Saturday, Jun 19, 2021

صفحه نخست » آنچه در روز انتخابات گذشت؛ گفت‌و‌گو با حسن اسدی زیدآبادی و عبدالرضا داوری

061821B_top.jpgپوشش ویژه بی‌بی‌سی از انتخابات ریاست‌جمهوری در گفت‌و‌گو با حسن اسدی زیدآبادی حقوقدان و تحلیلگر مسایل سیاسی ایران از تهران و عبدالرضا داوری از اعضای ستاد محسن رضایی از تهران.

رای‌گیری که تا ساعت ۲ صبح به وقت ایران تمدید شده بود رسما به پایان رسیده است. انتخاباتی متفاوت با دوره‌های گذشته که در آن به نظر می‌رسید رقابت اصلی، نه بین کاندیداها بلکه بین حامیان و مخالفان مشارکت بود. بحران شدید اقتصادی، سرکوب اعتراض‌های مدنی، ناامیدی از عملکرد دولت‌های فعلی و پیشین و در نهایت، رد صلاحیت گسترده داوطلبان نامزدی، بسیاری را از رای دادن ناامید کرد و در کنار تحریم کنندگان سنتی انتخابات در چهارچوب جمهوری اسلامی قرار داد. از میرحسین موسوی تا محمود احمدی نژاد، از خانواده‌های کشته شدگان اعتراض‌های آبان ۹۸ تا مادران خاوران. در مقابل، حامیان شرکت در انتخابات که می‌گویند نجات جمهوریت نظام در گرو رفتن پای صندوق‌های رای است.

ارزیابی حمید آصفی، فعال و تحلیلگر سیاسی از میزان مشارکت شهروندان در انتخابات:

پیروزی بزرگ در جمعه عبرت / نشانه های فراوان شکست رهبر:

قبضه کردن قدرت

تحلیل کسرا ناجی، بی بی سی فارسی

خیلی از ایرانی ها این انتخابات را تلاشی عریان از سوی تندروها برای قبضه کردن قدرت می دانند که اگر بخواهیم براساس سابقه آنها قضاوت کنیم به نظر می رسد به این نتیجه رسیده باشند هرگز نمی توانند در یک انتخابات آزاد و عادلانه برنده شوند.

با این انتخابات تندروها کلیه اهرم های قدرت را به دست می گیرند. اما این سکه روی دیگری هم دارد: نارضایتی گسترده تر در میان مردمی که از قبل گرفتار مشکلات شدید و بی ثباتی اقتصادی بودند.

***

ارزیابی مسعود مویدی و مهدی مهدوی‌آزاد از میزان مشارکت شهروندان در انتخابات:

***

اگر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور شود، تندروها خواستار تشکیل یک نظام خالص اسلامی طبق نظر آیت الله علی خامنه ای خواهند شد. این به کنترل بیشتر فعالیت های اجتماعی زنان، محدود شدن آزادی و کاهش امکان اشتغال آنها منجر خواهد شد. همچنین شبکه های اجتماعی و رسانه ها بیش از پیش تحت فشار قرار خواهند گرفت.

روابط ایران با غرب در دوران ریاست جمهوری یک چهره تندرو همچنان متشنج خواهد بود. این کشور به تلاش برای گسترش اسلام شیعه و اعمال قدرت در منطقه با کمک سپاه پاسداران و گروه های نیابتی آن ادامه خواهد داد. ایران در عین حال تلاش دارد به امید صدها میلیارد دلار سرمایه گذاری چین، با این کشور گرم بگیرد.

انتخاب یک تندرو همچنین می تواند تاثیری نامطلوب بر مذاکرات جاری وین برای احیای برجام و لغو تحریم های آمریکا داشته باشد. تندروها هرگز از این توافق راضی نبودند.

موضوع میزان مشارکت

حدود ۵۹ میلیون نفر در ایران که ۸۰ میلیون جمعیت دارد برای دادن رای واجد شرایط هستند.

میزان مشارکت در آخرین انتخابات ریاست جمهوری ۷۳ درصد اعلام شد، اما تازه ترین نظرسنجی سازمان دولتی ایسپا میزان مشارکت در انتخابات جمعه را ۴۲ درصد برآورد می کند.

این کمترین میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری بعد از انقلاب ایران خواهد بود و می‌تواند مشکلی برای رهبران این کشور باشد که مشارکت را نشانه مشروعیت خود می دانند.

حسن روحانی روز پنجشنبه با تایید"سردی" فضا گفت: "اگر هفته های گذشته کمی فضای انتخابات سرد بود و شرایطی که وجود داشت نتوانست فضای گرمی به وجود بیاورد، مردم خودشان می‌توانند جبران کنند."



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy