Sunday, Apr 18, 2021

صفحه نخست » جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران درگذشت

spah_041721.jpgرادیو فردا - سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز یکشنبه ۲۸ فروردین اعلام کرد محمد حجازی، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، بر اثر «عارضه قلبی» فوت کرده است.

این خبر را خبرگزاری‌های ایران به نقل از روابط عمومی سپاه پاسداران منتشر کرده‌اند.

اطلاعیه روابط عمومی سپاه درباره علت مرگ جانشین فرمانده نیروی قدس در حالی است که محمد مهدی همت، فرزند محمد ابراهیم همت، از مشهورترین فرماندهان کشته شده در جنگ ایران و عراق، توئیت کرده است که علت مرگ آقای حجازی، «عارضه قلبی نبوده و نیست».

او هیچ توضیح بیشتری در این زمینه نداده است.‎

برخی خبرنگاران نیز توئیت کرده‌اند که این فرمانده سپاه به‌دلیل «ابتلا به ویروس کرونا» فوت کرده است.

محمد حجازی در ۲۸ دی سال ۹۸ و پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، در حمله نیروهای آمریکایی به او و افراد همراهش در نزدیکی فرودگاه بغداد، جانشین فرمانده این نیرو شده بود.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

از آن زمان فرماندهی نیروی قدس به عهده اسماعیل قاآنی است.

محمد حجازی متولد سال ۱۳۳۵ در اصفهان و فارغ‌التحصیل دوره کارشناسی ارشد مدیریت دولتی از دانشگاه تهران و مدرک دکترای دانشکده عالی دفاع ملی در رشته مدیریت استراتژیک بود. او همچنین عضو علمی دانشگاه امام حسین بود.

از سمت‌های او می‌توان به فرماندهی نیروی مقاومت بسیج در سال ۷۶ و جانشینی فرمانده کل سپاه در سال ۸۷ اشاره کرد. محمد حجازی همچنین برای دوره‌ای معاون آماد و پشتیبانی تحقیقات صنعتی ستاد کل نیروهای مسلح ایران بود.

حجازی در سال ۸۸ در جریان اعتراض‌های پس از انتخابات ریاست‌جمهوری، مسئولیت قرارگاه ثارالله تهران را بر عهده داشت که نهاد اصلی در سرکوب اعتراض‌ها در پایتخت به شمار می‌رفت. در آن اعتراضات ده‌ها نفر کشته و هزاران نفر بازداشت شدند.

نقش او در سرکوب معترضان و نقض حقوق بشر منجر به قرار گرفتن نام وی در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا از مهرماه ۹۰ شده بود.

نقش حجازی در سوریه

محمد حجازی پیش از انتصاب به عنوان جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه، نقش مهمی نیز در سیاست‌های منطقه‌ای ایران به ویژه در جنگ سوریه داشت.

او عالی‌رتبه‌ترین فرمانده سپاه پاسداران از نظر سلسله‌مراتب نظامی بود که در جنگ سوریه حضور مستقیم داشت.

آقای حجازی در فاصله سال‌های ۱۳۸۷ و ۱۳۸۸ جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران یعنی نفر دوم در سلسله مراتب فرماندهی سپاه بود و هنگامی که جنگ سوریه آغاز شد، در لبنان در حال همکاری با حزب‌الله بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین گروه نیابتی جمهوری اسلامی در خاورمیانه بود.

او پس از شروع جنگ سوریه، به دلیل سابقه حضورش در لبنان، از سوی قاسم سلیمانی به سوریه فراخوانده شد و از مسئولان ارشد هماهنگی سپاه و حزب‌الله لبنان در سوریه به شمار می‌رفت.

از محمد حجازی به عنوان یکی از مسولان اصلی تجهیز حزب‌الله لبنان به موشک‌هایی یاد می‌شود که اسرائیل همواره از آن به عنوان تهدید یاد کرده است.‎



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy