته او، هدف از توافق اتمی با ایران در دولت باراک اوباما، ابتدا حل مسئله اتمی تهران و در درجه بعد مقابله با مسائل دیگر بوده است. اما رفتار جمهوری اسلامی نشان داده که حاضر به قبول هیچ توافقی نیست، و «خود توافق اتمی راه را برای رسیدن تهران به سلاح اتمی هموار می‌کرد، کما این که در اکنون تهران تا رسیدن به سلاح اتمی فاصله کمتری دارد، و بالاخره این که توافق اتمی فعالیت‌های جمهوری اسلامی در زمینه تروریسم و برنامه موشکی، و نقض حقوق بشر را نادیده می‌گیرد که همگی آنها موجب بی‌ثباتی منطقه می‌شود.»

این مشاور سابق وزارت خارجه آمریکا گفت، ۲۰۲۱ همان ۲۰۱۵ نیست، اما عملکرد دولت بایدن نشان می‌دهد که قصد دارد توافق اتمی با ایران در سال ۲۰۱۵ (برجام)‌ را دوباره در سال ۲۰۲۱ احیا کند. او گفت:‌ «وظیفه دولت بایدن این است که در واقعیت زندگی کند، و به جای به سر بردن در رویای ۲۰۱۵ از مردم آمریکا حفاظت و بر اساس امنیت ملی خود، متحدانش و مردم ایران عمل کند.»او گفت هر کاری غیر از این حمایت از ماشین جنگ جمهوری اسلامی ایران است.

به گفته لن خودورکوفسکی، تجربه وقایع یمن، سوریه، عراق و نقض حقوق بشر در ایران نشان می‌دهد که «ظاهرا قرار است دوباره با قربانی کردن مردم ایران و منافع ملی خود در همین مسیر پا بگذاریم.»

خودورکوفکسی در این سخنان گفت که دولت اوباما تلاش کرد موازنه قدرت در خاورمیانه را «به نفع ایران و به زیان متحدان ما تغییر دهد. تصور این که بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهت موازنه منطقه‌ای با دوستان آمریکا به کار برود، مشکل است.»

او گفت پیمان ابراهیم نشان داد که خاورمیانه جدید و پررونق امکان‌پذیر است؛ حتی در میان کشورهایی که برای مدت طولانی زمینه مشترک نداشتند.

او گفت که حاکمیت ایران با بحران مشروعیت مواجه است و از همین رو مردم را سرکوب می‌کند، به گفته او «بازگشت به برجام بازکردن راه حیات برای جمهوری اسلامی و به ضرر همگان است.»

ویکتوریا کوتس، تحلیلگر سیاسی و مشاور سابق امنیت ملی در وزارت خارجه آمریکا، در همین نشست گفت که به نظر او در قبال ایران باید «مدل ریگان»‌ برقرار شود که حالتی است بین جنگ، و توافق اتمی، و طی آن حاکمیت ایران مسئول و به عنوان دشمن به رسمیت شناخته می‌شود. او گفت چنین حالتی، به معنی مذاکره نکردن نیست، چنانچه ریگان با شوروی سابق مذاکره کرد. اما مذاکره باید با شفافیت بیشتر صورت گیرد.

خانم کوتس گفت که مقام‌های وزارت خارجه دولت بایدن می‌گویند تحریم تهران به دلایل تروریسم و نقض حقوق بشر، با برجام مغایرت دارد، و «این پیام وحشتناکی را به مردم ایران می‌فرستد. مردمی که خواستار کمک ایالات متحده هستند و حتی ۳۰ نفر از آنان با نام خود نامه‌ای را به جو بایدن نوشتند و خواستار کمک آمریکا شدند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy