Friday, May 7, 2021

صفحه نخست » وزیر خارجه فرانسه: جمهوری اسلامی ایران هرگز تا این اندازه به ساخت سلاح اتمی نزدیک نبوده است

Le_Drian.jpg کیهان لندن - چهارمین دور از مذاکرات برجام در وین از جمعه ۷ ماه مه (۱۷ اردیبهشت) در حالی آغاز می‌شود که وزیر خارجه فرانسه در مورد وضعیت این مذاکرات به روزنامه «گاردین» گفته «ما باید فوری به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنیم چون ایران به دلیل نقض تعهداتش در برجام هرگز تا این حد به سلاح اتمی نزدیک نبوده است.»

ژان ایو لودریان تأکید کرد «آمریکا برای پیشرفت بسیار مصمم است و پیام و نشانه‌های لازم برای بازگشت به برجام و آمادگی برای لغو تحریم‌ها را نشان داده اما ایران علائم متناسبی در مذاکرات نشان نداده است.»

اخیراً سرویس‌های اطلاعاتی سه کشور آلمان و هلند و سوئد در گزارش‌هایی جداگانه تأیید کردند که جمهوری اسلامی همچنان برای دستیابی به تسلیحات اتمی تلاش می‌کند و در سال ۲۰۲۰ نیز در این زمینه فعالیت داشته است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

شبکه سی‌ان‌ان پنجشنبه ۶ ماه مه (۱۶ اردیبهشت) در گزارشی ادعا کرد دولت جو بایدن برای نشان دادن حسن نیت خود در مذاکرات در حال ارزیابی آزاد ساختن یک میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه شده ایران است که تهران می‌تواند از آن برای مصارف بشردوستانه استفاده کند. البته در این گزارش تأکید شده مبلغ مورد اشاره نقدی نخواهد بود و به صورت اعتبار از طریق کانال سوئیس پرداخت می‌شود.

ند پرایس سخنگوی کاخ سفید با رد ادعای سی‌ان‌ان گفت گزارش‌های منتشر شده درباره اینکه ما در حال ارزیابی آزاد ساختن دارایی‌های ایران به عنوان اقدامی یکجانبه هستیم، درست نیست. ما پیشتر نیز بارها روشن کردیم که هر حرکت اساسی توسط ایالات متحده باید بخشی از فرایندی باشد که در آن هر دو طرف اقدام می کنند.

اختصاص یک کانال اعتباری از طریق سوئیس برای واردات کالاهای انساندوستانه مانند غذا و دارو پیشنهادی بود که در دوره دونالد ترامپ مطرح و در همان زمان ایجاد شد و به جریان نیز افتاد.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی که به وین سفر کرده روز پنجشنبه ۶ ماه مه پس از دیدار با رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سخنان پیشین خود را که مبتنی بر سخنرانی‌های علی خامنه‌ای است تکرار کرد و گفت «تلاش داریم که هرچه زودتر این کار انجام شود اما با این حال تعجیل بی‌مورد هم نخواهیم کرد، تعجیلی که باعث کاهش دقت شود نخواهیم کرد و همچنین اجازه فرسایشی شدن مذاکرات را هم نخواهیم داد.»

درباره جزئیات گفتگوی عراقچی و گروسی گزارشی منتشر نشده اما اختلاف بر سر فعالیت‌های مشکوک رژیم ایران در ارتباط با تأسیسات اتمی و وضعیت سانتریفیوژهای پیشرفته در صورت توافق احتمالی همچنان به قوّت خود باقیست.

پیش از این سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی گفت «اگر آمریکا اصرار بر تحریم‌های فلج‌کننده داشت مذاکرات متوقف می‌شد.»

بیش از یک ماه است که مذاکرات غیرمستقیم تهران و واشنگتن در وین با واسطه‌ اروپایی‌هایی آغاز شده اما در عمل نتیجه‌ای در پی نداشته و سطح گفتگوها فراتر از معاون وزیر خارجه جمهوری اسلامی و نمایندگان کشورهای عضو برجام فراتر نرفته است.

شبکه «الجزیره» گزارش داد که شیخ محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی وزیر خارجه قطر از طرفین مذاکرات وین خواسته با نگاه «مثبت» در بحث‌ها شرکت کنند. او با اشاره به «روابط قوی و استراتژیک» قطر و آمریکا گفت «ما روابط خوبی با تهران داریم و نمی‌خواهیم تنش‌ها افزایش پیدا کند زیرا آثار منفی آن برای قطر و منطقه نیز خواهد بود.»

عبدالرحمن آل‌ثانی به الجزیره گفت: «تماس مداوم با ایالات متحده و ایران وجود دارد و آنها را تشویق می‌کنند تا با رویکردی مثبت مذاکره کنند.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy