Monday, May 3, 2021

صفحه نخست » اسماعیل خلیل‌زاده دستگیر شد

iw_050221.jpgپیام یونسی‌پور - ایران وایر

رسانه‌های ایران از بازداشت «اسماعیل خلیل‌زاده» رئیس هیات‌مدیره باشگاه استقلال خبر داده‌اند.

کانال تلگرامی خبرگزاری فارس، به نقل از «ورزش آنلاین» مدعی شده است که اسماعیل خلیل‌زاده به اتهام کلاه‌برداری و اخلال در نظم اقتصادی کشور توسط نهادهای نظارتی و امنیتی دستگیر شده است. دقایقی بعد همین خبرگزاری، تکذیبیه باشگاه استقلال مبنی بر «شایعه بودن» این ادعا را هم منتشر کرد.

پس از گذشت دقایقی، خبرگزاری دانشجو این خبر را به صورت رسمی تایید کرد.

با این وجود رسانه «طرفداری» بیانیه باشگاه استقلال را «غیرواقعی» دانست. این رسانه در بخشی از گزارش خود و به نقل از منابع خبری در استان گیلان، خبر بازداشت این مدیر را تایید کرد.

طرفداری در ادامه نوشت اسماعیل خلیل‌زاده با قرار وثیقه آزاد شده و باشگاه استقلال با آگاهی از این موضوع مدعی شده است رییس هیات‌مدیره در قرنطینه به سر می‌برد.

👈مطالب بیشتر در سایت ایران وایر

اسماعیل خلیل‌زاده از نزدیک‌ترین مدیران به «مسعود سلطانی‌فر» وزیر ورزش و جوانان است.

خبرآنلاین دی‌‌ماه ۱۳۹۸ در گزارشی از روابط اقتصادی مسعود سلطانی‌فر و اسماعیل‌ خلیل‌زاده در دهه هفتاد خورشیدی پرده برداشت؛ زمانی که وزیر کنونی ورزش و جوانان ایران استان‌دار گیلان بود. در این گزارش به شراکت در کارخانه «ابریشم گیلان» اشاره شده بود.

همین‌طور خبرگزاری دانشجو نیز تایید کرد که رابطه «دوستانه» و «اقتصادی» وزیر ورزش و اسماعیل‌ خلیل‌زاده به سال‌های حضور مسعود سلطانی‌فر در استان‌داری گیلان برمی‌گردد.

زمانی که اسماعیل خلیل‌زاده از سوی مسعود سلطانی‌فر به ریاست هیات‌مدیره استقلال رسید، خبرهایی از چرایی این انتصاب هم شنیده می‌شد. برخی مدعی بودند که اسماعیل خلیل‌زاده به دلیل قدرت اقتصادی‌اش، بیشترین نقش را در انتصاب و سپس حفظ مسعود سلطانی‌فر در استانداری گیلان داشت.

«حسین فرزامی» عضو سابق هیات‌مدیره باشگاه استقلال به خبرگزاری دانشجو گفته بود: «آقای سلطانی‌فر هر چهار ماه، یکی از شرکای سابقش در گیلان را رییس هیات‌مدیره باشگاه استقلال می‌کند.»

بحث شراکت مسعود سلطانی‌فر و اسماعیل خلیل‌زاده به سال‌های میانی دهه هشتاد خورشیدی برمی‌گردد. زمانی که مسعود سلطانی‌فر استان‌دار گیلان بود و اسماعیل خلیل‌زاده، دستی در آتش اقتصاد کلان این استان داشت. از واردات خودروهای لوکس و وارداتی گرفته تا کارخانه ابریشم.

در مورد کارخانه ابریشم، یک همکاری سیاه میان مسعود سلطانی‌فر و اسماعیل خلیل‌زاده به چشم می‌خورد.

۲۷ بهمن ۱۳۹۹ «ابراهیم رئیسی» رئیس قوه قضاییه جمهوری اسلامی در نشست تخصصی «احیای حقوق عامه» که در رشت برگزار شد، با اشاره به سخنان یکی از اعضای حاضر در این جلسه در رابطه با اراضی شرکت ابریشم گفت: «سندی که گفته شد در سال ۱۳۸۲ در مورد اراضی شرکت ابریشم به طور غیرقانونی گرفته شده، باید ابطال شود.»

ابراهیم رئیسی ادعا کرد این سند غیرقانونی بوده و با «زد و بند» گرفته شده و حتما باید ابطال شود.

منظور ابراهیم رئیسی از زد و بند چه بود؟ چه کسی با چه پروسه غیرقانونی این کارخانه را به دست چه کسی سپرد؟ خبرگزاری فارس به این سوال جواب داده است.

مهرماه ۱۳۹۹ خبرگزاری فارس در گزارشی، شرکت صنایع ابریشم گیلان، که در شهرستان صومعه‌سرا در سال ۱۳۶۲ در زمینه تولید نخ ابریشم با ظرفیت اسمی ۱۰۴ تن را که در سال تاسیس شده، یکی از سرمایه‌های اقتصادی گیلان دانست. سپس نوشت این کارخانه به مساحت ۱۸ هکتار به‌عنوان یکی از واحدهای بزرگ کشور فعالیت شناخته می‌شود.

در ادامه گزارش فارس تاکید شده بود که سهام‌داران عمده این شرکت، بانک صنعت و معدن بودند که طبق اعلام شرکت گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند (هلدینگ وابسته به بانک صنعت و معدن) در دهه هشتاد شمسی و در زمان «استان‌داری» مسعود سلطانی‌فر بر گیلان، به اسماعیل خلیل‌زاده واگذار شده بود.

جست‌وجو در آگهی‌های روزنامه رسمی نشان می‌دهد که اسماعیل‌ خلیل‌زاده، هیچ مبلغی برای دریافت این بزرگترین تولیدکننده نخ ابریشم در استان گیلان پرداخت نکرده بود.

اسماعیل خلیل‌زاده البته صاحب هتل «کادوس»، بزرگ‌ترین هتل شهر رشت نیز هست.

باشگاه استقلال در اعلامیه‌ای مدعی می‌شود که اسماعیل خلیل‌زاده به دلیل کرونا در بیمارستان است. اما آقای خلیل‌زاده دقیقا یک سال قبل در فروردین ۱۳۹۹ به دلیل ابتلا به کرونا در بیمارستان «مسیح‌ دانشوری» تهران به دلیل ابتلا به کرونا بستری شده بود.

هشتم اردیبهشت سال جاری نیز رسانه‌های ایران از احتمال بازداشت اسماعیل خلیل‌زاده خبر داده بودند. همان روز رسانه «ورزش سه» تمامی این اخبار را جعلی و شایعاتی بدون اساس دانست.

ورزش سه حتی برای تطهیر پرونده قضایی اسماعیل خلیل‌زاده پا پیش گذاشت و ادعا کرد که ماجرای کارخانه صنعت ابریشم گیلان هیچ ارتباطی به اسماعیل خلیل‌زاده ندارد و فقط «پسر عموی» رییس هیات‌مدیره باشگاه استقلال بازداشت شده و رسانه‌ها دچار اشتباه در انتشار اخبار شده‌اند.

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ روزنامه «دنیای اقتصاد» از قراردادی عجیب بین باشگاه استقلال و شرکتی به نام «آریا برتر» خبر داد.

ماجرای این قرارداد به یک قرض ۹ میلیارد تومانی از سوی شرکت آریا برتر به باشگاه استقلال آغاز می‌شد. باشگاه استقلال در قراردادش تعهد داده بود که برای هر روز دیرکرد در پرداخت این مبلغ، ۴۰ میلیون تومان به این شرکت ضرر و زیان پرداخت کند.

دلیل حساسیت‌هایی که به این قرارداد و رقم عجیب «سود دیرکرد» وارد شد، حضور هم‌زمان «جهانگیر چطری» در هیات‌مدیره هتل کادوس گیلان و شرکت شرکت آریا برتر بود. یعنی جهانگیر چطری و اسماعیل خلیل‌زاده در یک نقطه با هم سود مشترک داشتند و در باشگاه استقلال و شرکت آریا پدید با هم عقد همکاری بستند.

این نخستین بار نیست که مدیران منصوب شده از سوی مسعود سلطانی‌فر به دلیل فساد مالی تحت تعقیب قرار می‌گیرند یا بازداشت می‌شوند. طی سه سال اخیر، پای بیش از ده مدیر منصوب شده از سوی وزیر ورزش و جوانان، به نهادهای قضایی باز شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy