Tuesday, May 25, 2021

صفحه نخست » با معرفی نهایی نامزدهای انتخابات حالا نظام چگونه دوگانه‌ کاذب «بد» و «بدتر» را پیش می‌برد؟!

kelec.jpg کیهان لندن - وزارت کشور اسامی نهایی کاندیداهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری اسلامی ۱۴۰۰ را اعلام کرد. شورای نگهبان صلاحیت محمود احمدی‎‌نژاد، نامزدهای جریان اصلاح‌طلب از جمله علی لاریجانی که همواره جزو اصولگرایان طبقه‌بندی شده و همچنین سه سردار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که برای حضور در انتخابات داوطلب شده بودند رد کرد.

ستاد انتخابات وزارت کشور ظهر روز سه‌شنبه ۴ خرداد ۱۴۰۰ اسامی نامزدهای صلاحیتدار سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی را در حالی اعلام کرد که نام آنها دیشب به عنوان «خبر فوری» از سوی خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران اعلام شده بود.

بر این اساس تبلیغات سیزدهمین گزینش ریاست جمهوری اسلامی با هفت نامزد شامل سعید جلیلی، سیدابراهیم رئیسی، محسن رضایی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، محسن مهرعلیزاده و عبدالناصر همتی آغاز خواهد شد که طی آن ممکن است برخی به سود دیگری کنار بروند.

داوطلبان دیگر در حالی رد صلاحیت شدند که اصلاح‌طلبان با اعلام بی‌صلاحیت بودن داوطلبان وابسته به خود ظاهرا در «شوک» فرو رفته‌اند!

مطالب بیشتر در کیهان لندن

علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، عضو کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشاور علی خامنه‌ای و مأمور ویژه خامنه‌ای در قرارداد ۲۵ ساله جمهوری اسلامی ایران و جمهوری خلق چین نیز که همواره در جناح اصولگرایان طبقه‌بندی شده از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت شد.

اسحاق جهانگیری، مصطفی تاجزاده، محسن هاشمی رفسنجانی، عباس آخوندی، مصطفی کواکبیان، محمد شریعتمداری، محمود صادقی، زهرا شجاعی، محسن رهامی و رسول منتجب نیا همگی داوطلبان نامزدی از سوی جریان اصلاحات بودند که رد صلاحیت شدند.

علی لاریجانی و علی مطهری نیز با وجود اصولگرا بودن، با توجه به اینکه کفگیر رژیم اسلامی به ته دیگ خورده، به عنوان دو داوطلب میانه‌رو مطرح شده بودند! اصلاح‌طلبان هم علی لاریجانی را به عنوان نامزد معروف خود در صورت رد صلاحیت افرادی چون اسحاق جهانگیری و مصطفی تاجزاده در نظر داشتند.

حسین دهقان، سعید محمد، محمدحسن نامی، رستم قاسمی و علیرضا افشار ۵ نظامی شناخته شده بودند که برای حضور در انتخابات داوطلب شدند اما یا خودشان انصراف دادند و یا مورد تأیید شورای نگهبان قرار نگرفتند. روز گذشته ساعاتی پیش از اعلام غیررسمی نتیجه بررسی صلاحیت داوطلبان، حسین دهقان و رستم قاسمی از حضور در رقابت‌های انتخاباتی اعلام انصراف کرده بودند.

محمود احمدی نژاد، محسن مهرعلیزاده، ابوالحسن فیروزآبادی، صادق خلیلیان، مسعود زریبافان، عبدالناصر همتی، شمس‌الدین حسینی و حسن سبحانی نیز بطور «مستقل» وارد عرصه گزینش ریاست دولت سیزدهم شده بودند که محسن مهر علیزاده و عبدالناصر همتی تأیید صلاحیت شدند.

در شرایطی از غروب روز گذشته، دوشنبه سوم خرداد، فهرست هفت نفره‌ نامزد‌های نهایی انتخابات بطور غیررسمی از سوی خبرگزاری فارس اعلام شد. اصلاح‌طلبان تا ظهر سه‌شنبه چهارم خرداد که وزارت کشور فهرست نهایی را اعلام کند امیدوار بودند دست‌کم علی لاریجانی به این رقابت‌ها راه پیدا کند تا بتوانند مشارکت و آرای خود را به جیب نظام از طریق او مدیریت کنند.

این در حالیست که روح‌الله جمعه‌ای مشاور وزیر کشور ظهر روز سه‌شنبه در نشستی در کلاب هاوس اعلام کرد که بر اساس قانون تا آخرین ساعت مهلت تبلیغات انتخاباتی [پایان ۲۶ خرداد ۱۴۰۰] شورای نگهبان می‌تواند هر یک از نامزدهای تأیید صلاحیت شده را رد صلاحیت کرده و یا یکی از داوطلبان را با حکم حکومتی یا با تکیه بر مستندات و مدارک ارائه شده تأیید صلاحیت کند.

با اینهمه به نظر می‌رسد علی لاریجانی که پیشتر گفته شده بود برای وساطت مراجع با هدف تأیید صلاحیت‌اش به قم سفر کرده، به رد صلاحیت خود تن داده و آن را پذیرفته است.

علی لاریجانی دقایقی پس از اعلام رسمی فهرست نامزد‌های نهایی ریاست جمهوری اسلامی با صدور بیانیه‌ای نوشت: «در این دوره از انتخابات، بر حسب وظیفه اسلامی، ملّی و انقلابی و بر اساس تأکید رهبر معظّم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات و توصیه مراجع عظام تقلید و برخی صاحب‌نظران دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، لازم دیدم برای خدمتگزاری به ملّت، به صحنه انتخابات وارد شوم. با حمایت شما عزیزان بخصوص نخبگان جامعه، برای رفع مشکلات پیش روی ملّت، عزمی راسخ داشتم؛ اما حال آنکه روند انتخابات اینگونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم و از همه کسانیکه در این مدّت کوتاه، ابراز لطف فرمودند، سپاسگزارم و امیدوارم برای اعتلای ایران اسلامی، در انتخابات حضور یابید.»

او با امضای «بنده خدا، علی لاریجانی» این بیانیه را پایان داده است.

از سوی دیگر برخی معتقدند علی لاریجانی رقیب اصلی سیدابراهیم رئیسی می‌شده و حذف لاریجانی با این هدف است که رئیسی شانس حداکثری برای در دست گرفتن دولت سیزدهم را داشته باشد.

ولی ابراهیم رئیسی نیز در توئیتی اعلام کرده که در حال رایزنی برای تأیید صلاحیت لاریجانی است!

همچنین ویدئویی از سوی او منتشر شده که در جمعی که مشخص نیست چه کسانی حضور دارند و کجاست در حال گفتن جملاتی است که در توئیت خود مطرح کرده.

اکنون باید دید اصلاح‌طلبان که نزدیک سی سال است در گزینش ریاست جمهوری اسلامی به اسم انتخاباتی که بین خودی‌های جناحی نظام برگزار می‌شود و با ساختن دوگانه‌ی کاذب «بد» و «بدتر» و هراس‌آفرینی گروهی از رأی‌دهندگان را پای صندوق‌ها می‌کشیدند، حالا میان افراد بدنامی چون ابراهیم رئیسی و سعید جلیلی چگونه این دوگانه‌سازی را انجام می‌دهند! آیا چون فرد مورد نظرشان از صافی استصوابی شورای نگهبان عبور نکرده، با صندوق رأی خودی‌ها قهر کرده و آنچه را که بین مردم به #سیرک_انتخابات معروف شده تحریم می‌کنند یا اینکه مثل سال‌های گذشته بهانه‌ای برای شرکت در آن و فرا خواندن رأی‌دهندگان به مشارکت پیدا می‌کنند!



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy