Friday, Apr 23, 2021

صفحه نخست » آخرین ماهی‌های باقی‌مانده در زاینده رود تلف شدند

fish_042321.jpgرادیو بین المللی فرانسه - رسانه‌های ایران اعلام کردند که با خشک شدن آخرین آب های به جای مانده از زاینده رود در نزدیکی شهر مبارکه تا سد نکوآباد بسیاری از ماهی هایی که در این قسمت بودند تلف شدند.

قدرت الله نوروزی، شهردار اصفهان روز پنج شنبه با اشاره به مسئله آب زاینده رود، گفت: همه افراد به نوعی امیدوار به حل مشکل زاینده رود هستند، اما معتقدم راهکار اصلی رفع این مسئله تشکیل بسیج همگانی با حضور تمام مسئولان در استان‌های کشور است.

نوروزی اضافه کرد: با توجه به کاهش میزان بارندگی‌ها، تابستان سختی در پیش رو داریم از این رو مدیریت بهینه مصرف آب باید مورد توجه قرار گیرد تا از شرایط سخت کم آبی عبور کرده و درختان شهر نیز حفظ شود.

چند روز پیش، محمدحسین رامشت، استاد گروه جغرافیا دانشگاه اصفهان به خبرگزاری فارس گفت: مدیریت رودخانه زاینده‌رود سبب خشکی آن شده است، مهم‌ترین مسأله این است که کسانی که خود را متولی آب می‌دانند، نباید خود را صاحب آب بدانند.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر آب را کالا تلقی کردیم و آن را چند برابر آنچه داشته‌ایم به دیگران فروختیم، نتیجه آن، مشکلات بسیاری است که بعداً قادر به پاسخگویی آن نخواهیم بود.

استاد گروه جغرافیا دانشگاه اصفهان ادامه داد: باید از وزارت نیرو پرسید که چند میلیارد مترمکعب آب وارد سد زاینده‌رود شده و چقدر خارج شده است؟ خواهید دید که هیچ کسی جواب درستی به شما نمی‌دهد.

وی بیان کرد: عنوان می‌شود که مصارف شهری و صنعتی بین ۵ تا ۷ درصد آب مصرف می‌کنند، در صورتی که این آمار درست نیست، باز گفته می‌شود ۷۵ درصد آب در کشاورزی مصرف می‌شود و ۷۰ درصد آب هدر می‌رود، در واقع میزان مصرف آب در صنایع و شهر به مراتب بیشتر از آمارهای اعلامی است، تا وقتی که نگاه‌مان به آب این است که یک منبع ثروت است و کسی باید از این ثروت بهره‌مند شود و آن دولت یا وزارت نیرو و یا صاحبان صنایع هستند، این مشکلات به وجود می‌آید.

رامشت تصریح کرد: تبلیغات سوئی می‌کنند که کشت نکنید، آب هدر می‌رود در صورتی که باید از آن‌ها پرسید برای تولید یک کیلو آهن چند لیتر آب مصرف می‌شود، آن وقت خواهید دید که یک کیلو آهنی که امروز چند هزار تومان خرید و فروش می‌شود پول آب مصرفی آن هم نیست، در هیچ منبع رسمی آورده نمی‌شود که برای تولید یک کیلو آهن و یا یک کیلو وات برق چه میزان آب مصرف می‌شود، اما مدام می‌شنویم که گندم، هندوانه، برنج و امثال آن چقدر آب مصرف می‌کنند و همه این‌ها تبلیغات سوء برای کشاورزان یا صاحبان اصلی و قانونی آب زاینده‌رود است.

استاد گروه جغرافیا دانشگاه اصفهان گفت: این تبلیغات اشتباه برای آن است که آب به عنوان یک ثروت ملی وقتی مربوط به کشاورز باشد، باید یک بخش عمده‌ای از آب را کشاورزان استفاده کنند و آن‌ها می‌گویند چرا باید منافع این منبع ملی به جیب آن‌ها برود.

وی اضافه کرد: این اتفاق مانند داستان عشایر و جنگل‌نشینان است، از زمانی که اداره جنگلبانی ایجاد شد تمام عشایری که در جنگل‌ها بودند و صاحبان اصلی و حافظان اصلی منابع جنگلی ما بشمار می‌رفتند با هزار ترفند و به بهانه حفاظت از جنگل‌ها بیرون رانده شدند و در اتاقک‌های ۵۰ تا ۶۰ متری در حاشیه شهرها سکونت داده شدند و به آن‌ها گفته شد شما به جنگل‌ها آسیب می‌رسانید و از آن‌ طرف ۲۰۰ هکتار، ۲۰۰ هکتار جنگل‌ها را به بخش خصوصی واگذار تا از منافع مالی چوب آن‌ها قشرهای خاصی بهره مند شوند.

رامشت خاطرنشان کرد: در واقع این جنگ، جنگ منافع است و چون محیط یک منبع مالی است، دولت‌ها برای منافع اشخاص و گروه‌های خاصی به آن دست‌اندازی و خود را مالک این منابع قلمداد می‌کنند، آب در ایران هم یک منع بزرگ مالی است که همه حرف‌ها و تلاش‌ها بر سر آن است که چه کسی باید صاحب آن باشد و البته صاحبان اصلی این منابع یعنی کشاورزان باید خلع ید شوند تا نتوانند بیش از ۱۲۰ میلیون تن در سال محصول ملی داشته باشند، این خطر بزرگی برای سیستم گردش سرمایه و طرفداران این سیستم در تمام دنیا است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy