Sunday, May 23, 2021

صفحه نخست » قطع مداوم برق؛ از خطر خراب شدن واکسن‌های کرونا تا جسدهای بادکرده در سردخانه بیمارستان‌ها

Bargh.jpg کیهان لندن - در حالی‌ که قطع مداوم برق بر نگرانی‌های بیماران و خانواده‌هایشان به‌ دلیل ایجاد اختلال در دستگاه‌های اکسیژن‌ساز خانگی و خدمات‌رسانی بیمارستانی اضافه کرده، ویدئویی از سردخانه بیمارستان «خلیج فارس» بندرعباس نشان می‌دهد جسدهای بیماران جانباخته به دلیل کاهش دمای سردخانه باد کرده و خونابه‌ پس می‌دهد.

قطع برق گسترده و مداوم در سراسر کشور در حالی بدون اعلام قبلی و ناگهانی رخ می‌دهد که با شیوع ویروس کرونا دست‌کم پنج هزار نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند و روزانه حداقل ۸ هزار نفر در بخش‌های عادی بیمارستان‌ها بستری می‌شوند و همه این بیماران به علت شرایط ویژه بیماری کووید۱۹ نیازمند دستگاه‌های اکسیژن‌ساز و حمایتی هستند که با برق کار می کنند.

در این بین، نگهداری از سه میلیون واکسن کرونای وارد شده به کشور نیز با قطع‌ پی‌ در‌ پی برق با مخاطرات جدی مواجه شده است. برخی از متصدیان مراکز سلامت می‌گویند قطع برق در حالی رخ می‌دهد که بیشتر مراکز سلامت، زیرساخت‌های لازم از جمله دستگاه‌های ژنراتور تامین برق اضطراری ندارند. همین اتفاق سبب شده تا در این مراکز، بر بسته بودن مداوم یخچال‌های نگهداری واکسن و استفاده از یخ برای تامین سرمای لازم در جعبه‌های سرمازا تأکید شود.

اکنون این مراکز نگران از بین‌ رفتن واکسن‌های کرونا هستند که در صورت ادامه قطع برق که اعلام شده تا پایان تابستان ادامه پیدا می‌کند، قطعا برای نگهداری از واکسن‌ها که هر ۲-۳روز یکبار به آنها تحویل داده می‌شود، با مشکل جدی مواجه خواهند بود.

یک پزشک مراکز سلامت در این ارتباط گفته است: «واکسن‌ها تحمل تغییر دما را دارند اما این زمان هم کاملا مشخص‌شده است و درصورت هرگونه تغییر دمایی که موجب آسیب به واکسن شده باشد با تهیه صورت جلسه واکسن از رده خارج می‌شود.»

مطالب بیشتر در کیهان لندن

در این بین، ویدئوی هولناکی از وضعیت سردخانه‌ی بیمارستان «خلیج فارس» بندرعباس منتشر شده که پس از قطع برق در این بیمارستان، پیکر جانباختگان به دلیل کاهش دمای دستگاه‌ها باد کرده و خونابه پس می‌دهد و امکان انتقال این اجساد نیز وجود ندارد. این ویدئو دیروز یکشنبه دوم خردادماه ۱۴۰۰ گرفته شده است.

همزمان تصویری از اتاق عمل یک بیمارستان در شبکه‌های اجتماعی نیز منتشر شده که نشان می‌دهد گروه پزشکان با قطع برق در تاریکی با استفاده از نور موبایل مشغول جراحی بیمار هستند.

پزشک مرکز سلامت با بیان اینکه نوع واکسن‌ها با یکدیگر متفاوت است، می‌گوید: «برخی از واکسن‌ها اگر درشان باز شود، حتما باید تزریق صورت بگیرد و نمی‌توانند مجددا به یخچال برگردانده شوند. واکسن‌هایی هم که اکنون در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرند عمدتا تک‌دوز برای یک نفر و ۲دوز تزریق به ۲نفر است. مراحل واکسیناسیون هم به این صورت است که برای اوت‌ نشدن واکسن تعداد مشخص و مورد نیاز به کولدباکس‌هایی که دارای آیس‌پک و دمای ۲تا ۸ درجه هستند منتقل و تزریق می‌شوند اما هم‌اکنون نگرانی‌هایی از قطعی برق وجود دارد و ما درصورت قطعی مداوم برق مجبور هستیم که در یخچال را باز نکنیم تا درجه سرما حفظ شود.»

به‌گفته این پزشک «اگر قطعی برق تنها همین ۲تا ۳ساعت در طول شبانه‌روز باشد، مشکلی برای زنجیره سرمای واکسن‌ها ایجاد نمی‌شود اما اتفاقی که باعث نگرانی بیشتر شده قطعی برق به‌صورت ۲تا ۳مرتبه در روز است و با توجه به اینکه سهمیه واکسن مراکز بهداشتی به‌صورت ۲تا ۳روزه توزیع می‌شود درصورت قطع شدن برق مداوم احتمال سوختن یخچال‌ها و محافظ‌های آن‌ها وجود دارد.»

به‌گفته او، نگرانی بابت از بین رفتن واکسنی است که به زحمت تهیه می‌شود: «نگهداری واکسن‌های ۱۰دوزی هندی و کره‌ای و حتی واکسن‌های چنددوزی روسی در این وضعیت بسیار سخت است، چراکه شرایط نگهداری متفاوت‌تری نسبت به واکسن‌های چینی دارند. واکسن‌های چینی تک‌دوز هستند و دمای مورد نیاز آن‌ها منفی۲ درجه است. اما برای نگهداری واکسن‌های روسی حتما باید از یخ خشک استفاده شود که دمای منفی ۲۰درجه باشد. بعد از خروج از یخچال هم ۲ساعت زمان نیاز داریم که یخ آن‌ها باز شود و پس از آن هم ۲ساعت بیشتر زمان برای تزریق وجود ندارد. در این وضعیت ما حتی پرتی واکسن هم داشتیم که باید برای دلیل آن صورتجلسه با نماینده حراست نماینده وزارت بهداشت پر می‌کردیم که مبادا واکسن به گروه غیرهدف تزریق شده باشد.»

به‌گفته این پزشک «در حال حاضر با توجه به اخطارهای قطعی مکرر برق در ماه‌های پیش‌ رو بهترین اتفاق این است که حجم زیادی از واکسن از زنجیره سرما خارج نشود اما این وضعیت درباره گروه‌های سنی پایین‌تر که جمعیت بالاتری خواهند داشت موجب کندتر شدن روند واکسیناسیون خواهد بود. این شرایط حتی فشار مضاعفی را بر نیروهای مراکز بهداشت وارد کرده و اضطراب آن‌ها را افزایش داده است.»

حسین کرمان‌پور مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی و رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا نیز از قطع ناگهانی برق در بیمارستان‌ها و خانه‌ها انتقاد کرده و گفته است: «بزرگترین مشکلی که قطعی برق در مسیر درمان بیمارانی که در خانه مشغول به درمان هستند ،کاهش تهویه هوا است. کولرهای آبی و پنکه‌ها قطع شده و تهویه هوا متوقف می‌شود.»

او اضافه کرد: «اگر از دستگاه اکسیژن‌ساز نیز استفاده می‌کنند که با ایست برق، آنهم متوقف شده و اکسیژن‌سازی از حرکت می‌ایستد زیرا اکسیژن‌ساز‌ها برقی هستند. وقتی اکسیژن‌ساز متوقف شود، به سرعت اکسیژن خون بیمار کاهش می‌یابد و بیماران دچار مشکل جدی حتا در وضعیت حیات خود می‌شوند.»

کرمانپور ضمن تأکید بر خطر جدی جانی برای بیماران کرونایی نیازمند به دستگاه اکسیژن‌ساز دارد، اضافه کرد: «پیدا کردن کپسول و جایگزینی کپسول نیز کار آسانی نیست. تنها راه جایگزین دستگاه اکسیژن‌ساز، کپسول است، کپسول هم در خیابان قابل خرید و فروش نیست و قیمت‌های بسیار کلانی دارد، بعضی سایت‌ها کپسول کرایه می‌دهند که کرایه کپسول هم قیمت بالایی دارد.»

به گفته‌ی کرمانپور «بسیار مهمتر از قیمت کپسول و پیدا کردن آن و اتصال به بیمار، جایگزینی لحظه‌ای مهم است. قطع ناگهانی برق، تلاش برای یافتن کپسول و وقفه اغلب ۴ یا ۵ساعته می‌تواند جان بیمار را در خطر جدی مرگ قرار دهد. قطع برق تامین اکسیژن و تهویه هوا از همه بیشتر دچار مشکل می‌کند. بیمارانی که در خانه تحت درمان هستند وقتی برق قطع می‌شود و از قبل هم اطلاعی داده نشده، می‌تواند بیمار و خانواده او را دچار مشکل و ترس زیادی کند.»

او پیشنهاد پزشکی در این ارتباط را چنین عنوان کرد که «از هوای آزاد استفاده بگیرند تا برق متصل شود یا کپسول تامین شود.»

آنگونه که کرمانپور توضیح داده، «بیمارستان‌ها اکثرا به برق اضطراری متصل هستند. بزرگترین آسیبی که قطعی برق به بیمارستان ها وارد می‌کند، آسیب به دستگاه‌های درمانی است. هر مرتبه برق قطع و وصل می‌شود، امکان دارد یکسری از دستگاه‌های بیمارستان ها دچار اختلال یا خرابی شوند.»

اکنون در واکنش به انتقادهای صورت گرفته نسبت به مخاطرات جانی برای بیماران بستری در بیمارستان‌ها به ویژه بیماران کرونایی، نادر توکلی معاون بهداشت ستاد کرونای تهران گفته که تمام بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های پایتخت بازرسی شدند و همه دارای برق اضطراری هستند و تدابیر لازم برای بیمارستان‌ها اتخاذ شده است!

به گفته‌ی او، «برق اضطراری و ژنراتورهای تمام بیمارستان‌ها را در تهران بررسی کردیم و خوشبختانه در سیستم تمام بیمارستان‌ها تدابیر لازم برای این موضوع اندیشیده شده و تا این لحظه در این زمینه مشکل خاصی به ما گزارش نشده است. در بیمارستان‌ها در زمینه اکسیژن‌سازها و دیگر دستگاه‌ها مشکلی نداریم.»

توکلی درباره بیماران بستری در خانه‌ها نیز گفته است: «افرادی هم که در خانه از اکسیژن استفاده می‌کنند، خیلی از این دستگاه‌ها به صورت کپسول هستند. در عین حال تعدادی از آنها هم می‌توانند با باتری کار کنند!»

بر اساس اعلام این مسئول ستاد تهران، در بیمارستان‌های تهران فقط ۵ هزار و ۵۸۸ بیمار کرونایی بستری هستند.

علیرضا وهاب‌زاده مشاور وزارت بهداشت به پیشنهاد توانیر به استفاده از برق اضطراری بیماران هنگام قطع برق واکنش نشان داد و در توئیتر نوشت: «می‌دانید با قطع برق، بیماران کرونایی که در ‌منزل به دستگاه اکسیژن‌ساز وابسته هستند امکان تنفس ندارد؟! می‌دانید با قطع برق، اگر یکهزارم درصد، برق اضطراری بیمارستان برای روشن شدن اکسیژن‌سازها وارد مدار نشود، برای بیماران کرونایی چه اتفاقی خواهد افتاد؟!»



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy