Wednesday, Apr 21, 2021

صفحه نخست » تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و آنکارا

usTurkey.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - در ادامه تشدید تنش‌ها میان واشنگتن و آنکارا، ایالات متحده آمریکا روز پنجشنبه ۲۲ آوریل/ دوم فروردین ترکیه را از توافق خرید هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ کنار گذاشت.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، واشنگتن روز پنجشنبه ۲۲ آوریل/ دوم فروردین رسما به آنکارا ابلاغ کرد که ایالات متحده این کشور را از توافق خرید هواپیماهای جنگنده پیشرفته اف-۳۵، کنار گذاشته است.

وزارت دفاع آمریکا به دولت ترکیه اطلاع داده است که این کشور به دلیل خرید سیستم دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه، از توافق خرید هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ کنار گذاشته شده است.

در همین حال جسیکا مکسول، سخنگوی پنتاگون گفته است که روند کنار گذاشتن ترکیه از ائتلاف کشورهای خریدار هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ در ژوئیه سال ۲۰۱۹ آغاز شده بود.

تا کنون رسانه‌های آمریکایی خبر منتشر شده از سوی خبرگزاری آناتولی را تایید و یا تکذیب نکرده‌اند.

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

ایالات متحده آمریکا در ژوئیه سال ۲۰۱۹ ترکیه را تهدید کرده بود که در صورت خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ از روسیه، واشنگتن آنکارا را از توافق خرید هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ خارج خواهد کرد.

علیرغم تهدیدها و تحریم‌های آمریکا، دولت آنکارا در سال ۲۰۱۷ توافقنامه خرید سامانه دفاع موشکی اس-۴۰۰ را با مسکو به امضا رساند و این اقدام با انتقادات شدید واشنگتن روبه‌رو شد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا در پایان سال ۲۰۲۰ ضمن هشدار به ترکیه گفته بود که خرید پدافند اس-۴۰۰، امنیت فناوری‌های نظامی و پرسنل آمریکا را به خطر می‌اندازد.

ترکیه عضو پیمان ناتو است و خرید تسلیحات استراتژیک از روسیه خطری جدی برای دیگر اعضای این پیمان، بویژه آمریکا محسوب می‌شود.

ائتلاف یا کنسرسیوم کشورهای خریدار هواپیماهای جنگنده اف-۳۵ در حال حاضر هشت عضو دارد (آمریکا، استرالیا، بریتانیا، ایتالیا، هلند، کانادا، نروژ و دانمارک). آنکارا در ۲۶ ژانویه سال ۲۰۰۷ و با هدف خرید ۱۰۰ هواپیمای اف-۳۵ به این کنسرسیوم پیوسته بود.

ترکیه که به عنوان یکی از کشورهای شرکت‌کننده در پروژه ساخت جنگنده‌های اف-‌۳۵ به شمار می‌رفت، تاکنون حدود ۹۰۰ میلیون دلار در چارچوب این برنامه هزینه کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy