Monday, Apr 12, 2021

صفحه نخست » حمله به تأسیسات نطنز و سناریوی دو سر "بُرد" برای اسرائیل

isrNatanz_040921.jpgناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

هفته نامۀ فرانسوی "لوپوئن" به نقل از "الی کارمون" پژوهشگر اسرائیلی در امور راهبردی و مبارزه با تروریسم نوشت که انفجار جدید در تأسیسات اتمی نطنز دو هدف داشته است : نخست، جلوگیری از پیشرفت برنامۀ اتمی ایران و دوم متقاعد کردن رهبران غربی که نباید تسلیم فشارهای ایران به ویژه در مذاکرات جاری وین شد.

علی واعظ، سرپرست تحقیق در مؤسسۀ بین‌المللی "گروه بحران" از حملۀ اخیر به تأسیسات اتمی نطنز به عنوان سناریوی "بُرد-بُرد" برای اسرائیل یاد کرده و به خبرنگار "لوپوئن" گفته است : اگر حکومت ایران به دلیل ترس از منحرف شدن مذاکرات جاری وین در مقابل حمله به تأسیسات نطنز از خود واکنش نشان ندهد، این عملیات به اسرائیل اجازه می‌دهد که ضربۀ بی هزینه و ویرانگری را به برنامۀ اتمی ایران وارد آورد. اما، اگر حکومت ایران به این حمله پاسخ بدهد، در این صورت مذاکرات جاری وین به خطر خواهد افتاد و اسرائیل به اهداف خود خواهد رسید.

لوپوئن در ادامه از انفجار تأسیسات نطنز به عنوان آخرین پرده از جنگی پنهان یاد کرده که در ابعادی وسیع‌تر و به طور پنهان میان اسرائیل و ایران جریان دارد و اکنون دامنه‌اش بعد از سوریه به دریاها نیز رسیده است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

"لوپوئن" تصریح کرده است که از نظر مقامات ایران انفجار اخیر تأسیسات نطنز به هیچ وجه تصادفی نیست : زیرا، این حمله بیست و چهار ساعت پس از اعلام نصب سانتریفیوژهای نسل جدید در تأسیسات نطنز صورت گرفت، درست در زمانی که امضاءکنندگان برجام در وین گفتگوهای خود را برای احیای این توافق ازسرگرفته‌اند.

کیانوش دورانی تحلیلگر ایرانی-فرانسوی به خبرنگار فیگارو گفته است که انفجار تأسیسات نطنز مذاکرات جاری وین را هدف گرفته است. به گفتۀ کیانوش دورانی "سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیل می‌کوشند با ایجاد مانع روند عادی شدن مناسبات ایران و آمریکا را کُند کنند."

در این حال، هایکو ماس، وزیر امور خارجۀ آلمان، انفجار در تأسیسات اتمی نطنز را برای مذاکرات جاری وین دربارۀ برجام "مثبت" ندانست و گفت که آنچه مقامات ایران در پی این انفجار می‌گویند نقش مثبتی به ویژه در زمینۀ توسعۀ فعالیت‌های غنی سازی اورانیوم در تأسیسات نطنز ندارد. وزیر امور خارجۀ آلمان در جای دیگری از سخنانش گفته است که از این پس مذاکرات وین "آسان نخواهد بود."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy