Friday, May 14, 2021

صفحه نخست » میدل‌ایست‌ آی: تهران به دنبال فروش نفت از طریق عربستان است

iranSaudi_051421.jpgبی بی سی - نشریه میدل ایست آی گزارش داده که ایران از عربستان سعودی خواسته در ازای کمک به فروش نفت و دور زدن تحریم‌های آمریکا، حملات حوثی‌ها علیه تاسیسات نفتی عربستان را کاهش دهد.

میدل ایست آی، چاپ بریتانیا، به نقل از مقام‌های عراقی که به گفته این نشریه در جریان مذاکرات ایران و عربستان در بغداد بوده‌اند، نوشته اصلی‌ترین موضوع مورد بحث در مذاکرات "چهار ساعته" هفته پیش بین دو کشور مناقشه بر سر یمن بوده است.

بعد از انتشار گزارشی در فایننشال تایمز، مقام‌های ایران و عربستان برگزاری جلسات مذاکره میان دو کشور را تایید کرده بودند. رئیس‌جمهور عراق هم در جلسه‌ای گفته بود که کشورش "بیش از یک دور" میزبان گفت‌وگوهای تهران و ریاض بوده است.

با این حال جزئیات مذاکرات هنوز به طور رسمی اعلام نشده است.

میدل ایست آی به نقل از منابعی در عراق گزارش داده که دور تازه گفت‌وگوها قرار است به‌زودی آغاز شود و به همین دلیل اعضای هیات ایرانی شامل افرادی از نیروهای امنیتی و اطلاعاتی و سپاه وارد بغداد شده‌اند.

یک مقام آگاه به میدل ایست آی گفته عربستان خواهان توقف حملات حوثی‌هاست و در مقابل ایران "پیشنهاد داده که نفت را با قیمتی پایین‌تر از بازار بین‌المللی به عربستان سعودی بفروشد تا عربستان آن را به شیوه خودش در بازار جهانی عرضه کند."

با خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، صادرات نفت خام ایران از دو و نیم میلیون بشکه در روز در مقطعی تا ۱۰۰ هزار بشکه در روز هم پایین آمد. دبیرخانه اوپک در تازه‌ترین گزارش خود از ادامه روند افزایش تولید نفت ایران خبر داده که از ماه‌های پیش شروع شده بود.

خبرگزاری رویترز و خبرگزاری فرانسه پیش‌تر گزارش داده بودند که محور گفت‌وگوهای دو کشور درباره یمن و برجام بوده است.

همزمان با این گفت‌وگوها، ایران در وین، پایتخت اتریش، مشغول مذاکره با قدرت‌های جهان درباره موضوع هسته‌ای است. دو طرف انتظار دارند به یک توافق دیگر مانند توافق برجام در سال ۲۰۱۵ دست یابند.

عربستان از مخالفان جدی توافق برجام بوده و گفته کشورهای عرب خلیج فارس باید در مذاکرات با ایران نقش داشته باشند.

از پنج سال پیش که گروهی تندرو به سفارت عربستان سعودی در تهران حمله کردند، ریاض روابط دیپلماتیک با ایران را قطع کرد. اما به نظر می‌آید در چند هفته گذشته در سیاست‌های عربستان نسبت به ایران چرخشی روی داده است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان اخیرا در مصاحبه‌ای تلویزیونی با تاکید بر اینکه خواهان "روابط خوب" با ایران است، با لحنی متفاوت از گذشته گفت که می‌خواهد شاهد کامیابی ایران و پیشرفت این کشور باشد. سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران از این تغییر لحن استقبال کرده است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy