Tuesday, Apr 20, 2021

صفحه نخست » "ظریف مدیر ارشد بازاریابی صنعت گروگان‌گیری ایران"

دادگاه بدهی 400 میلیون پوندی بریتانیا برای بار یازدهم به تعویق افتاد

العربیه - ریچارد راتکلیف، همسر نازنین زاغری، اقدام ایران در آزاد نکردن همسرش را با برگزار نشدن دادگاه بدهی‌های بریتانیا به ایران مرتبط دانسته و با توصیف آن به «گروگان‌گیری»، جامعه جهانی را به عدم سخت‌گیری درباره این موضوع متهم کرد.

4444.jpgراتکلیف در مصاحبه با «العربیه»گفت که محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران «مدیر ارشد بازاریابی صنعت گروگان‌گیری» این کشور است.

جلسه دادگاه برای حل و فصل مساله پرداخت بدهی 400 میلیون پوندی بریتانیا که قرار بود امروز 20 آوریل 2021 برگزار شود، یک روز قبل از تشکیل این جلسه، برای بار یازدهم به تعویق افتاد و این مساله موجب نگرانی و واکنش برخی از خانواده زندانیان دو تابعیتی شد.
ریچارد راتکلیف ضمن ابراز نگرانی از به تعویق افتادن جلسه دادگاه گفت: «هنوز تاریخ جدیدی برای پرونده بدهی تعیین نشده است، بنابراین ما هنوز نمی‌دانیم این امر چه تاثیر بدی بر پرونده نازنین خواهد داشت.»
او گفت آخرین بار که این دادگاه به تعویق افتاد (در اکتبر سال 2020)، «سپاه پاسداران ایران فرصت پیدا کرد تا نازنین را برای پرونده دوم به دادگاه بکشاند.»

پرونده جدید

راتکلیف در باره موضوع پرونده دوم که به تازگی برای زاغری باز شده است با تاکید بر اینکه همسرش در ایران به وضوح به گروگان گرفته شده گفت: «من فکر می‌کنم اتهامات مطرح شده در آن بی‌ربط است. به طور رسمی این اتهام «تبلیغات علیه رژیم» است اما روشن است که این پرونده فقط به عنوان یک برگ برنده برای نگهداشتن نازنین طی مذاکرات ایران با بریتانیا است.»
طبق گفته‌های وکیل پرونده زاغری، قوه قضاییه ایران قرار بود پس از تعطیلات نوروز1400، رأی پرونده دوم او را ابلاغ کند، اما هنوز حکمی صادر نشده است.

ریچارد راتکلیف در این زمینه گفت همه پرونده‌های دادگاه نازنین منوط به پرونده بدهی در لندن بوده است و سرنوشت نازنین به نتیجه «دادگاه بدهی» بستگی دارد. او ادامه داد: «ما فکر می‌کردیم که احتمالاً پرونده نازنین تا زمان دادگاه بدهی باز نگه داشته شود و ممکن است در حالی که چانه‌زنی در وین ادامه دارد، مبهم بماند.»

همسر نازنین زاغری افزود:‌ «پرسش در باره علت محکومیت او مثل این است که بپرسید او چه لباسی پوشیده ‌بود که باعث شد به گروگان گرفته شود. این شکلی موثر از سرزنش قربانی‌ است. آنها قربانی را به محکومیت تهدید می‌کنند تا بتوانند پولشان را پس بگیرند.»
راتکلیف به العربیه گفت وزارت خارجه بریتانیا قول داده که به زودی مذاکرات برای بازگشت نازنین به بریتانیا به نتیجه خواهد رسید. او گفت: «به طور واضح مذاکرات زیادی در جریان است اما از جزئیات آن اطلاعی نداریم. بنابراین ممکن است ناگهان اتفاقی بیفتد. اما بعد از 5 سال، من دیگر خوشبین نیستم.»
او افزود: «مذاکرات برجام موجب تشدید گروگان‌گیری ایران شده، زیرا آزادی گروگان‌ها به عنوان خط قرمز یا پیش‌شرط تعیین نشده است و مذاکره برای احیای برجام در میانه انتخابات ایران فقط اوضاع را بدتر نیز خواهد کرد.»

موضع جامعه بین المللی در قبال گروگان‌گیری

اما از نظر ریچارد راتکلیف، بریتانیا و به طور کلی جامعه بین المللی در مورد گروگان‌گیری ایران «به اندازه کافی سخت‌گیر نیستند». او گفت جامعه بین‌المللی حتی هنگام صحبت در مورد این پرونده به جای عنوان گروگان‌گیری از واژه های دیپلماتیکی مانند «بازداشت خودسرانه» و «پرونده کنسولی» استفاده می‌کنند. «اما گروگان‌گیری نوعی دیپلماسی نیست. نوعی جرم سازمان یافته است.»
راتکلیف گفت عدم برخورد با گروگان‌گیری «باعث تداوم این امر و مصونیت از مجازات برای گروگان‌گیر» شده است. او در همین راستا وزیر خارجه ایران را به مثابه «مدیر ارشد بازاریابی صنعت گروگان‌گیری ایران» توصیف کرد.
حکومت ایران دو تابعیتی بودن شهروندان خود را به رسمیت نمی‌شناسد و به گفته دولت‌های غربی و نهادهای حقوق بشری از دستگیری و «گروگان‌گیری» افراد دو تابعیتی به مثابه ابزار فشار برای پیش بردن مقاصد خود مانند چانه‌زنی در رابطه با تحریم‌ها و دیگر مناسبات سیاسی بهره می‌برد.

به گزارش نهادهای حقوق بشری تعداد بیشتری از شهروندان دو تابعیتی در ایران تحت بازداشت و بازجویی قرار دارند اما از هویت و تعداد این افراد اطلاعاتی در دست نیست.
نازنین زاغری کارمند «بنیاد تامسون رویترز» که شاخه فعالیت‌های بشردوستانه خبرگزاری «رویترز» است سال 2016 در تهران بازداشت و به اتهام توطئه برای سرنگونی دولت ایران به پنج سال زندان محکوم شد. او در حالی در مارس 2021 آزاد شد که با پرونده جدید روبرو شده است.

زاغری هنگام سفر برای معرفی دختر خردسالش، گابریلا، به والدینش در فرودگاه امام خمینی تهران دستگیر شد. گابریلا اکنون به مدرسه می‌رود و برای دیدار با مادرش «شمارش معکوس» می‌کند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy