Tuesday, Jun 29, 2021

صفحه نخست » ایران در «اعتصاب ۱۴۰۰»

straik.jpg کیهان لندن - همزمان با برگزاری اعتصاب سراسری کارگران پیمانی صنعت نفت، شمار اعتصاب و تجمعات صنفی و گروهی از سوی مالباختگان، دامداران، کشاورزان، آموزگاران، استادان دانشگاه، پزشکان و کارگران بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی کشور افزایش و گسترش می‌یابد.

کارگران پیمانی صنعت نفت از روز شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۰ در اعتراض به شرایط دشوار شغلی، حقوق ناچیز و نداشتن امنیت شغلی و تبعیضی که از سوی شرکت‌های پیمانکاری و زیر نظر وزارت نفت میان آنها و کارکنان رسمی صنعت نفت اعمال می‌شود دست به اعتصاب زدند.

در کنار این اعتصاب سراسری که که به بیش از ده‌ها شرکت پیمانکاری زیرمجموعه صنعت نفت کشیده شده، تجمعات اعتراضی و اعتصاب دیگر اصناف و گروه‌ها نیز در روزهای گذشته افزایش یافته است.

کشاورزان در استان اصفهان که بیش از سه سال است به سیاست‌های مدیریت آب جمهوری اسلامی معترض هستند و حقابه آنها در اختیارشان قرار نمی‌گیرد، روز دوشنبه هفتم خرداد تجمع بزرگی در مقابل سازمان آبفای اصفهان برگزار کردند.

مطالب بیشتر در کیهان لندن

کشاورزان در این تجمع دستگاه جوش آوردند تا ورودی سازمان آب را که در تأمین آب و برای کشاورزان ناتوان است، جوش بدهند!

کشاورزان معترض می‌گفتند: «وقتی که رودخانه آب ندارد، ما سازمان آب نمی‌خواهیم.»

بر اساس گزارش وبسایت «ایران کارگر» ماموران نیروی انتظامی به منظور سرکوب با گاز اشک‌آور به تجمع اعتراضی کشاورزان اصفهان حمله کردند. اما کشاورزان به مقابله برخاستند و به تجمع خود ادامه دادند. در حمله نیروهای سرکوبگر چند تن از کشاورزان مصدوم شدند.

شماری از کامیونداران شهرستان اردکان روز دوشنبه هفتم تیرماه در اعتراض به عدم رسیدگی به مطالباتشان و تعرفه‌های پایین باربری دست به اعتصاب زدند و در جاده کمربندی این شهر تحصن کردند.

کارگران ابنیه فنی راه‌آهن آذربایجان شرقی نیز در مقابل ساختمان راه آهن آذربایجان واقع در ضلع شمالی ایستگاه تبریز، دست به تجمع زدند. تجمع این کارگران در حمایت از دو همکار اخراجی خود صورت گرفت.

مالباختگان شرکت بازرگانی آریو پرگاس آیلین معروف به «سکه ثامن» نیز روز دوشنبه با شعار «مجوز پوشالی، وعده‌های تو خالی» و «جیب ماها را تیغ زدن، بعدی شمایی هموطن» مقابل قوه قضاییه تجمع کردند.

مالباختگان شرکت اتومبیل‌سازی آذربایجان نیز که قرار بوده اتومبیل‌ام. جی دریافت کنند روز دوشنبه هفتم تیرماه در مقابل دادگاه ویژه مفاسد اقتصادی تجمع کردند.

همزمان شاغلان و بازنشستگان سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی نیز در اعتراض به ناچیز بودن حقوق و مزایای شغلی و خدمات بیمه درمانی تجمع اعتراضی برگزار کردند.

کارگران شهرداری در چند شهر ایران نیز دست به اعتصاب زده و از جمع‎‌آوری زباله‌ها خودداری کردند. این کارگران به عقب افتادن ماه‌ها حقوق و مزایای شغلی معترض هستند.

برای نمونه کارگران شهرداری بیجار از روز گذشته به دلیل پرداخت نشدن ۲ ماه حقوق و ۴ ماه اضافه‌کاری معوقه از جمع‌آوری زباله‌های سطح شهر خودداری کرده و مقابل ساختمان شورای شهر اعتصاب کرده‌اند.

در شهر اهواز نیز کارگران شهرداری اهواز در اعتراض به عدم‌پرداخت معوقات وعدم رسیدگی به مطالباتشان و توزیع نشدن ماسک و دستکش و لوازم بهداشتی میان کارگران در مقابل ساختمان شهرداری منطقه ۷ تجمع کردند.

روز دوشنبه هفتم تیرماه جمعی از قبول‌شدگان آزمون استخدامی آموزش و پرورش که اصطلاحاً به آنها «کارنامه سبز» گفته می‌شود در اعتراض به عدم استخدام از سوی آموزش و پرورش برای دومین روز متوالی مقابل وزارت آموزش و پرورش تجمع کردند.

تجمع این آموزگاران امروز سه‌شنبه هشتم تیرماه نیز ادامه داشته و تعدادی از آنها که از شهرستان‌ها به تهران آمده بودند شب گذشته در خیابان و در مقابل وزارت آموزش و پرورش ماندند.

همچنین روز سه‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ سهامداران مالباخته‌ی شرکت کاوه از زیرمجموعه‌های هلدینگ سدید مقابل دفتر این شرکت تجمع کردند. این شرکت از سال گذشته تا کنون اجازه فروش یا خروج به سهامداران نمی‌دهد. رئیس شرکت کاوه با وعده و وعید سهامداران را در بلاتکلیفی نگه داشته است.

تعدادی از سرایداران مدارس مشهد نیز روز سه‌شنبه ۸ تیر ۱۴۰۰ در اعتراض به عدم رسیدگی به مشکلاتشان مقابل آموزش ‌‌و پرورش تجمع کردند.

همچنین در روز سه‌شنبه هشتم تیرماه صدها پزشک و دانشجوی پزشکی در برابر ساختمان وزارت بهداشت و دانشکده‌های علوم پزشکی در شهرهای مختلف تجمع اعتراضی برگزار کردند. این تجمع در اعتراض به نادیده گرفته شدن حقوق جامعه پزشکی، بی‌توجهی به سلامت مردم، گسترش فساد در بخش مرتبط با سلامت و تخلفات گسترده وزارت بهداشت صورت گرفت.

پزشکان و دانشجویان پزشکی با سر دادن شعارهایی خواستار استعفای سعید نمکی «وزیر بی‌لیاقت» وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شدند.

امروز سه‌شنبه هشتم تیرماه شماری از استادان دانشگاه آزاد نیز در اعتراض به دریافت دستمزد‌های زیر خط فقر در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی در تهران تجمع کردند.

این اعتراضات از سوی اصناف و گروه‌های مختلفی صورت گرفته است که دیگر تنها شامل اقشار کم‌درآمد نمی‌شود و استادان دانشگاه و پزشکان را نیز که جزو گروه‌های متوسط جامعه به شمار می‌روند در بر می‌گیرد. سیاست‌های نادرست اقتصادی جمهوری اسلامی و ناکارآمدی در مدیریت کشور سبب شده این روزها همه اقشار و گروه‌های اجتماعی و اقتصادی به معترضانی علیه سیاست‌های تخریبی حاکم تبدیل شوند.



Copyright© 1998 - 2024 Gooya.com - سردبیر خبرنامه: info@gooya.com تبلیغات: advertisement@gooya.com Cookie Policy