Friday, Jun 18, 2021

صفحه نخست » سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران آغاز شد

bbc17-1.jpgبی بی سی فارسی - سیزدهمین دور انتخابات ریاست جمهوری ایران در میانه تحریم از سوی برخی گروه‌های سیاسی داخلی و مخالفان خارجی و همه گیری کرونا به دستور وزارت کشور آغاز شد.

این دوره از انتخابات در حالی برگزار میشود که حلقه نظارت استصوابی شورای نگهبان برای تعیین نامزدهای "خودی" و "غیر خودی" از هر زمان دیگری تنگ‌تر شده است. نه تنها نامزدهای اصلاح طلبان، که برخی چهره‌های مطرح محافظه کار نیز نتوانسته‌اند تایید صلاحیت شورای نگهبان را دریافت کنند و همین این دوره از انتخابات را به یکی از غیر رقابتی‌ترین‌ها تبدیل کرده است.

آیا نظام بدون جمهوریت باقی می ماند؟:

***

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، پس از رای دادن در آنتالیا گفت که مردم ایران همواره اشتباه پیشگویان سیاسی را ثابت کرده‌اند و این بار هم ثابت می‌کنند. او افزود که به سهم خود نسبت به کمبودها «عذرخواهی می‌کنم و شرمنده هستم اما لازم است که در تعیین سرنوشت خود دخالت کنیم»

***

به گزارش هاآرتص، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل، اطلاعاتی دریافت کرده که نشان می‌دهد آمریکا در مذاکرات احیای برجام قصد دارد بیشتر تحریم‌های دولت دونالد ترامپ علیه جمهوری اسلامی از سال ۲۰۱۸ را لغو کند و ایران در مقابل تنها از برخی اقدامات در برنامه هسته‌ای خود انصراف می‌دهد

***

آیت الله جنتی رای خود را به صندوق انداخت

***

محسن کدیور، دین‌پژوه منتقد جمهوری اسلامی و استاد مطالعات اسلامی در آمریکا، در یک‌رشته توییت توضیح می‌دهد که چرا در انتخابات جاری شرکت نمی‌کند.

آقای کدیور در پیام توییتری خود نظام جمهوری اسلامی را «اصلاح‌ناپذیر» توصیف کرده و نوشته است: «شرکت در چنین انتخاباتی رأی به مشروعیت نظام ولایی و حکومت اسلامی است.»

***

رد گسترده صلاحیت‌ داوطلبان در شورای نگهبان، ناامیدی از اصلاحات و صندوق رای، گسترش فقر و تورم، وقایع آبان ماه ۱۳۹۸ و شلیک مستقیم به معترضان و شلیک سپاه به هواپیمای مسافری اوکراین از دلایل عمده بی‌اعتمادی بخش زیادی از مردم به حکومت و انتخابات عنوان می‌شود.

در آخرین فرصت تبلیغات انتخاباتی، در روز چهارشنبه علیرضا زاکانی و سعید جلیلی به نفع ابراهیم رئیسی کنار رفتند و در جناح اصولگرا ابراهیم رئیسی، محسن رضایی و امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی برای رقابت مانده‌اند. هرچند به نظر می‌آید اصولگرایان به این باور رسیده‌اند که آقای رئیسی بیشترین رای را خواهد آورد.

در آن سو هم محسن مهرعلیزاده نه به نفع رقیب اصلاح‌طلب که به دلیل "رغبت ناکافی" و استقبال نکردن مردم از این انتخابات کنار رفت. حالا تنها عبدالناصر همتی، رئیس سابق بانک مرکزی در گود رقابت باقی مانده که اصلاح‌طلبان حامی شرکت در انتخابات به پیروزی او امید هرچند اندکی دارند و می‌دانند افزایش مشارکت بر سبد آرای او خواهد افزود.

معاون وزارت کشور ایران که مسئول برگزاری انتخابات است، برآورد میزان مشارکت بر اساس نظرسنجی‌ها را بین ۳۷ تا ۴۷ درصد اعلام کرده که در انتخابات ریاست جمهوری در ایران پایین‌ترین رقم ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی دولت ایران، در این دوره بیش از ۵۹ میلیون نفر واجد شرایط رای دهی هستند.

در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری، علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران، که ۴۸ ساعت پیشتر عدم شرکت در انتخابات را عامل تحریم‌های بیشتر از سوی غرب خوانده بود، رای خود را به صندوق انداخت.

در این انتخابات در کنار رییس جمهوری آینده ایران، برخی اعضای مجلس خبرگان رهبری و نمایندگان مجلس در کنار اعضای شوراهای اسلامی شهر و روستا انتخاب می‌شوند.

این دوره از انتخابات در حالی در ایران برگزار می‌شود که همه‌گیری کرونا در این کشور همچنان قربانی می‌گیرد و روند واکسیناسیون با تاخیر و اختلال شدید روبروست.

وزارت کشور اعلام کرده‌ امیدوار است بتواند انتخابات را همراه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار کند.

بر این اساس رای دهندگان موظفند با رعایت فاصله اجتماعی رای خود را به صندوق بیاندازند. استفاده از ماسک توسط رای دهندگان خبرنگاران و مسئولان اجرایی اجباری است و کسی اجازه استفاده از مهر و اثر انگشت را ندارد.

این خبر در حال تکمیل است.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy