Friday, May 7, 2021

صفحه نخست » دلایل مخالفت آلمان و سوئیس با لغو حق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا

vaccine.jpg رادیو بین‌المللی فرانسه - آلمان و سوئیس مخالفت جدی خود را با موضوع لغو حق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا اعلام کردند. این در حالیست که رؤسای جمهوری آمریکا و فرانسه، با هدف تسریع در روند تولید و توزیع جهانی واکسن، از تعلیق حق مالکیت انحصاری واکسن‌های کرونا حمایت کرده‌اند که این اقدام با استقبال سازمان جهانی بهداشت نیز روبرو شده است. به رغم مخالفت برخی کشورها و شرکت‌های دارویی، اتحادیۀ اروپا نیز اعلام امادگی کرده است که لغو حق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا را مورد بررسی قرار دهد.

در حالیکه هند، آفریقای جنوبی و حدود صد کشور دیگر، خواستار معافیت از پایبندی به حق مالکیت معنوی واکسن‌های کووید- ۱۹ با هدف تسریع در روند تولید و توزیع این واکسن‌ها در سراسر جهان هستند، دولت آلمان مخالفت جدی خود را با تعلیق حق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا اعلام کرد.

سخنگوی دولت آلمان، روز پنجشنبه ۶ مِه/۱۶ اردیبهشت، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: «حفاظت از حق مالکیت معنوی، منشأ نوآوری است و حمایت از آن در آینده نیز باید ادامه داشته باشد».

مطالب بیشتر در سایت رادیو بین‌المللی فرانسه

وی با اشاره به تلاش‌های کارخانه‌های داروسازی برای حل موانع و افزایش تولید، در ادامۀ این بیانیه تأکید کرد: «کمبود سطح تولید واکسن‌های کرونا، به علت محدودیت‌های موجود در ظرفیت تولید و نیز ضرورت‌های کیفی برای رعایت استانداردهای بالا جهت تولید این واکسن‌ها است و به موضوع حق مالکیت انحصاری واکسن‌های کرونا ارتباطی ندارد».

سخنگوی دولت آلمان در این بیانیه با اشاره به حمایت دولت جو بایدن از تعلیق حق مالکیت معنوی واکسن‌های کووید-۱۹، هشدار داد: «پیشنهاد ایالات متحدۀ آمریکا، عواقب جدی بر تولید واکسن‌ها خواهد داشت».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، موضع آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا که محل استقرار شرکت‌های بزرگ داروسازی است، ناشی از به مخاطره افتادن صنعت دارویی این کشور است.

از سوی دیگر، دولت سوییس نیز که صنعت داروسازی آن از اهمیت اقتصادی بالایی برخوردار است، روز پنجشنبه تأکید کرد: «تعلیق حق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا، هیچ تأثیری بر دسترسی عادلانه، مقرون به صرفه و سریع به داروها و واکسن‌های کووید-۱۹ نخواهد داشت».

همچنین شرکت داروسازی «بایو‌ن‌تک» در آلمان که در مشارکت با شرکت آمریکایی فایزر، از پیشگامان تولید واکسن کرونا است، روز پنجنشنبه اعلام کرد: «حفاظت از حق مالکیت معنوی واکسن‌های کووید-۱۹، عامل محدودیت‌ها و کمبود سطح تولید و عرضۀ این واکسن‌ها نبوده است».

شرکت داروسازی «بایو‌ن‌تک»، تأکید کرد: «تعلیق حق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا، هیچ تأثیر کوتاه مدت و حتی میان مدتی در تسریع روند تولید این واکسن‌ها نخواهد داشت. زیرا همانطور که کارشناسان قبلاً اشاره کردند، راه اندازی و تأیید اعتبار مراکز جدید تولید واکسن، به طور کلی یک سال به طول می‌انجامد».

این شرکت در ادامه خاطرنشان کرد: «فرآیند تولید واکسن هایی که بر مبنای mRNA ساخته می‌شوند، مانند واکسن‌های تولیدی فایزر- بایو‌ن‌تک، بسیار پیچیده است که طی بیش از یک دهه توسعه یافته است و تمام مراحل آن باید به طور دقیق توسط پرسنل باتجربه و کارآزموده انجام شود در غیر اینصورت کیفیت و اثربخشی واکسن تحت تأثیر قرار می‌گیرد».

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فدراسیون بین المللی صنایع دارویی نیز ضمن موافقت با توزیع سریع و عادلانۀ واکسن کرونا در سراسر جهان، تصمیم ایالات متحدۀ آمریکا در حمایت از این طرح را «مأیوس کننده» دانسته و گفته است: «این پاسخی ساده اما نادرست، به یک مشکل پیچیده است».

این در حالیست که ساعاتی پس از اعلام حمایت دولت آمریکا از لغو حق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا، امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه نیز موافقت کامل خود را با این موضوع اعلام کرد.

امانوئل ماکرون با اشاره به اینکه این واکسن باید در اختیار تمام مردم جهان قرار گیرد، تأکید کرد که «اولویت کوتاه مدت ما، تولید واکسن کرونا در مشارکت با کشورهای بسیار فقیر است».

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه نیز در جریان نشستی پیرامون همه گیری ویروس کرونا، با اتخاذ موضعی مشابه، حمایت خود را از لغو حق مالکیت معنوی واکسن‌های کرونا اعلام کرد.

پیش از این، دولت آمریکا تأکید کرده بود که برای پایان دادن به بحران همه‌گیری کرونا، از لغو حق مالکیت معنوی برای واکسن‌های کووید-۱۹ حمایت می‌کند.

تدروس ادهانوم مدیر کل سازمان جهانی بهداشت نیز با استقبال از رویکرد دولت جو بایدن، تصمیم آمریکا را «در راستای حمایت از اولویت بخشی به رفاه همگانی در موقعیت حساس کنونی، لحظه‌ای تاریخی در راه مبارزه با همه گیری کرونا» توصیف کرد.

همچنین اورسلا فون‌درلاین رئیس کمیسیون اروپا، روز پنجشنبه ۶ مِه/۱۶ اردیبهشت، اعلام کرد که «اتحادیه اروپا آماده است تا با هدف کمک به افزایش سرعت تولید و توزیع جهانی واکسن کرونا، موضوع تعلیق حق مالکیت انحصاری ساخت واکسن‌های کووید-۱۹ را بررسی کند».

تقاضای لغو موقت حق مالکیت انحصاری واکسن‌های کرونا نخستین بار از سوی کشورهای هند و آفریقای جنوبی به هدف تسریع در روند تولید واکسن در برخی کشورها درخواست شده بود. تصمیم نهایی در این زمینه، نیازمند موافقت تمامی ۱۶۴ عضو سازمان تجارت جهانی است و تا کنون حدود ۱۰۰ کشور از این ایده حمایت کرده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy