Wednesday, Apr 21, 2021

صفحه نخست » تدارکات برای «تشویق» مشارکت ارتشی‌ها در «انتخابات» و فرش قرمز فرماندهان زیر پای رئیسی

raeisi.jpg کیهان لندن - دو ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اسلامی در ایران باقی‌ مانده و اصلی‌ترین دغدغه‌ی حکومت کشاندن مردم پای صندوق‌های رأی است.

با توجه به ریزش شدید پایگاه اجتماعی اصلاح‌طلبان به نظر می‌رسد آنها بخت چندانی برای خود در این دور از انتخابات نمی‌بینند. در مقابل، جریان اصولگرا و حزب‌اللهی‌ها دلخوش به رأی حامیان نظام هستند که در دوره‌های مختلف انتخابات تقریباً رقمی ثابت بوده و البته به دلیل شرایط کنونی به آن نیز هیچ اطمینانی نیست.

تقریباً اغلب آنهایی که بطور رسمی اعلام نامزدی کرده‌اند یا وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و یا از جریان «انقلابی» هستند و در مورد بعضی از آنها گویا عزم‌شان برای حضور در انتخابات جدیست. یکی از آنها احتمالا سیدابراهیم رئیسی رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی است که در رأی‌گیری سال ۱۳۹۶ همراه با محمدباقر قالیباف در برابر حسن روحانی باخت ولی رئیسی به ریاست مهمترین نهاد انتصابی در جمهوری اسلامی رسید و قالیباف هم بر کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی تکیه زد! به این ترتیب هر سه «رقیب» پیروزمندانه ریاست سه قوه را تحت رهبری علی خامنه‌ای در دست گرفتند.

حالا کم نیستند آنهایی که پیش‌بینی می‌کنند ابراهیم رئیسی امسال نیز اعلام نامزدی خواهد کرد از جمله به این دلیل که زمینه‌های «رهبر» شدن خود را فراهم کند. او در رأی‌گیری سال ۱۳۹۶ طبق اعلام رسمی دولت، نزدیک به ۱۶ میلیون رأی داشت اما روحانی با حدود ۲۴ میلیون رای پیروز شد. این احتمال که حتی با وجود تحریم انتخابات از سوی مردم، دست‌کم به همان میزان دور پیش برای رئیسی رأی از صندوق‌ها بیرون آورده شود. به ویژه آنکه آمارسازی در همه زمینه‌ها به ویژه در «انتخابات» از مهارت‌های بارز جمهوری اسلامی است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

همچنین برآوردهای محدود (با توجه به مستندات موجود) نشان می‌دهد در انتخابات سال ۱۳۹۶ بدنه ارتش به حسن روحانی رأی دادند اما همان دوران زمزمه‌هایی از سوی مسئولان عقیدتی سیاسی ارتش و فرماندهان در خراسان و سمنان به گوش می‌رسید که تمایل آنها به رئیسی بوده است. پس از روشن شدن نتایج انتخابات به تفکیک استان نیز مشخص شد خراسان (هر سه استان) و سمنان رای بالاتری به سیدابراهیم رئیسی داده بودند. البته نقش مشهدی بودن رئیسی و دامادی‌اش در خانواده علم‌الهدی امام جمعه مشهد و نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی را نیز نباید فراموش کرد.

همان زمان عباس محمدحسنی جانشین سازمان عقیدتی سیاسی ارتش در یک سخنرانی که آنهم در استان خراسان برگزار شد گفته بود، اگر در انتخابات شرکت نکنیم نظام سیاسی کشور با بحران مشروعیت سیاسی روبرو می‌شود.

او هشدار داد اگر کشوری مشروعیت سیاسی خود را از دست بدهد هر کسی اجازه دخالت در سرنوشت آن را به خود می‌دهد و تلویحاً در انتقاد به دولت حسن روحانی و حمایت از ابراهیم رئیسی گفته بود «همه شش نامزد انتخابات ریاست جمهوری انسان‌های خوبی هستند که صلاحیت شورای نگهبان را گرفته‌اند اما باید از بین آنها شخص اصلح را انتخاب کنیم، اما رییس جمهور اصلح کسی است که برای گرفتن رای بیشتر و خوشایند دیگران دهن به دهن مقام معظم رهبری نگذارد و جوری نباشد که مخالفان نظام خوششان بیاید».

همچنین در فهرستی که هواداران سیدابراهیم رئیسی آن زمان از اعضای احتمالی کابینه‌ی او منتشر کرده بودند نام حبیب‌الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش به عنوان وزیر دفاع آمده بود.

اکنون در آستانه برگزاری انتخابات سیزدهمین ریاست جمهوری اسلامی در ایران در بالاترین رده‌های فرماندهی ارتش برای سیدابراهیم رئیسی فرش قرمز پهن کرده‌اند. اول اردیبهشت ۱۴۰۰ در دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس) در لویزان تهران جلسه‌ای با حضور فرماندهان ارشد ارتش و رئیسی برگزار شد. در این جلسه عبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش گزارش مفصلی از اقدامات و برنامه‌های ارتش در نیروی زمینی و هوانیروز، نیروی هوایی و دریایی و پدافند داد و گزارشی از اجرای دستورات علی خامنه‌ای در واحدهای ارتش و بطور ویژه نیروی دریایی ارائه شد. در همین جلسه به صورت آنلاین با فرمانده ناوگروه هفتاد و چهارم اعزامی نیروی دریایی ارتش به آب‌های آزاد و بین‌المللی شمال اقیانوس هند ارتباط برقرار شد.

سیدابراهیم رئیسی که مانند دیگر مقامات آخوند رژیم از جمله علی خامنه‌ای سرنوشت کشور را در دست دارند ولی بویی از امور نظامی و ارتش و بطور کلی کشورداری نبرده‌اند، در این جلسه گفت «ارتش جمهوری اسلامی ولایی است و خود را نیروی مسلح تحت امر نائب امام زمان می‌داند!»

حضور رئیس قوه قضائیه در دانشکده «دافوس» دو ماه مانده به انتخابات معنادار است. به ویژه آنکه حسن روحانی در پیام خود به مناسبت «روز ارتش» (۲۹ فروردین) گفته بود «در زمان نارضایتی ملت از حکومت، ارتش باید یکی را برگزیند!» این بخش از صحبت روحانی را هم صداوسیمای جمهوری اسلامی سانسور کرد و هم در مراسم رژه خوانده نشد.

از سوی دیگر، سرتیپ محمدحسن نامی وابسته نظامی پیشین جمهوری اسلامی ایران در کره شمالی و رئیس پیشین رکن دوم ارتش و معاون ستاد مشترک ارتش اخیراً نیز اعلام نامزدی کرده است.

او که یکی از چهره‌های امنیتی ارتش جمهوری اسلامی ایران است در دوره‌ای وزیر ارتباطات نیز بود و چند سال به عنوان رئیس سازمان جغرافیایی نیروهای مسلح منصوب شد. اما سرتیپ نامی در نشست خبری که ۳۰ فروردین برگزار شد گفت «اگر رئیسی بیاید کنار می‌کشم!»

تبلیغات برای ضرورت حضور در انتخابات و رأی دادن به «گزینه انقلابی» مدت‌هاست در پادگان‌های ارتش آغاز شده است. در یکی دو سال گذشته نیز سیدابراهیم رئیسی بارها به پادگان‌های ارتش در نقاط مختلف به ویژه مناطق شرقی کشور سرکشی کرده و ضمن دیدار با فرماندهان و پرسنل از نزدیک با آنها به گفتگو پرداخته است.

کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش روز ۲۴ فروردین در جریان بازدید از یگان‌های جنوب شرقی کشور برای تشویق ارتشی‌ها به مشارکت در انتخابات در یک سخنرانی گفت «شرکت در انتخابات واجب عینی است!»

او نسبت به «تهاجم همه‌جانبه دشمن در انتخابات و جلوگیری از روی کار آمدن فرد صالح و ولایتمدار» هشدار داد و گفت «انتخاب اصلح و سپردن زمام امور جامعه اسلامی به دست فرد مومن، شایسته، انقلابی و ولایتمدار، وظیفه شرعی و ملی همه مردم است.»

همچنین شنیده‌ها حاکیست به واحدهای مختلف ارتش ابلاغ شده که برای روز انتخابات که قرار است ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار شود، کلیه مرخصی‌ها لغو و پرسنل اعم از افسران و پایوران و سربازان در رأی‌گیری شرکت کنند. همزمان ستاد کل نیروهای مسلح نیز روز ۳۱ فروردین اعلام کرد حقوق سربازان افزایش پیدا کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy