Wednesday, May 26, 2021

صفحه نخست » سخنگوی شورای نگهبان: به آملی لاریجانی تذکر دادم

ShN.jpg رادیو فردا - عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان گفته است که به صادق آملی لاریجانی به خاطر اعتراض به ردصلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری تذکر داده است.

آقای کدخدایی گفته است: «در مورد صحبت‌های آقای آملی لاریجانی، بنده صحبت‌هایی با ایشان داشته‌ام و نکاتی را متذکر شدم، ولی من مسئول صحبت‌های ایشان نیستم.»

صادق آملی لاریجانی، عضو شورای نگهبان و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام چهارم خرداد ماه پس از اعلام نتایج نهایی رد صلاحیت‌ها، از دخالت نهادهای امنیتی در ردصلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان به شدت انتقاد کرده و نهادهای امنیتی را به «دخالت‌های فزاینده از طریق گزارش‌های خلاف واقع در تصمیم‌سازی‌های» این شورا متهم کرده بود.

شورای نگهبان از میان ۵۹۲ داوطلب ثبت‌نام کرده، تنها صلاحیت ابراهیم رئیسی، محسن رضایی، محسن مهرعلیزاده، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، عبدالناصر همتی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی را تایید کرد.

علی لاریجانی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی و برادر صادق آملی لاریجانی از چهره‌های سرشناسی است که ردصلاحیت شده است.

مطالب بیشتر در سایت رادیو فردا

آملی لاریجانی گفته بود که طی ۲۰ سال گذشته که عضو شورای نگهبان بوده «هیچ گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیر قابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تایید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها.»

او یک روز بعد از مواضع خود عقب‌نشینی کرده و در اظهاراتی که خبرگزاری ایرنا آن را بازتاب داد، گفت که سخنانش «از سر دغدغه و با هدف افزایش اقتدار و اعتماد سازی شورای نگهبان بود».

عباسعلی کدخدایی بر اساس گزارش رسانه‌های داخل ایران گفته است که در همه جلسات شورای نگهبان از مراجع امنیتی، گزارش‌هایی دریافت می‌شود و طبق آن، افراد مختلف بررسی می‌شوند، اما نظرات اعضا متفاوت است و تحلیل‌های زیادی بر روی این مسئله وجود دارد.

بسیاری از فعالان سیاسی و کاربران فضای مجازی معتقدند ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران که هنوز از پست کنونی خود کناره‌گیری نکرده، نامزد اصلی رهبر جمهوری اسلامی برای این انتخابات است و نهادهای تحت حاکمیت علی خامنه‌ای از جمله شورای نگهبان، این بار همه شرایط را برای موفقیت وی در انتخابات ریاست‌ جمهوری آماده کرده‌اند.

همزمان صادق لاریجانی، رئیس پیشین قوه قضائیه ایران و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از دخالت نهادهای امنیتی در رد صلاحیت‌های گسترده شورای نگهبان خبر داده و آن‌ها را به «دخالت‌های فزاینده از طریق گزارش‌های خلاف واقع در تصمیم‌سازی‌های» این شورا متهم کرده است. حسن روحانی، حسن خمینی و محمد خاتمی نیز نسبت به این موضوع به صراحت اعتراض کرده‌اند.

انتخابات ریاست‌ جمهوری ایران روز ۲۸ خرداد در شرایطی برگزار خواهد شد که رشته اعتراضات اخیر سراسری در ایران، از جمله در دی‌ماه ۹۶، مردادماه ۹۷ و آبان‌ماه ۹۸ کلیت نظام جمهوری اسلامی را هدف گرفته‌اند و در آن‌ها شعارهایی علیه هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا نیز سر داده شده است.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران، ایسپا، که یک نهاد دولتی است هشدار داده که میزان مشارکت در انتخابات امسال حدود ۳۹ درصد از واجدان شرایط خواهد بود که از زمان روی کار آمدن جمهوری اسلامی در بهمن ۱۳۵۷ پایین‌ترین میزان خواهد بود.

شمار زیادی از فعالان سیاسی، مدنی و فرهنگی با راه‌اندازی کارزارهایی خواهان تحریم انتخابات شده‌اند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy