Monday, May 17, 2021

صفحه نخست » صدها تُن سیمان صادراتی ایران گم شد

siman.jpg کیهان لندن - خبر گم ‌شدن صدها تُن سیمان صادراتی از ایران در حالی تأیید شده که وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز گفته وجود مافیا را رد نمی‌کند و به اعتراف وی، این مافیا با قدرت و ثروتی که در اختیار دارد به اعمال نفوذ می‌پردازد.

در روزهای گذشته خبری درباره گم‌ شدن صدها تُن سیمان صادراتی در استان خوزستان منتشر شد. بر اساس گزارش‌ها دست‌کم ۲۰۰هزار دلار در صورت‌های مالی شرکت سیمان خوزستان از کارخانه‌های زیرمجموعه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین‌ اجتماعی (شستا) گم شده است.

گزارش‌ها می‌افزایند که این مبلغ علاوه بر ۸۰ میلیارد ریال طلب این شرکت از مشتریان است که هنوز بازنگشته است.

وبسایت «عصر جنوب» به نقل از یک منبع آگاه در بخش داخلی این شرکت گفته که این مقدار سیمان، بخشی از محصولی است که از سوی محمد حاج نائب‌ مدیر عامل این شرکت جهت صادرات به فردی با هویت «م. ش. ب» سپرده شده بود‌ تا پس از صادرات محصولات، باقیمانده را به شرکت بازگرداند‌.

منبع مطلع دیگری که تمایلی به ذکر نامش نداشته نیز مدعی شده که این فرد از کشور خارج شده است.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

یک مسئول در هلدینگ سیمان فارس و خوزستان وابسته به سازمان تأمین اجتماعی نیز به «عصر جنوب» گفته که در حال بررسی بیشتر موضوع هستیم تا متوجه میزان محصولات دریافتی این فرد از شرکت‌های زیرمجموعه شویم‌ و بتوانیم اقدامات مناسب در این‌ رابطه انجام دهیم‌.

گزارش گم شدن این حجم سیمان صادراتی در حالی منتشر شده که در ماه‌های گذشته قیمت سیمان در ایران افزایش پیدا کرده است. افزایش قیمت سیمان به عنوان مواد اولیه ساختمان‌سازی به افزایش قیمت مسکن می‌انجامد.

در همین رابطه مهدی حسینی‌نژاد مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان با اشاره به کمبود سیمان در این استان گفته که «یکی از دلایل کمبود سیمان صادرات است و از مبادی رسمی انجام می‌شود و البته قاچاق سیمان از مبادی غیررسمی نیز وجود دارد.»

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان کرمان به تشکیل صف خرید سیمان اشاره کرده و گفته بود: «فساد در شبکه توزیع باعث صف طولانی سیمان و مرغ در استان کرمان شده است. دستگاه‌های نظارتی با جدیت به این مسئله ورود کرده و با احتکار سیمان به‌ شدت برخورد شود. درخواست داریم دستگاه قضایی به اخلالگران در بازار رحم نکند چرا که دلالانی هستند که در این شرایط سخت، به مردم رحم نمی‌کنند و باید با آنها برخورد شود.»

با گذشت چند هفته از بروز بحران در حوزه سیمان کشور، وزیر صنعت معدن و تجارت با تأیید وجود فساد در این رابطه گفته «وجود مافیا را رد نمی‌کنم که با قدرت و ثروت در اختیار خود به اعمال نفوذ می‌پردازند.» وی تأکید کرده که بخشی از عوامل تعیین کننده گرانی در بخش‌های دیگر هستند که از حوزه مسئولیت وزارت صمت خارج است.

علیرضا رزم‌حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ گفته است: «آنچه مربوط به ما در وزارت صنعت است، تمرکز بر تولید، اعمال نظارت‌ها در کالاهای مشمول قیمت‌گذاری است، هرچند سیمان مشمول بازرسی‌های این وزارتخانه نبود اما نظارت لازم را در این حوزه نیز انجام دادیم.»

وزیر صمت افزوده که مطالعات نشان داده به ازای هر ۱۰ درصد رشد نقدینگی، پنج درصد به تورم اضافه شده و هر ۱۰ درصد افزایش نرخ ارز به میزان هشت درصد شاخص قیمت کالاهای وارداتی را افزایش خواهد داد.

علیرضا رزم‌حسینی همچنین گفته که «با وجود افزایش قیمت سیمان، نظارت‌های این وزارتخانه افزایش یافته است به طوری که پارسال ۱۵ هزار و ۵۷۶ فقره بازرسی انجام شد که ۱۸ درصد نسبت به سال ۹۸ افزایش داشته و فقط پرونده‌های تعزیراتی در ۶ ماه دوم سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته است.»

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه از بابت گرانی‌ها متاسف هستیم گفته که «با خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه، نرخ ارز حدود ۱۰ برابر افزایش یافت و روی همه کالاها اثرگذار شد.»

همزمان در روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ جواد کریمی قدوسی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز بازار سیمان و فولاد کشور را آمیخته با فساد عنوان کرده و گفته است: «۴۲ سال از انقلاب گذشته و فامیل‌های ثروت و قدرت شکل گرفتند؛ یکی از آنها مسلط به صنعت فولاد و دیگری [بر] نفت و پتروشیمی است.»

جواد کریمی قدوسی خطاب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفته است: «شما نمایندگان اینجا بر سر خود می‌زنید و جلوی وزیر خم و راست می‌شوید که ۱۰۰ بشکه قیر برای پنج کیلومتر راه روستایی به شما بدهند و در مقابل ۱۵۰ هزار میلیارد تومان حق اسلام به جیب فامیل‌های قدرت و ثروت می‌رود.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفته که «ظرف دو سال قیمت تیرآهن شدیداً افزایش یافته و قیمت فولاد هم ۳۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. در مقابل من نامه‌ای با امضای ۱۰۰ نفر از شما نمایندگان دیدم که به صورت تلویحی از مدیر متخلف فولاد حمایت کردید. وضعیت فولاد و سیمان اسفناک است، باید آن را از دست فامیل‌های قدرت و ثروت در بیاوریم.»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy