Wednesday, Jun 23, 2021

صفحه نخست » نگرانی جمهوری اسلامی از گسترش اعتصاب کارگران نفت به شهرهای مختلف ایران

naft_062321.jpgروز چهارشنبه دوم تیرماه، اعتصاب سراسری کارگران بخش‌های صنعت، نفت و گاز ایران برای دومین روز متوالی ادامه داشت و ابعاد جدیدی به خود گرفت. کارگران پالایشگاه ماهشهر، کارکنان نیروگاه رامین اهواز، شرکت ستاره نفت دماوند، نیروگاه بوستان و عسلویه، شرکت اندیکای صنعت آسیا، پارس کیهان و کارگران شرکت اتوبوسرانی تهران به آن پیوستند.

منصور اسانلو، یکی از بنیان‌گذاران جنبش نوین سندیکاهای کارگری در ایران در گفت‌گو با «العربیه» با اشاره به اعتصابات جاری در کشور می‌گوید: «اعتصابات کارگری سابقه دیرینه‌ای در ایران دارد اما این بار بعد از شکست پروژه انتصابات رژیم و پاسخ دندان‌شکن مردم ایران در نه گفتن به این انتصابات، اکنون وارد مرحله اعتراضی اعتصابات می‌شویم».


اسانلو در توضیح هویت اعتصابات جدید می‌گوید: «این اعتصابات در امتداد اعتراضات طبقه کارگر فقیری است که در آبان 96 به خیابان‌ها آمدند اما دستگاه سرکوب رژیم آنان را به خاک و خون کشاند. آنها همان کارگرانی هستند که در صنایع نفت و گاز، پالایشگاه‌ها، شرکت‌های حمل و نقل، کارخانجات تراکتورسازی و ماشین‌سازی تبریز، آذرآب اراک، نیشکر هفت تپه و در دیگر نقاط کشور به استثمار کشیده شدند».

اخراج ۷۰۰ کارگر معترض

بی بی سی - اعتصاب کارگران صنایع نفت و پتروشیمی ایران از آغاز هفته گسترش بیشتری یافته و دامنه آن به شهرهای دیگر هم کشیده شده است. همزمان فعالان کارگری می‌گویند ۷۰۰ نفر از کارگران پیمانی اعتصاب کرده در پالایشگاه نفت تهران بعد از اعتصاب اخراج شده‌اند.

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد کارگران معترض پالایشگاه نفت تهران که روز سه‌شنبه اول تیرماه به همکاران اعتصاب‌کننده خود پیوسته بودند، در همان روز برگه "تسویه حساب" دریافت کرده‌اند.

در یکی از فیلم‌ها یک کارگر رو به دوربین می‌گوید: "ما به حقوق‌هایمان اعتراض کردیم اما به جایش برگه تسویه دست ما دادند که ما را اخراج کنند. یکی از دولت و مردم بیاید از ما حمایت کند."

با این حال امروز چهارشنبه دوم خرداد، بر میزان اعتصاب‌ها افزوده شده و گزارش شده که کارگران پروژه‌ای پتروشیمی دماوند، کارگران شرکت تهران جنوب در بندر ماهشهر، کارگران پیمانی پالایشگاه آبادان، کارگران عسلویه، کارگران شرکت راژان در پالایشگاه آدیش، کارگران کیهان پارس در اصفهان هم به اعتصاب سراسری کارگران به نام "کمپین ۱۴۰۰" پیوسته‌اند.

فیلمی منتشر شده که در آن یکی از کارگران پالایشگاه اصفهان می‌گوید همکارانش "در حال جمع کردن وسایل" هستند که از پالایشگاه خارج شوند.

این اعتصاب شنبه ۲۹ خرداد آغاز شد و به تدریج به شهرهای مختلف ایران گسترش یافت و تا کنون به گفته فعالان کارگری، کارکنان بیش از ۲۰ پیمانکار خصوصی به آن پیوسته‌اند.

از تابستان پارسال این دومین اعتصاب گسترده کارگران صنایع نفت و پتروشیمی در ایران است. مردادماه سال گذشته اعتصاب گسترده دیگری در سراسر ایران شکل گرفت.

در روزهای گذشته علاوه بر کارگران پیمانی و پروژه‌ای که قراردادهایشان با شرکت‌های پیمانکار است، هزاران کارگر رسمی شرکت ملی نفت ایران هم اعتصاب کرده بودند. برای مثال اواخر خردادماه کارکنان شرکت پایانه‌های نفتی ایران مانع سوخت‌گیری یک نفتکش در جزیره خارک شدند.

خواسته کارگران افزایش دستمزد و میزان مرخصی است. در حال حاضر بسیاری از کارگران پیمانی ۲۴ روز در ماه کار می‌کنند و شش روز مرخصی دارند که در بعضی از شرکت‌ها روزهای تعطیل کمتر هم است. خواسته کارگران افزایش تعطیلی به ۱۰ روز در ماه است.

علاوه بر آن کارگران از شرایط ایمنی و بهداشتی خود مخصوصا در زمان شیوع کرونا انتقاد دارند و می‌گویند در خوابگاه‌های کارگری بدون رعایت فاصله اجتماعی مجبور به زندگی هستند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy