Saturday, Apr 10, 2021

صفحه نخست » روحانی: تقصیر عراق بود، دولت تقصیری در آغاز موج چهارم کرونا ندارد

F37F3623-7244-4917-B269-99A183D23EED.pngایندیپندنت فارسی

«همه حواس ما به فرودگاه‌ها بود، اما ویروس انگلیسی از عراق و از مرز ایلام و خوزستان وارد ایران شد»

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری اسلامی، در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت که موج چهارم کرونا به دلیل ورود ویروس جهش‌یافته انگلیسی از عراق ایجاد شده است و دولت تقصیری در این زمینه ندارد.

او گفت: «از بهمن ماه به موج چهارم فکر می‌کردیم و همه تلاش ما این بود به این موج مبتلا نشویم، همه حواس ما به فرودگاه‌ها بود، اما ویروس انگلیسی از عراق و از مرز ایلام و خوزستان وارد ایران شده است.»

پس از آغاز موج همه‌گیری ویروس جدید کرونا در عراق، دولت روحانی با تاخیر نسبت به انسداد مرزها با عراق اقدام کرد و همین موضوع سبب شده است در روزهای گذشته انتقادهای شدیدی به عملکرد حسن روحانی انجام گیرد.

اما روحانی گفت که هیچ کشوری با بستن مرزهایش نتوانسته جلو ورود ویروس را بگیرد:« ممکن است کسی بگوید شما خوب بود مرزها و فرودگاه‌ها و همه بخش‌های سفری را آن‌چنان محکم می‌گرفتید که ویروس انگلیسی وارد نشود، اما آیا کسی در دنیا توانست این کار را بکند؟ آیا کشورهای اروپایی که مرزها و پروازها را بستند، مصون ماندند؟ آنها همه ویروس انگلیسی دارند.»

روحانی به نقش واکسیناسیون در کنترل بیماری کرونا در کشورهای جهان اشاره کرد و گفت که کشورهای جهان نباید فقط به قکر مصون‌سازی جمعیت خودشان باشند و باید دیگر کشورها نیز در مقابل کرونا مصونیت بیابند.

او گفت:«اگر دنیا با هم و در کنار هم نتواند مبارزه کند، نمی‌توان به‌طور موثر با این بیماری مقابله کرد و به همین خاطر به آن پاندمی گفته می‌شود و این اشتباه است که برخی از کشورها همه چیز را برای خودشان می‌خواهند، می‌گویند بقیه کشورها را رها کنید، بگذارید آلوده شوند، نه واکسن به آنها می‌دهیم نه دارو، همین کاری که غربی‌ها انجام می‌دهند، خطای بزرگی است. اگر پنج کشور هم از ویروس مصون شود و کشورهای اطراف آنها و کشورهای دیگر از این پاندمی نجات نیافته باشند، آنها هم دومرتبه مبتلا و گرفتار می‌شوند؛ لذا همه دنیا باید دست به دست هم بدهیم تا با این مسئله مقابله و مبارزه کنیم و به نقطه‌ای برسیم که اطمینان حاصل شود.»

ایران هم‌اکنون با تزریق تنها ۸۹۰ هزار دوز واکسن کرونا در قعر جدول واکسیناسیون در میان کشورهای جهان قرار دارد. پیش‌تر و در بهمن‌ماه سال گذشته، علی خامنه‌ای به دولت گفت که آن‌ها اجازه واردات واکسن‌های ساخت آمریکا و انگلیس را ندارند. واکسن‌های ساخت این دو کشور، بخش عمده‌ای از سبد واکسن سازمان بهداشت جهانی موسوم به کوواکس را شکل می‌دهند.

با این حال روحانی بدون اشاره به ناتوانی جمهوری اسلامی برای تامین واکسن کرونا گفت که تلاش خواهد کرد در هفته‌های آینده واردات واکسن گسترش یابد:«در مساله واکسن همه توان و امکان خود را به کار می‌گیریم که واکسن بیشتری وارد کشور شود، تزریق واکسن بیشتر شود، در داخل هم بیشتر تولید می‌شود.»

براساس اعلام مقام‌های وزارت بهداشت در بهترین حالت واکسن های تولید ایران در مردادماه به تولید انبوه خواهند رسید و واکسیناسیون سراسری از مهرماه آغاز خواهد شد.

روحانی به پرشدن ظریف بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان‌های کشور نیز اشاره کرد و گفت دولت برنامه‌ای برای افزودن ۱۰ تا ۱۲ هزار تخت جدید اجرا کرده ولی منتظر ورود تجهیزات خارجی است: «نزدیک به ۱۲هزار تخت بیمارستانی آماده بهره برداری است که گاهی ۹۰ درصد یا ۹۵ درصد و بعضا ۹۷ درصد کارهای این تخت‌های بیمارستانی انجام گرفته و فقط نیازمند تجهیزاتی است که باید از خارج وارد شود. افتتاح این بیمارستان‌ها برای مقابله با کرونا با توان داخلی امکان‌پذیر است ممکن است فقط دو تا تجهیزات مانده که بعدا خریداری و تکمیل می‌شود.»

تا پیش از آغاز همه‌گیری کرونا ایران تنها چهار هزار تخت در بهش مراقبت‌های ویژه داشت که از این لحاظ در میان کشورهایی با امکانات مراقبت ویژه ضعیف قرار داشت. در یک سال گذشته بارها بر توسعه ظرفیت این بخش در ایران تاکید شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy