Friday, May 7, 2021

صفحه نخست » ریاض مذاکره مستقیم با تهران را تایید کرد

70AF5765-67DF-4434-82C1-F46F733A5336.jpegدویچه وله فارسی

مذاکرات محرمانه ایران و عربستان که از مدتی پیش در رسانه‌ها مطرح بود، از سوی یکی از مدیران وزارت خارجه ریاض رسما تایید شد. رائد قرملی به خبرگزاری رویترز گفته است، این مذاکرات به طور مستقیم و به قصد یافتن راه‌های کاهش تنش در منطقه انجام گرفته‌اند.
دو روز قبل، رئیس‌جمهور عراق اذعان کرده بود که بغداد میزبان بیش از یک دور مذاکرات نمایندگان تهران و ریاض بوده است.
قرملی ضمن ابراز امیدواری نسبت به موفقیت مذاکرات، تاکید کرده که ریاض خواستار مشاهده گام‌های عملی از سوی ایران است. رویترز به نقل از او نوشت: «هنوز زود است از گفت‌وگوها نتیجه‌گیری کنیم.»
این مقام ارشد سعودی تاکید کرده که خط مشی عربستان از سوی ولیعهد این کشور به وضوح ترسیم شده است.
محمد بن سلمان دو هفته قبل گفته بود که گرچه ریاض با "رفتارهای منفی" تهران مشکل دارد اما خواهان مناسبات مثبت با ایران است. او در مصاحبه‌ای تلویزیونی با لحنی مسالمت‌جویانه گفت: «ایران همسایه ماست و تمام آن چیزی که ما خواهان آن هستیم داشتن روابط خوب و خاص با ایران است.»

مقام ارشد وزارت خارجه عربستان این را نیز به رویترز گفته که ریاض بر اساس اقدام‌های قابل محک زدن، نتیجه‌گیری می‌کند نه حرف و حدیث.
این نخستین موضع‌گیری رسمی عربستان سعودی در باره دیدارها با مقامات ایرانی است. رویترز پیش‌تر نوشته بود که دیدار مقدماتی در ۹ آوریل در بغداد صورت گرفته است. نیویورک تایمز نیز در مقاله‌ای در اول ماه مه، از گفت‌وگوی رئیس سازمان مخفی اطلاعاتی عربستان سعودی و یک مقام عالی رتبه امنیتی ایرانی در بغداد خبر داده بود.
قرملی از بیان جزییات دیگر پرهیز کرده اما منابع محلی به رویترز گفته‌اند که طرفین در باره جنگ یمن و توافق هسته‌ای گفت‌وگو کرده‌اند.
در جنگ داخلی یمن، ایران و عربستان، هر کدام جانب یکی از طرفین منازعه را گرفته‌اند. ریاض با رهبری یک ائتلاف نظامی، از نیروهای وفادار به رئیس‌جمهور قانونی این کشور حمایت می‌کند. جمهوری اسلامی نیز به شورشیان شیعی حوثی، کمک‌های لجستیکی و مستشاری می‌رساند. بر همین اساس جنگ یمن، جنگ نیابتی بین این دو رقیب منطقه‌ای نیز نامیده می‌شود. عربستان می‌گوید ایران پشت حملات موشکی و پهپادی حوثی‌ها به این مراکز قرار دارد. تهران این اتهام را رد می‌کند.
دو قدرت شیعی و سنی منطقه در موضوع سوریه و لبنان نیز با یکدیگر اختلاف مواضع شدید و رقابت جدی دارند.
عربستان در جرگه کشورهایی بوده که از خروج ترامپ از برجام استقبال کرده و خواستار توافقی قوی‌تر با تهران است که برنامه‌های موشکی این کشور را نیز در بر گیرد.
مذاکرات مستقیم ریاض و تهران در حالی تایید رسمی می‌شود که مناسبات دیپلماتیک دو کشور، از شش سال قبل و پس از حمله به سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، قطع شده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy