Saturday, Jun 12, 2021

صفحه نخست » همراهی میرحسین موسوی با تحریم‌کنندگان انتخابات ریاست جمهوری در ایران

E3602A69-6AEE-4801-A53E-973FDDEE30F1.pngمیرحسین موسوی در پیامی اعلام کرد «در شرایط چنین ناپایدار و پر ابهام» در کنار کسانی خواهد ایستاد که «از انتخابات‌های تحقیرآمیز و مهندسی‌شده به جان آمده‌اند» و حاضر نیستند تسلیم تصمیمات پشت پرده‌ای برای آینده کشور شوند. او نسبت به «تداوم بدعت نظارت استصوابی» هشدار داد

***

العربیه فارسی - موسوی انتخابات در جمهوری اسلامی را تحقیرآمیز و مهندسی‌شده توصیف کرد

میرحسین موسوی، نامزد انتخابات سال 88 که هم اکنون در حبس و حصر خانگی بسر می‌برد با تاکید بر «تحقیرآمیز و مهندسی‌‌شده‌ بودن» انتخابات در جمهوری اسلامی همراهی خویش را با کسانی که مخالف تصمیمات پشت پرده برای انتخابات هستند، اعلام کرد.


موسوی که پس از اعتراضات خیابانی گسترده مردم به نتایج انتخابات سال 88 حدود یازده سال است در حصر خانگی قرار دارد، در بیانیه‌ای شنبه 22 خرداد تصریح کرد: «ضمن احترام به همه هموطنان، در شرایط چنین ناپایدار و پر ابهام بنده به عنوان یک همراه کوچک، در کنار کسانی خواهم ایستاد که از انتخابات‌های تحقیرآمیز و مهندسی‌شده به جان آمده‌اند. کسانی که حاضر نیستند تسلیم تصمیمات پشت پرده برای آینده کشور بشوند.»


وی که نخست وزیر دوران جنگ ایران و عراق بود با انتقاد از «نظارت استصوابی» شورای نگهبان، نوشت: «در صورت تداوم بدعت نظارت استصوابی عنوان جمهوری اسلامی ایران در زمانی نه چندان دور بی معنا خواهد شد.»


موسوی با اشاره به پوستر «دروغ ممنوع» که در دوران تبلیغات انتخابات سال 88 از سوی ستاد انتخاباتی وی منتشر شد، مقامات جمهوری اسلامی را متهم به تصمیم‌گیری‌های پنهانی و خلاف مصالح کشور کرد و در ادامه آورد: «دور نیست که در آینده نزدیک محکومیت تصمیمات دزدکی و پنهانی موضوع بحث‌های خانه و بازار و فضای مجازی در سراسر کشور شود.»

به گزارش رادیو بین المللی فرانسه دو روز پیش نیز زهرا رهنورد که همراه با همسرش، موسوی، در حصر خانگی است، در پیامی نوشت: «مردم هیچ کاره اند و جزو جمهور به حساب نمی آیند. وجمهوریت پیش چشم همگان وجهانیان در حال سلاخی و نهایتا در حال حذف کامل.‌»

هنوز احزاب اصلاح‌طلب با وجود رد صلاحیت گسترده نامزدهایشان، انتخابات ریاست جمهوری را تحریم نکرده‌اند اما گفته اند که نامزدی در این انتخابات ندارند.

با این حال، جمعی از فعالان سیاسی و مدنی داخل و خارج کشور با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند «در انتخابات شرکت نمی‌کنیم و نتایج آن‌را به‌رسمیت نمی‌شناسیم». آنان همچنین خواستار همبستگی ملی و عدم شرکت در «انتخابات فرمایشی حکومت غیرمردمی» شدند.

در این بیانیه آمده است: «آنچه در جریان است بسی فراتر از مهندسی انتخابات است، وقتی چرخه قدرت در رقابت های درون نظام نیز مختل شده، مناظره های نامزدها با تهدید مواجه می شود، اصل بر پیروزی تضمینی قرار می گیرد و نقاب مشارکت جویی نیز کنار زده می شود، این امر بمعنی رجعت حکومت مطلقه به وضعیت دهه ۶۰ و انتخابات تک قطبی آن دوران است. در حالیکه جامعه کنونی مدنی و سیاسی ایران و ارتباطات گسترده اجتماعی با آن دوران از اساس قابل مقایسه نیست.»

امضا کنندگان این بیانیه افزودند: «حاکمان کشور با اصرار لجبازانه بر پیشبرد سیاستهای داخلی و خارجی مخرب خود، نظام حکمرانی را به بن بست رسانده و با فشار و سانسور، سرکوب و حبس و قتل؛ با اتکاء به فروش نفت برای تجهیز این شیوه حکمرانی به بن بست رسیده، به هیچ راه دیگر ملی و دموکراتیک نمی اندیشند و مصالح و منافع کشور را شدیدا به خطر انداخته‌اند.»

در پایان بیانیه این فعالان سیاسی و مدنی تاکید شده است: «نه بلند و یکپارچه مردم ایران به نمایش انتخابات، گامی در جهت پدیدار ساختن این عزم و اراده ملی و مردمی است.»

فائزه هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، از امضاکنندگان این بیانیه است.

👈مطالب بیشتر در سایت رادیو بین المللی فرانسه

همچنین تعداد دیگری از فعالان سیاسی مخالف جمهوری اسلامی روز جمعه در نشست مجازی «نه به جمهوری اسلامی» خواهان تحریم انتخابات پیش‌رو در ایران شدند.

رضا پهلوی، حسن شریعتمداری، اسماعیل نوری علا، فاطمه سپهری، امیر اعتمادی، مسیح علی‌نژاد و محبوبه رمضانی مادر پژمان قلی‌پور از کشته‌شدگان آبان ۹۸ از حاضران در این نشست بودند و همسر محمد نوری‌زاد نیز پیام او از زندان را خواند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy